מחפשים תשובה

בעלי תשובה, אל תשכחו את הדורון והמלחמה

בקרב בעלי התשובה נצרכת הדרכה מיוחדת ושימת לב מתמדת, שלא לזלזל בשני המישורים - דורון ומלחמה, פיוס הגוף והשתדלות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר יעקב אבינו הכין עצמו למפגש עם עשיו, הוא התכונן לשלושה דברים: דורון, תפילה ומלחמה. יעקב אבינו לא רק התפלל לקב"ה שיצילו מיד אחיו מיד עשיו, אלא גם שלח לעשיו דורון, עדרים עדרים של בהמות, כדי לפייסו, וגם התכונן למלחמה – עשה השתדלות נצרכת, על ידי שחילק את מחנהו לשני מחנות.

ברמב"ן ובעוד ספרים מובא, שהדבר בא ללמד אותנו את דרכי ההתמודדות עם אויבנו הגדול, שהוא היצר הרע, שאי אפשר לנצחו אלא על ידי צירוף אותן שלוש פעולות: דורון, תפילה ומלחמה.

הדרך של "תפילה", לצורך העניין, היא לאו דווקא תפילה, אלא כל סוגי הקשר עם הקב"ה, בבחינת: "עשה טוב", גם לימוד התורה וקיום המצוות. על דרך זו מרבים לדבר בשיחות חיזוק, בספרים הקדושים, ובעלונים, כי היא, אכן, עיקר ההתקרבות לקב"ה. בחלק זה, של התפילה, הדברים ברורים: יש הלכות, יש מצוות, וכל אחד מוצא את מקומו, פחות או יותר, במערכות הקיימות, איפה שליבו מתחבר.

מי שמרגיש שלא תמיד הוא מצליח לנצח את יצרו, בדרך כלל נוטה להרבות עוד ועוד ב"תפילה". ועל אף שזה ודאי חיובי, עינינו הרואות שזה לא תמיד מצליח. והסיבה לכך, שיש עוד שני מישורים נוספים, שגם בהם צריך להשקיע:

- דורון, דהיינו פיוס מערכות הגוף.

- ומלחמה, דהיינו ההשתדלות הטבעית הנצרכת.

במישורים האלה אין שולחן ערוך, שהרי זה דבר אישי. אי אפשר לכתוב: "צא לחופשה עם האשה פעם בחודשיים", "רכוש השכלה מתאימה כדי למצוא עבודה איכותית ומתאימה לך", או "לך לים לפחות פעמיים בחודש במהלך הקיץ", שהרי כל דוגמא יכולה להציל מישהו אחד, אבל גם להפיל מישהו אחר שאין לו צורך בדוגמא הספיציפית הזאת. לכן גם בשיחות ההתחזקות לא מרבים להתייחס לנושאים אלה, אלא סומכים על המסורת שכל אחד מקבל בביתו. גם אין ספרים שנותנים דרך ומהלך ברור בנושאים אלה. בזה יש שוני עצום בין מי שקיבל מסורת ברורה מהוריו לבין בעלי התשובה, ולכן בקרב בעלי התשובה נצרכת בזה הדרכה מיוחדת ושימת לב מתמדת, שלא לזלזל בשני המישורים האלה, של דורון ושל מלחמה - של פיוס הגוף ושל השתדלות.

ננסה קצת להעמיק בזה: ליצר הרע יש הרבה גילויים והרבה דרכי עבודה. החפץ חיים (בקונטרס "דבר בעתו") חידש שיש דבר כזה שנקרא: 'יצר הרע דתי', יצר שמנסה לפתות את האדם להיות "צדיק הרבה", על מנת שבסוף – יתייאש וייפול. כמה זה מצוי. לפעמים היצר לא מנסה לפגוע בנו בחלק של ה"תפילה", אלא מרכז את מאמציו לגרום לנו למעט את ההתמודדות בתחום של ה"דורון" ושל ה"מלחמה", פיוס הגוף או ההשתדלות הנצרכת בכל תחום ותחום.

וכך גם בזירת ההשתדלות: אדם שגדל במשפחה של שומרי מצוות, מצליח בדרך כלל לאזן את עצמו, להבין מהם צרכי גופו ונפשו שהוא לא יכול בלעדיהם, ומהם גדרי ההשתדלות המקובלים בכל תחום. לעומתו, בעל תשובה, חכם ואינטליגנט ככל שיהיה, מתקשה לסמוך על עברו ועל ניסיון חייו, על התובנות שרכש ועל שכלו הישר, שהרי בבת אחת התגלה לו שעליו לבחון מחדש הכל. ולכן הוא מודע פחות ליכולותיו ולצרכיו, וקל לו יותר למעט בהשתדלות או למעט בפיוס מערכות גופו, וכך בטווח הקצר – להצליח, אבל בטווח הארוך, חייו לא הולכים במסלול שהוא היה רוצה, והקב"ה שולח לו כל מיני איתותי אזהרה, בדרך כלל דרך עניני שלום בית, קשיי פרנסה ובריאות, תסכול וחוסר נחת מהילדים וכו', על מנת לעורר אותו על כך.

יהי רצון שנצליח לעשות רצון ה' בכל התחומים תמיד.

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:בעלי תשובההשתדלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה