חדשות בריאות

שפעת: מחקר מכריע מי סובל יותר - נשים או גברים?

על פי מחקר שהתפרסם בכתב עת בבריטניה נטען כי ישנה מחלה אמיתית הנקראת 'שפעת גברית', ויש אמת בהנחה כי גברים סובלים יותר ממחלות חורף מאשר נשים. המחקר מעורר התנגדות בקרב הרופאים הטוענים כי "אין דבר כזה 'שפעת גברית'"

  • כ"ה כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם אכן יש לגברים נטייה לקחת קשה את מחלות החורף? על פי סקירה מדעית נרחבת עולה כי ייתכן ויש ביסוס המסביר את חולשת הגברים לעומת הנשים לנוכח הווירוסים השונים.

בכתב העת הבריטי לרפואה (BMJ) פורסמה סקירה אשר נכתבה על ידי ד"ר קייל סו מאוניברסיטת ממוריאל בניופאונדלנד קנדה, פורסמה, ובו נטען כי הגברים פיתחו רגישות גדולה יותר במערכת חיסונית לווירוסים המשפיעים על הנשימה. "ייתכן שגברים אינם מפריזים בחומרת הסימפטומים שהם חווים, אלא שיש להם תגובה חיסונית חלשה יותר שמובילה לחומרת מחלה קשה יותר ואף לתמותה גבוהה יותר, ביחס למה שאנחנו רואים בנשים", כך כתב ד"ר סו במאמר.

עוד הוסיף כי "היות שגברים מהווים כמחצית מאוכלוסיית העולם, לקביעה שהתסמינים הוויראליים שהם חווים הם 'מוגזמים' מבלי להקדיש לכך בחינה מדעית מדוקדקת קודם עשויות להיות השלכות, למשל על טיב הטיפול שגברים מקבלים".

המעניין הוא כי המושג "שפעת גברית" נהיה לשכיח, עש שמילון אוקספורד הגדיר זאת כך: "הצטננות או מחלה קלה אחרת, שתסמיניה נחווים על ידי גבר בצורה שנחשבת למוגזמת". עם זאת, מעולם לא הקדישה הקהילה המדעית מחקר בדבר השאלה האם מדובר במצב אמיתי.

ד"ר סו מביא מספר ראיות שמעידות על קיומה של שפעת גברית, לדוגמא, בהשוואה לנשים, ישנו שיעור גבוה יותר אצל גברים של אשפוזים בבתי חולים הנוגעים בתסמיני שפעת.

על פי מחקר אמריקאי שבדק מקרי שפעת בין השנים 1997-2007, נמצא כי שיעור התמותה של גברים עקב סיבוכים שונים של המחלה היה יותר גבוה משיעור הנשים. בעקבות השוואת תאים גבריים ותאים נשיים, מסתבר כי לנשים יש יכולת התמודדות טובה יותר עם הצטננות משל גברים.

השערת הסקירה שפורסמה ב-BMJ היא כי הורמונים גבריים מדכאים את מערכת החיסון אצל גברים, ועל כן הקושי גדול יותר במלחמה נגד השפעת, ואילו הורמונים נשיים משפיעים הפוך כאשר מעלים את התגובה החיסונית בגוף.

הדעות חלוקות, ויש המתנגדים למסקנות שפורסמו במאמרו של ד"ר: "צר לנו לאכזב מחצית מהאוכלוסייה – אבל בניגוד לאמונה הרווחת ולכתוב במאמר הזה, אבל רוב רובן של הראיות המדעיות המבוססות מצביעות על כך שאין דבר כזה 'שפעת גברית'", אמרה פרופ' הלן סטוקס למפרד, ראש הרויאל קולג' לרפואה כללית.

סטוקס למפרד מציינת כי "היו כמה מחקרים שהצביעו על כך שזיהומים בדרכי הנשימה מתבטאים בצורה חמורה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, וכי במצבים כאלה בכל מקרה ההמלצה היא אחידה לשני המינים: מנוחה בבית, שתייה מרובה ונטילת משככי כאבים ללא מרשם (כמו פראצטמול), במידת הצורך". 

תגיות:מחקרשפעת גברים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה