כתבות מגזין

הסופר מרדכי חלמיש: "במשך חמש שנים עבדתי על קומיקס מתן תורה"

אחרי שהוציא מרדכי חלמיש את ספרי הקומיקס 'אלישמע ואפרים יוצאים ממצרים' ו'אלישמע ואפרים במדבר סיני', הוא עשה את הבלתי יאומן והוציא ספר קומיקס על מעמד הר סיני. "על כל עמוד שכתבתי קראתי מאות מדרשים", הוא מספר, "ולא גמרתי להתפלל"

בעיגול: הסופר הרב מרדכי חלמיש שליט’’אבעיגול: הסופר הרב מרדכי חלמיש שליט’’א
אא

חמש שנים תמימות נדרשו לסופר מרדכי חלמיש ולצייר האומן דוד ביכמן לעבוד על הספר החדש שהתווסף לאחרונה למדפי ספרי הקומיקס החרדיים – 'אלישמע ואפרים במעמד הר סיני'. במשך חמש שנים הם עמלו על כתיבת הספר ואיורו, כאשר מטרתם היא להמחיש את מעמד הר סיני באופן המוחשי ביותר שיכול להיות.

"על כל דף אחד שכתבתי הייתי קורא מאות דפי מדרשים", מסביר חלמיש, "זו הייתה עבודה מפרכת. אתה קורא מדרש מסוים ומנסה לתאר על פיו את המעמד הגדול של קבלת התורה, ופתאום במדרש אחר אתה מגלה משהו שסותר את מה שכתבת, כך שלא ייתכן לכתוב או  לצייר כך וצריך להתחיל מהתחלה. העבודה היא אינסופית, אבל מרתקת ומלאת שליחות".

 

"ממש קריאה משמיים"

אין הרבה ילדים במגזר החרדי שלא מכירים את אלישמע ואפרים - שני נערים יהודים המופיעים בסדרת הספרים שהוציא חלמיש. אלישמע ואפרים עוברים עם משפחתם את נוראות שיעבוד מצרים, ויחד עם הקוראים הם חווים את כל שלבי הגאולה.

הספר הראשון בסדרה – 'אלישמע ואפרים יוצאים ממצרים' יצא לאור לפני כשבע שנים, בזמן שחלמיש כלל לא חשב שהוא עומד להפוך לסופר. "במשך שנים למדתי בישיבות ובכוללים. לרגע לא חשבתי שאצור ספרים לילדים, בטח לא ספרי קומיקס", הוא מספר. "הייתי עסוק בכתיבת דברי תורה ומאמרים. מידי פעם פרסמתי בעיתונות מאמרים חינוכיים במגוון נושאים יהודיים. עד שיום אחד נחתו אצלי בבית שני אנשים שלא הכרתי, והם ביקשו שאכתוב הגדה של פסח לילדים בקומיקס".

כשהוא נזכר בכך הוא אינו מסתיר את התרגשותו. "זו הייתה ממש השגחה פרטית, קריאה משמיים לבוא לעסוק בתחום, כי באמת שלא הייתה שום סיבה לפנות אליי, אבל משמיים כך גלגלו. השניים שהגיעו לביתי הציגו את עצמם כבעלי הוצאת 'יפה נוף' והם סיפרו על כך שיש להם תכנית להוציא הגדה של פסח בקומיקס, לילדים. הם פנו לאנשים שונים שעוסקים בתחום והם לא רצו לקחת על עצמם את התפקיד, מסיבות שונות. אחד מהם סיפר עליי והם החליטו לשאול אותי.

"סיימנו את הפגישה ואמרתי להם שאחשוב על כך. מיד אחרי שהם יצאו נזכרתי  בצייר דוד ביכמן, אותו אני מכיר כבר זמן רב, ופתאום עלה בדעתי לחבור אליו וליצור יחד את היצירה. נפגשנו ורתמתי אותו לפרויקט. הלהבתי אותו בשליחות העצומה שיש כאן, שהרי כאבא אני מכיר מקרוב את הרצון להעביר לילדיי את נושא יציאת מצרים, והחלטתי שננסה לעשות זאת בצורה כמה שיותר מרתקת. בשלב הראשון חיפשתי שמות לשני ילדים שיובילו את הספרים. החלטתי לקרוא להם 'אלישמע ואפרים', כדי שזה יתחרז עם ההמשך – 'יוצאים ממצרים'. החלטתי שלמשפחתם תיוולד שישייה, ממש כמו שהתורה מספרת. בספר ניתן לראות כי מיד אחרי שנולדים התינוקות חוטפים אותם המצרים ומשליכים אותם ליאור.  בהמשך הספר רואים איך ההורים עובדים ואילו אלישמע ואפרים סוחבים טיט ולבנים, מדברים על הצער ועל התקוות, ואחר כך גם על עשר המכות".

בסופו של דבר הספר הצליח בצורה בלתי ניתנת לתיאור ונמכר בעשרות אלפי עותקים. בעלי 'יפה נוף' הודיעו לחלמיש כי הם מבקשים כמה שיותר מהר ספר המשך. "הדבר המצחיק הוא שאני מעולם לא הייתי בתחום שיווק הספרים ולא ידעתי בכלל שזה נקרא הצלחה מסחררת. אבל ברגע שביקשו המשכתי, וכך הוצאתי את הספר הבא בסדרה 'אלישמע ואפרים במדבר סיני', שם מתוארת ההליכה במדבר ומה שעבר עליהם".

אתה לא חושש לכתוב או לצייר את התורה?

"זהו באמת חשש כבד שליווה אותי לאורך כל הדרך, וגם ספרי השלישי בסדרה - 'אלישמע ואפרים במעמד הר סיני' התעכב הרבה בגלל השאלה הזו. הרגשתי כל הזמן – מי שמני להחליט איך ייראה משה ואיך אוכל לדעת מה הרגישו בני ישראל בזמן מעמד הר סיני? האתגר היה קשה במיוחד, בגלל הצורך לשלב בין פרשה רוחנית נאצלת, אשר אפילו לא ניתן לתארה במילים, לבין סיפור עלילה מרתק בסגנון הקומיקס. רתמנו למשימה את כל הסודות והטריקים מעולם הספרות והקומיקס, על מנת להצליח להגיש את הפרשה הקדושה הזו בצורה שתותיר רושם בל יימחה  בלב הילדים כך  שלעולם לא תסור מליבם. והרי כבר כתב הרמב"ן בספר המצוות כי מצוות זכירת מעמד הר סיני צריכה להיות באופן 'שיהיו עינינו וליבנו שם כל הימים'. אלו דברים מחייבים מאד".

חלמיש מעיד כי במהלך כתיבת הספר היו הרבה מאוד תפילות, התייעצויות וכמובן סייעתא דשמיא עצומה. "אומר בכנות – אילו הייתי יודע מראש כמה מחשבות ותהיות ילוו אותי ייתכן שכלל לא הייתי נכנס לזה, כי אלו היו חמש שנים של עבודה מסיבית. אבל אחרי שכבר התחלתי והוצאתי את הספרים הראשונים בסדרה, הבנתי שחלק מהשליחות שלי היא להוציא גם את הספרים הבאים. כמובן שהספר על מתן תורה היה קשה מכולם, אבל הרגשתי שזו החובה שלי".

 

ביקורת הילדים

חלמיש מציין כי עוד לפני שספריו יוצאים לאוויר העולם, הם באופן קבוע עוברים את הביקורת של ילדיו. "מבחינתי, הספרים שאני כותב מיועדים קודם כל לילדים שלי, ואם הם מתאימים ונכונים להם, אז אני מבין שהם יכולים להתאים לכל הילדים. אם הילדים לא מבינים משהו אני כמובן מנסה לתקן ולשפר", הוא מספר, "ואכן עשיתי זאת לא מעט".

הספר על מתן תורה יצא לאור לאחרונה ממש, אך כבר הספיקו להגיע בעקבותיו הרבה מאוד תגובות נלהבות, וחלמיש מציין: "מכל התמיכה שקיבלנו בימים שלאחר צאת הספר לאור, התרגשתי במיוחד משיחה עם נער כבן 16 שהתקשר אליי והודה בדמעות על החיזוק שקיבל מהספר. הוא אמר שהיה בבלבולים במחשבה, ונחשב בעצם מתנדנד עם רגל אחת מחוץ לישיבה, ועבר הרבה ניסיונות. ברגע של תסכול הוא חזר הביתה וחיפש ספר קומיקס שישחרר אותו מעט. איכשהו הספר החדש שלי הגיע לידו ופתאום הוא קלט את העצמה של מתן תורה ושל התורה שקיבלנו, וזה חיזק אותו מאוד. מאוד התרגשתי לשמוע את הדברים הללו".

תגיות:מעמד הר סיניקומיקססופר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה