חדשות מדע וטכנולוגיה

למה לאנשים אינטליגנטים מאד אסור להיות פוליטיקאים?

מחקר חדש מצא: מנהלים אינטליגנטים מאד אינם מנהיגים טובים יותר. למעשה, הם מנהיגים גרועים במיוחד

  • ט' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם תהיתם למה נראה לכם שרמת המשכל הממוצעת של מנהיגים פוליטיים אינה גבוהה במיוחד (אפילו אם לא לוקחים בחשבון את דונלד טראמפ), מחקר חדש של אוניברסיטת לוזאן מספק תשובה אפשרית. אנשים עם מנת משכל גבוהה מאד, כך מצא המחקר, פשוט אינם מנהיגים אפקטיביים.

המחקר גייס 379 מנהלים בדרגות ביניים שעבדו בשלושים מדינות שונות, רובם באירופה. הגיל הממוצע היה 38, ועשרים ושבעה אחוזים היו נשים. כל המנהלים עברו מבחן אישיות ומבחן איי.קיו. התוצאות הראו שמנת המשכל של המנהלים הללו היתה גבוהה מהממוצע באוכלוסייה: מנת המשכל הממוצעת היא 100, אבל מנת המשכל הממוצעת בקבוצת המחקר היתה 111.

בשלב הבא, החוקרים ערכו ראיונות עם קולגות וכפיפים של כל אחד מהנהלים, שהתבקשו לדרג אותם פי תכונות המנהיגות שלהם. הממצאים היו מפתיעים. ראשית, נמצא שנשים בממוצע נתפסו כמנהיגות טובות יותר מגברים, ומנהלים מבוגרים יותר נתפסו כמנהלים מעט טובים יותר מהצעירים. אבל הממצא המפתיע באמת היה בתחום האינטליגנציה. אינטליגנציה גבוהה היתה אמנם קשורה למנהיגות טובה יותר – אבל רק עד רמה של 120 נקודות איי.קיו. עד למנת המשכל הזו, ככל שמנהל היה אינטליגנטי יותר אכן הוא נתפס כמנהיג טוב יותר. אולם, מ-120 נקודות איי.קיו. ומעלה המגמה התהפכה: ככל שהמנהל היה אינטליגנטי יותר, הוא נתפס כמנהיג גרוע יותר. בקרב מנהלים שהאיי.קיו. שלהם היה 128 ומעלה (מחוננות מוגדרת מ-130 ומעלה), הקשר בין אינטליגנציה גבוהה ומנהיגות כושלת היה ברור במיוחד.

החוקרים מצאו שמנהלים אינטליגנטים לא היו בלתי מודעים לטכניקות הנהגה טובות: הם פשוט התקשו ליישם אותן בפועל. נראה כי הנטייה שלהם להשתמש בשפה מורכבת יותר ולא לפשט מספיק את המשימות שהם מחלקים, כמו גם הקושי להבין מה קשה לעובדים שלהם, הם הדברים שעומדים מאחורי יכולות המנהיגות הלקויות שלהם.

ומה שנכון לעולם העסקים נכון כנראה בכל תחום. בפעם הבאה כשאתם סבורים שמנהיג פוליטי מסוים הוא כושל ובלתי אינטליגנטי, תחשבו כמה גרוע יותר היה המצב לו הוא היה מחונן ממש!

תגיות:אינטלגנציהפוליטיקאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה