חדשות יהדות

הגר"ח קנייבסקי: "למרות הצוואה – כלל ישראל חייב להספיד את גדול הדור"

"הרב שטיינמן כתב את הצוואה ברוב ענוותנותו הגדולה", הסביר הרב קנייבסקי. "אך כלל ישראל חייבים להספידו כפי המחוייב"

  • כ"ה כסלו התשע"ח
אא

צוואתו של הרב שטיינמן זצ"ל טלטלה את הציבור. הענווה הגדולה שזעקה מכל שורה ושורה נגעה את נימי הנפש. "אבקש מאוד לא להספידני", "לא לכתוב שום מאמר עלי בעיתונים", "לא להדפיס מודעות על הלוויה, לא להודיע ברמקול או ברדיו, מספיק שיהיו רק עשרה אנשים בהלוויה", "לא לכתוב על המצבה שום תארים", והשיא: "היות והרבה טועים בי אייעץ שלא לקבוע ילדים על שמי". כל אחד מסעיפיה של הצוואה מצביע על אדם שברח כל ימיו מפרסום, ואף את פטירתו ביקש להצניע.

עם זאת, למרות העובדה כי בצוואתו הורה הרב זצ"ל שלא להספידו ולא לפרסם עליו מודעות אבל וכרזות לצד כתבות בעיתונים, פסק להלכה הגר"ח קנייבסקי כי יש לעשות זאת, בשל כבוד התורה.

כאשר נשאל אודות צוואתו של הרב זצ"ל, וכיצד לנהוג למעשה, השיב הרב קנייבסקי: "הרב זצ"ל כתב את צוואתו ברוב ענוותו הגדולה, ומשפחתו חייבת לנהוג על פי הצוואה. אך כל כלל ישראל חייבים להספידו כפי המחויב להספיד את גדול הדור, וכך יש לנהוג". כך גם הורה לשאלת אנשי העיתון 'יתד נאמן' שביקשו לדעת על אופי הסיקור.

הבוקר (רביעי) פרסם הרב יצחק שאול קנייבסקי, בנו של הגר"ח, מכתב בו הוא מורה בשם אביו לכתוב מאמרי הספד על הרב שטיינמן זצ"ל, על אף בקשתו המפורשת. "בדבר הצוואה של מרן זלה"ה שלא לכתוב ולהספיד וכו', הורה אאמו"ר מרן הגאון שליט"א אחרי שזה מרומם את כבוד התורה ומרבה כבוד שמיים, וזה היה שאיפותיו כל הימים לזכות את הרבים, מחובתינו להגדיל את כבוד התורה, וכעת מרן זלה"ה מרוצה מאוד מכל שבח שאומרים עליו. יצחק שאול בן מרן הגאון הגר"ח קנייבסקי שליט"א".

בעקבות כך, בימים הקרובים יפרסמו מאות מוסדות תורה וארגוני חסד מודעות אבל בעיתונות. היום מופץ העיתון "יתד נאמן" במהדורה חינמית בכל הארץ, לזכרו של הרב שטיינמן זצ"ל.

בתוך כך, יצוין כי הגר"ח קנייבסקי הביע את רצונו ללוות את הרב שטיינמן זצ"ל לאורך כל מסע ההלוויה. הרב קנייבסקי אף הגיע לבית החיים ואמר קדיש לעילוי נשמתו של הנפטר הדגול, כדי לחלוק לו כבוד אחרון. 

תגיות:הספדהרב קנייבסקימרן הרב שטיינמן זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה