עובדות שלא ידעתם

מה קורה לקרמבו במטוס? עובדות שלא ידעתם על הממתק החורפי האהוב

כמה קרמבואים מיוצרים מדי שנה בישראל, איך אורזים אותו, ומה יקרה כשנחמם אותו במיקרוגל או נעלה אותו למטוס? עובדות שאולי לא ידעתם

קרמבו (צילום: פלאש 90)קרמבו (צילום: פלאש 90)
אא

1. הרבה ישראלים טועים לחשוב שמדובר בהמצאה ישראלית, אבל הקרמבו הומצא בכלל בדנמרק לפני כ-200 שנה. את העלייה לישראל ביצע לפני כ-40 שנה, ביוזמת מספר קונדיטורים.

2. הישראלים אוהבים קרמבו, וביחס למדינות אחרות בעולם נחשבת ישראל לשיאנית בצריכתו. פס הייצור מוציא בדקה אחת 450 קרמבואים, וכ-300,000 יחידות נמכרות ביום בשיא העונה, שמתחילה בספטמבר ונגמרת לפני חג הפסח.

את הקרמבו מייצרות בארץ חברות הגלידה שטראוס, פלדמן וריאו. בשטראוס וריאו נצמדים לשם "קרמבו", ובגלידות פלדמן קוראים לו "מנבו". שטראוס מובילה את שוק הקרמבו בישראל ומוכרת מדי שנה 53 מיליון קרמבואים. פלדמן מייצרת יותר מ-20 מיליון, כולל ייצוא לחו"ל.

3. הקרמבו הוא בעיקרו גוש מתוק של סוכר: המרכיב העיקרי שלו הוא סוכר, ולאחר מכן גלוקוזה, מים ולעיתים גם דקסטרוזה. לאחר מכן מופיעים מרכיבים נוספים כמו אלבומין או חלבון ביצים ושאר מייצבים וחומרי טעם וריח. לאלו מוספים לעיתים גם צבעי מאכל.

4. הטעם הפופולארי ביותר של קרמבו הוא וניל, ואחריו מוקה. לאורך השנים נעשו ניסיונות לפתח טעמים שונים כמו תפוז, תות ובננה. מחקרי צרכנים מראים כי אין ממש ביקוש לטעמים חדשים בקרמבו. הישראלים אוהבים את הקרמבו שלהם וניל וקצת מוקה.

5. עד היום חלק מהקרמבואים נעטפים בסוף פס הייצור. אין מכונה עדינה דיה לעטוף את הממתק העדין הזה, אשר נמעך בקלות. עוטפות הקרמבו כל כך מיומנות שקצב העטיפה שלהן מסחרר – שתי שניות לקרמבו!

6. מתברר שעד היום לא הומצאה מכונה משוכללת מספיק כדי לעטוף את הקרמבו, והממתק החורפי נזקק לעטיפה ידנית. בשל כך, החל מספטמבר 2018 נמכר הקרמבו באריזות השמינייה ללא עטיפת האלומיניום, זאת על מנת לצמצם חומרי אריזה ולחסוך זמן וכוח אדם.

7. קיימות דרכים נוספות לאכול את הקרמבו: אפשר להקפיא אותו ולאכול כממתק קפוא או לחממו כ-15 שניות במיקרוגל. אופציה נוספת היא למעוך אותו ולאכול כתוספת לגלידה - כפי שעושים הדנים, ממציאי הקרמבו.

8. מסעדות וקיוסקים מציעים קינוח המהווה וריאציה על הקרמבו. הקרמבו של המסעדה נעשה בדרך כלל מחומרים יקרים יותר, והם כוללים יותר מרכיבים וטעמים רבים, כאשר המנה מורכבת מתחתית קשיחה העשויה מבצק, אגוזים או נוגט, ועליה קצפת או קרם בטעמים שונים, וציפוי מתוק. קינוחי הקרמבו הללו כוללים לרוב פירות העונה, שמנת, חמאה וקפה.

9. הטמפרטורה הממוצעת הטובה ביותר לשמירת איכות הקרמבו היא כ-15 מעלות צלזיוס.

10. אם תנסו לקחת איתכם קרמבו במטוס הוא יתכווץ. למה זה קורה? הקרמבו מלא באוויר שיוצא החוצה בגלל הפרשי הלחץ במטוס.

11. כיצד מייצרים קרמבו? הקרמבו מיוצר במכונה ארוכה אחת, הכוללת שני מכלים. באחד מהם יש תמיסת סוכר חמה, ובשני תמיסת חלבון ביצים. חומרים אלו מועברים למכל אחר, אליו מוזרם אוויר, ותהליך ההקצפה מתחיל עד אשר מתקבל קצף קשה ויציב. בהמשך, מועבר החומר למכונה המזריקה כדורי קצף על העוגייה. בהמשך עוברים הקרמבואים דרך מנהרה המצפה אותם בצימקאו. לאחר המסלול מקררים את הקרמבואים, כדי שהשוקולד יתקשה.

 

מה מברכים על קרמבו?

12. הקרמבו, המורכב מעוגיה וקצפת, הוא נושא לדיון הלכתי. מה מברכים על קרמבו? ברכתה של העוגייה היא "בורא מיני מזונות", וברכתם של הקצפת והשוקולד היא "שהכל נהיה בדברו". על פי ההלכה, כאשר אוכלים מאכל בו מעורבות שתי ברכות, יש לברך על העיקר ולא על הטפל. כך לדוגמה בעת אכילת קרואסון ממולא בשוקולד - יש לברך על הבצק, שהוא העיקר, ולא על השוקולד.

הדיון על הקרמבו הוא האם העוגייה נחשבת טפלה לשוקולד, או שהקרם והשוקולד הם הטפלים. המסקנה של רוב הפוסקים היא שהעיקר הוא הקרם, ולכן מברך רק "שהכל". אולם אם סיים לגמרי את הקרם ואוכל את הביסקוויט לבד – מברך עליו "מזונות".

פוסקים אחרים מציעים להפריד את הקצפת והשוקולד מהעוגייה, ולברך על כל אחד בנפרד. באופן זה יש להקדים את ברכת המזונות על העוגייה, לפני ברכת השהכל על הקצפת.

ברכה אחרונה על הקרמבו מברכים "בורא נפשות".

13. שמו של הקרמבו באנגלית הוא "Chocolate-coated marshmallow treat", כלומר: "פינוק מרשמלו מצופה שוקולד".

בעבר נקרא הקרמבו על שם צבעו: בבריטניה בעבר בשם Nigger; בגרמניה נקרא בעבר "Negerkuss" (נֶגֵרְקוּס - נשיקת הכושי), אך לפני מספר שנים שונה שמו כדי למנוע פגיעה ברגשות הציבור כהה-העור, והוא מכונה כיום Schokokuss - 'נשיקת שוקו'; באוסטריה הקרמבו נקרא Schwedenbomben (שְׁוֵדֵנבּוֹמְבֵּן), כלומר "פצצה שוודית".

תגיות:קרמבועובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה