חדשות בארץ

ליצמן התפטר מהממשלה: "בראש מורם ובתחושת שליחות יהודית"

התפטרותו של שר הבריאות יעקב ליצמן מתפקידו תיכנס לתוקפה בעוד 48 שעות. "איני יכול לקחת אחריות על חילולי שבת המנוגדים לסטטוס קוו, פוגעים בערכי מסורת ישראל ומהווים קו אדום", הסביר ליצמן את דבריו

  • ח' כסלו התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיש הבוקר (ראשון) את מכתב התפטרותו למזכיר הממשלה צחי ברוורמן בעקבות עבודות הרכבת שהתקיימו בשבת האחרונה, חרף דרישתו להפסיקן לאלתר כפי שהורה לו האדמו"ר מגור.

"הגשתי מכתב התפטרות בעקבות עבודות בשבת ברכבת ישראל", אמר ליצמן. "בכל הדורות ידענו שהשבת שומרת עלינו. ידענו שזה יסוד הברית בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא. לצערי, רכבת ישראל הפכה את השבת ליום השיפוץ הלאומי. אני חושב שזה בניגוד להסכם הקואליציוני, בניגוד לסטטוס-קוו. אני מאחל לכולם בהצלחה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תקווה לפתרון המשבר, והבהיר לשרי הליכוד כי תיק הבריאות יישאר בידיו בשלב זה. "אני מצטער על החלטתו של ליצמן", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, וציין כי ליצמן הוא "שר בריאות מצוין". עוד המשיך ראש הממשלה ואמר כי "הממשלה הלאומית היא הממשלה הטובה ביותר למדינת ישראל. כל חברי הקואליציה מעוניינים בקיומה. השבת חשובה לנו וגם הצורך של תחבורה בטוחה. מניח שנמצא פתרון מושכל, עובדים על זה וזה בהישג יד".

במכתב ההתפטרות שהגיש ליצמן לראש הממשלה ולמזכיר הכנסת, כתב שר הבריאות לשעבר: "כידוע לך, ניסיתי למנוע את חילולי השבת ברכבת ישראל בכל דרך, אך משלא הצלחתי, לא אוכל עוד לשאת באחריות מיניסטריאלית לפגיעה קשה באחד מערכי הנצח של העם היהודי, שהוא יום השבת". עוד כתב ליצמן כי הוא "מתפטר מתפקידי בראש מורם ובתחושת שליחות יהודית. איני יכול לקחת אחראיות על חילולי שבת הפוגעים בערכי מסורת ישראל, מנוגדים לסטטוס קוו ומהווים קו אדום מבחינתי".

מכתב ההתפטרותמכתב ההתפטרות

יצוין, כי עם צאת השבת התברר, למרבה הכאב, שברכבת ישראל ביצעו חילולי שבת, כאלו שגם לדעת בכירי הליכוד אינם נחשבים כ'פיקוח נפש'. כדוגמת העבודות בקו תל אביב ירושלים, שם ביצעו יהודים עבודות במהלך השבת האחרונה כאשר ההסבר היחיד הוא: לעמוד ביעד של פתיחת קו הרכבת ב-2018.

בתוך כך, מאמר המערכת הבוקר בעיתון 'המודיע' עוסק בפרישתו של ליצמן מחברותו בממשלה. "הודעתו הצפויה של שר הבריאות יעקב ליצמן, על התפטרותו מחברותו בממשלה, על רקע חילולי השבת החוזרים על עצמם ב'רכבת ישראל' מדי שבת, לא אמורה להפתיע איש, נוכח המציאות - אליה הובילו האישים הרשמיים הנוגעים בדבר. שהרי, מעבר לשותפות הקואליציונית, קיימת אחריות נוספת למי שנושא בתפקיד שר בממשלה, המוגדר כשותף ישיר להחלטותיה ולביצועיה; ומסיבה זו, אגודת ישראל, לשיטתה, בהכוונת רבותיה, לא לקחה לאורך שנים תפקיד שר בממשלה, כדי לא לשאת באחריות הזו", נכתב במאמר המערכת.

עוד מוסבר במאמר מדוע מונה ליצמן כשר, למרות הימנעותם השיטתית של חברי מפלגת 'יהדות התורה' לכהן כשרים בממשלה. "בקדנציה הנוכחית, נוכח הנסיבות המיוחדות שהותירה הממשלה הקודמת ובעקבות כפיית בג"צ, ניתנה הוראת השעה לרב ליצמן להתמנות כשר, אולם, הוא נדחק לפינה ולא יכול עוד להמשיך להיות שותף למהלכים הנותנים במודע וביודעין יד, להפוך את יום שבת קודש ל'יום שיפוצים לאומי', ובכך לעקור את השבת מרשות  ים. אין ספק ששרי הממשלה הנוגעים בדבר היו יכולים לנהוג אחרת. ניתן היה לדלג על הפקרות עבודות השבת של 'רכבת ישראל', או לפחות לקיים פסק זמן כדי לבדוק זאת לעומק. אלא, שהם לא רצו זאת".

"עדיף היה, אילו יכולים היינו להיות משוכנעים שרק שיקולים פוליטיים פנימיים ורצון להכשיל את ראש הממשלה היו כאן; ולא התנכרות לשבת קודש. איננו יודעים איזה שיקול גבר אצל אותם שרים; אולם, המציאות העגומה נותרה בעינה, הפרשנות שניתנה לה מבחינת הרס השבת היא חמורה; ועל כן, יהיו המניעים אשר יהיו, מבחינתו של   ליצמן - נציג אגודת ישראל, האמור ללכת בדרך שהורו רבותיה - בלתי אפשרי להיות שותף להחלטות שעניינן פגיעה מוצהרת בשבת קודש ועקירתה מרשות  ים, ומכאן הצעד שנקט בו", ממשיך הכותב להסביר את העומד מאחורי התפטרותו החד-משמעית של שר הבריאות.

הכותב מרחיב ומפרט כי "יחסה של כלל הנציגות החרדית לממשלה ואל המשך הדרך בה ייגזר על פי מעשיה. ובהתאם להחלטותיהם של מרנן ורבנן, חברי מועצות גדולי וחכמי התורה. נושא חילולי השבת, בעבודות רכבת, בפתיחת חנויות מסחר ומרכולים - ותיקון העיוותים החוקיים המאפשרים את פריצת הסטטוס-קוו, עומד ויעמוד על הפרק בכל תוקף; והתקווה והציפייה הן, שמי ששותפים לקואליציה אחת, ימלאו את חלקם ויכבדו את חתימתם על ההסכם הקואליציוני ערב הקמתה. אבל מכל נקודת מבט שהיא, היום הזה נרשם ציון דרך".

"הממשלה הנוכחית היא אחת הטובות שהיו עבור הציבור החרדי", ממשיך כותב המאמר להסביר. "לא מעט נושאים קודמו; לא מעט עוולות שעוללו לציבור החרדי בממשלה הקודמת - תוקנו. ועדיין יש מה להוסיף ולתקן, להוסיף ולשמר. מסיבה זו, נעשו כל המאמצים כדי לשנות דברים; כדי לבקש את תיקון המצב ומניעת העוול הנוראי של עקירת שבת מהמרחב הציבורי. לא צריך לחפש נימוקים אחרים, ויהודים שומרי שבת אינם אמורים שלא להבין דבר כה בסיסי, ואל להם לשחק לידי 'מקררי היהדות' למיניהם".

 

"זוהי החלטה ערכית בעקבות ביצוע עבודות בשבת בפרהסיה בידי רכבת ישראל"

בסיום המאמר, פונה הכותב לשר הבריאות ומחזק את ידיו: "שר הבריאות יעקב ליצמן, המגיש היום את מכתב התפטרותו, יעשה זאת בראש מורם. כך אמור לנהוג יהודי ירא ה' החרד לקדושת השבת, ולא מוכן בעד שום כל הון דעלמא לתת יד ישירה לחילולה. הוא עוזב את משרד הבריאות עמוס בהישגים. הוא פעל במסירות ובנאמנות עבור כלל אזרחי מדינת ישראל. הוא ואנשי צוותו הקרובים, ניסו לסייע לכל פונה, להטיב עם כל יחיד, לצד הרפורמות והשינויים שחולל במערכת הבריאות שכבר נתנו ועוד יתנו אותותיהם שנים רבות. חבל לו שהעשייה נעצרת; אשריו שעשה זאת עבור כבוד השבת".

"ועל כן, יש לחזק את ידיו של ליצמן וידיהם של כל נציגי היהדות הנאמנה, בעמידתם האיתנה על משמר קדושת השבת. יבורך על כל אשר פעל בתקופת חברותו בממשלה; ויבורך על פרישתו ממנה לעת הזו. ואנו, נוסיף להתפלל, להרבות תחינה ובקשה לפני שוכן מרומים, ששומרי השבת ונוטריה, מכבדיה ומונעי חילולה, יתברכו בברכה ובהצלחה ויהיה מזלם עולה; ואילו מחללי השבת, בוזיה ורומסיה - אל יראו ברכה, לא ידעו הצלחה ולא יהיה להם מזל, וזכות השבת תגן על עם ישראל להתברך ולהפקד בדבר ישועה ורחמים", מסתיים המאמר.

ליצמן עצמו הסביר את התפטרותו בשיחה עם 'ידיעות אחרונות'. "זוהי החלטה ערכית בעקבות ביצוע עבודות בשבת בפרהסיה בידי רכבת ישראל. איני יכול לקחת אחריות על חילולי שבת המנוגדים לסטטוס קוו, פוגעים בערכי מסורת ישראל ומהווים קו אדום", אמר ליצמן.

"שבת קודש היא ערך עליון, ולאורך כל הדורות ידע עם ישראל לשמור על יום המנוחה כאות של קדושה ומנוחה", הוסיף שר הבריאות. "ניסיתי למנוע חילול השבת בכל דרך, אך לא אוכל לשאת באחריות מיניסטריאלית לפגיעה בוטה כזאת בערכי הנצח של העם היהודי שהיא השבת. אני מתפטר מתפקידי בראש מורם ובתחושת שליחות יהודית".

"אני שמח על הזכות שהייתה לי לשפר ולקדם את מערכת הבריאות בישראל ואמשיך לפעול למען כלל אזרחי ישראל בכל דרך ובכל מקום", סיים ליצמן את דבריו.

תגיות:חילול שבתהרב יעקב ליצמןשר הבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה