מחפשים תשובה

לך לך – בדרך שמתאימה לך

כל בעל תשובה צריך לחפש, ללכת אל עצמו כדי למצוא את הדרך. זה אישי, ולכן זה גם כל כך מפחיד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקריאה "לך לך" לא נאמרה רק לאברהם. מעשי אבות – הם סימן לבנים, וגם לנו יש איזו דרך שאנו אמורים למצוא. כידוע, התורה אינה רק ספר היסטוריה שבא לתאר את קורות חייו של אברהם אבינו. התורה היא מדריך אישי, דרכו של הקב"ה לדבר אלי, כאן ועכשיו. זוהי אינה גישה "ניו-אייג'ית" חדשנית, אלא כבר במפרשי התורה הקדומים רואים שלשם הדברים מובילים, ואף על פי שאין מקרא יוצא מידי פשוטו, ואברהם אבינו אכן קיבל נבואה וציווי כזה מהקב"ה, יש בנו איזו בחינה של "אברהם אבינו", עצמאי שמחפש את דרכו בעולם. הדבר נכון לכל אדם, ובמיוחד לנו, בעלי התשובה. גם לנו יש קריאה כזו שמהדהדת בליבנו, שקוראת לנו למצוא את דרך המתאימה עבורנו להתקרב לקב"ה.

כשחושבים על זה קצת יותר לעומק, הביטוי "לך לך" קצת מוזר. אנחנו כבר רגילים אליו, כי הוא הפך למטבע לשון שכזה, אבל אם ננסה לתרגם אותו לאנגלית, לדוגמא, נבחין מיד בקושי. מה הכוונה לך לך? ללכת לאן?

מובא בספרים שאכן מעבר לפשט, שנלך לטובתנו, הציווי "לך לך" מלמד שנלך בדרך פנימה, אל עצמנו, שנחפש אחרי נקודת האמת הפנימית הזאת (ליקו"ה, הלכות גניבה ה' ז'). אי שם בפנימיות נפשנו צרובה נקודת אמת, נקודה אלוקית שמוחבאת לה בתוך ים של בלבולים. כדי למצוא אותה, צריך לעזוב את "ארצך ומולדתך ובית אביך", לאו דווקא במובן הגאוגרפי – לפעמים הכוונה לדברים שמקבעים אותנו, הרגלים שונים, שאיפות זרות, שרובם מגיעים מכל מיני חיקויים של דברים שחלקם יפים ונכונים, אבל הם לא באמת יובילו אותנו למצוא את האושר, את יישוב הדעת.

וכך, כל אחד מאיתנו שאמיץ מספיק וקשוב מספיק לשמוע את הקריאה, צריך לחפש, צריך ללכת, ללכת אל עצמו כדי למצוא את הדרך. קשה לתאר איך עושים את זה, כי זה אישי ומשתנה מאדם לאדם. אין בזה כללים שניתן להעלות על הכתב. זה אישי. ולכן זה גם כל כך מפחיד, כי זה מחייב יותר מודעות עצמית, להכיר את עצמך, להתעלות מעבר למוסכמות חברתיות מכל סוג, ולחתור פנימה.

ההצלחה אינה מובטחת. בדרך יש קשיים וניסיונות. אבל אם אתה לא בדרך הזאת, אז אתה בכלל לא בכיוון. אתה חושב שאתה בכביש שש דרום, ובעצם אתה בכביש שש צפון. ואם רק נבקש ונחפש, אין לנו מה להתייאש או לפחד. צריך להיות קשוב יותר לקול הפנימי, לאינטואיציות. נכון שזה קול שעוד צריך עיבוד, ואי אפשר רק לפעול על פיו, אבל אם נתעלם ממנו – נפסיד את הכלי הכל-כך חשוב הזה בדרך פנימה. רק כך נצליח להגיע אל הארץ המובטחת, אל כל הברכות שנאמרו לאברהם. כי אותו אחד שציווה את אברהם ועמד לימינו, עומד גם לימינך.

יהי רצון שנצליח!

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:לך לךבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה