חדשות בריאות

סבא וסבתא? שימו לב לא לפגוע בבריאות הנכדים

מחקר בינלאומי ארוך טווח מוכיח: הביקורים אצל הסבתות והסבים יכולים לגרום לנזקים בריאותיים בטווח הארוך

  • ז' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר בינלאומי ארוך טווח מוכיח: הביקורים אצל הסבתות והסבים יכולים לגרום לנזקים בריאותיים בטווח הארוך. במהלך המחקר, סקרו חוקרים מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד 56 מחקרים עם נתונים מיותר מ-18 מדינות שונות, שבהן נבחנו ההרגלים של הנכדים בעת הביקורים שלהם אצל הסבים והסבתות והמחלות שמהן סבלו כשגדלו. הממצאים: יותר זמן אצל סבא וסבתא משמעו יותר סכנה לבריאות.

המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת הבינלאומי PLOS One, הצביע על כך שהסבים והסבתות משפיעים לרעה על הנכדים בתחומי המשקל והתזונה. הסבתות נוהגות לתת לנכדים יותר מדי ממתקים, הסבים מעשנים וצופים בטלוויזיה.

ברור מאליו שלא מדובר על כל הסבים והסבתות, ויכול בהחלט להיות שהמצב בישראל טוב מאשר במדינות אחרות, אך הסטטיסטיקה הכללית אמורה להדליק נורה אדומה בקרב סבים וסבתות אוהבים ואכפתיים: שילוב של עישון, תזונה לא בריאה, עודף משקל וחוסר פעילות גופנית עלול לגרום לבעיות בריאותיות חמורות כמו מחלות לב, סוכרת וסיכון מוגבר לסרטן.

"ברור לנו שהסבים והסבתות עושים את זה בתום לב ואין להם שום כוונה לפגוע בנכדים האהובים שלהם", אמרה החוקרת הראשית, ד"ר סטפני צ'יימברס. "אולם רשויות בריאות הציבור אינן עושות מספיק בכל מה שקשור להעלאת המודעות לנושא החשוב הזה בקרב סבים וסבתות. כל המאמצים מופנים כיום להעלאת מודעות בקרב ההורים. לאור העדויות ממחקר זה, אולי זה משהו שצריך להשתנות בהתחשב בתפקיד הבולט של הסבים והסבתות בחיי הנכדים".

הנקודה העיקרית שעולה מן המחקר היא שהנכדים עלולים לאמץ את הרגלי החיים של הסבא והסבתא, גם להמשך החיים.

עם זאת, החוקרים הוסיפו והדגישו שהסבים והסבתות הם דמויות חשובות בחיי ילדים במובנים רבים, וכי "זמן הבילוי עם סבתא וסבא יכול לשפר את הבריאות החברתית והרגשית של הילדים", לדבריהם. על כן אין כל המלצה להגביל את פרקי הזמן שבהם מבלים הסבים והסבתות עם נכדיהם, אלא להעלות למודעות שלהם את החשיבות והאחריות על אורח חייהם הבריא של הנכדים.

תגיות:סבא וסבתאבריאותנכדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה