חדשות בארץ

דו"ח כואב: 51% מנתמכי הסיוע מעידים כי אין ברשותם אמצעי חימום או קירור

דו"ח עמותת "לתת" מצביע על מצוקה כלכלית חריפה בקרב אחוזים ניכרים מהציבור בישראל. על פי הנתונים, כ-77% מנתמכי הסיוע שקועים בחובות, וכ-70% מנתמכי הסיוע ויתרו על רכישת תרופה או טיפול רפואי נחוץ כי לא היו יכולים לשלם עבורם. נתונים כואבים

  • כ"ג כסלו התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

הבוקר (שני) מפרסמת עמותת "לתת" את "דו"ח העוני האלטרנטיבי" שמציג תמונת מצב מטרידה. בהשוואה לדו"ח שפרסם הביטוח הלאומי בשבוע שעבר, הדו"ח הנוכחי טוען כי יש 700 אלף עניים יותר מאשר בנתוני הביטוח הלאומי.

על פי המדד של "לתת", כ-2.52 מיליון בני אדם בישראל חיים בעוני (29% מהאוכלוסייה). עוד מציין הדו"ח כי כ-1.06 מיליון ילדים חיים בעוני (35% מהאוכלוסייה). על פי נתוני הביטוח הלאומי, מדובר ב-1.81 מיליון עניים, וכ-840 אלף ילדים.

מנתוני הדו"ח עולה כי כ-78% מנתמכי הסיוע מעידים כי בשל המצוקה הכלכלית לא אכלו ארוחות מאוזנות, באופן קבוע או לפעמים. 49% מהמשפחות הנתמכות ויתרו על תחליפי חלב עבור ילדיהן בשל העלות הגבוהה, ונאלצו למהול אותם במים או לתת פחות מהכמות המומלצת.

עבור כ-76% מהילדים הנתמכים, המרכיב העיקרי בתזונה הוא פחמימות (כ-47%) או לחם וממרח (כ-28%). כ-24% מהילדים הנתמכים הולכים לבית הספר ללא כריך באופן קבוע או לעיתים קרובות.

כ-63% מהנתמכים על ידי עמותות סיוע בגיל העבודה עובדים, אך עדיין חיים בעוני. כמחצית מנתמכי הסיוע הבלתי מועסקים לא עובדים בשל מגבלות בריאותיות.

כ-71% מנתמכי הסיוע מעידים כי הם חולים במחלה כרונית כלשהי, בהשוואה לכ-42% בלבד מהאוכלוסייה הכללית. כ-28% מנתמכי הסיוע סובלים מלחץ דם גבוה וכרבע סובלים מסוכרת. כ-70% מנתמכי הסיוע ויתרו על רכישת תרופה או טיפול רפואי נחוץ כי לא היו יכולים לשלם עבורם.

כ-92% מהקשישים הנתמכים על ידי עמותות סיוע מעידים כי קצבת הזקנה אינה מאפשרת להם או מאפשרת להם באופן חלקי בלבד למלא את צרכיהם הבסיסיים למחיה בכבוד. כ-78% מהקשישים נתמכי הסיוע ויתרו על רכישת תרופות או טיפול רפואי נחוץ ו-80% ויתרו על טיפול שיניים בעקבות מצבם הכלכלי הקשה.

כ-77% מנתמכי הסיוע שקועים בחובות. כ-53% מנתמכי הסיוע חוו חסימה או עיקול של חשבון הבנק בשנה האחרונה, תופעה שמתקיימת רק בקרב כ-10% מהאוכלוסייה הכללית. כ-51% מנתמכי הסיוע מעידים כי אין ברשותם אמצעי חימום או קירור, או שאינם יכולים להרשות לעצמם להפעילו כלל.

כ-74% מנתמכי הסיוע ויתרו בשנה האחרונה על תיקון ליקויים חמורים בביתם לאורך זמן, מסיבות כלכליות. מצב זה התרחש בקרב כ-35% מהאוכלוסייה הכללית. כ-58% מנתמכי הסיוע מעידים כי בשנה האחרונה ילדיהם התביישו להזמין חברים לביתם בעקבות תנאי הדיור והמצוקה הכלכלית.

עוד מצביעים הנתונים על כך שרובו המוחלט של הציבור (כ-70%) מציב את העוני כנושא הדחוף ביותר שבו צריכה הממשלה לטפל. לאחר העוני ממוקמים הביטחון (כ-55%), האלימות והגזענות (כ-28%), המלחמה בשחיתות (כ-21%) והסכסוך הישראלי-פלסטיני (כ-20%).

זו השנה הרביעית שבה עמותת "לתת" עושה שימוש ב"מדד העוני הרב ממדי", ואומדת את מידת המחסור של אדם בחמישה ממדים בסיסיים: דיור, השכלה, בריאות, ביטחון תזונתי והיכולת לעמוד ביוקר המחיה.

תגיות:עוניעניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה