חדשות כלכלה

הפתרון למצוקת הדיור? רבבות דירות להשכרה ארוכת טווח

הצעת חוק חדשה, שתונח השבוע על שולחן הכנסת, מבקשת לקבוע כי ייבנו עשרות אלפי דירות להשכרה ארוכת טווח. הפרטים - בכתבה

  • א' כסלו התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

השבוע תדון הכנסת בהצעת חוק שנקראת "דיור חברתי", ומציעה להקים עשרות אלפי יחידות דיור בדיור הציבורי ודירות להשכרה ארוכת טווח.

על פי הפרסום הבוקר (ראשון) ב-ynet, הצעת החוק כוללת שני מנגנונים של דיור חברתי: האחד - הרחבת הדיור הציבורי הקיים, על מנת לתת מענה לצרכים של אוכלוסייה חלשה, והשני - שכירות חברתית, כלומר: יחידת דיור שמיועדת להשכרה ארוכת טווח עבור משקי בית זכאים. הבנייה בפועל תתאפשר באמצעות הסמכת ועדות תכנון לקבוע הוראות בדבר יעוד של דיור חברתי בתוכניות בניה למגורים בהתאם להיקף הבינוי בתכנית ולבעלות בקרקע.

ההצעה קובעת כי בתוכניות בנייה מגודל בינוני ומעלה, תחול חובה עקרונית להקצות שיעור מסוים מיחידות הדיור למטרות אלו. כלומר: בתוכניות הכוללות 80 יחידות דיור למגורים ומעלה, תחול חובה לייעד 20% לפחות מיחידות הדיור לדיור חברתי, למעט כאשר יש מלאי מספק של דיור חברתי ביישוב. בתוכניות עם כמות נמוכה יותר של יחידות דיור, מוסד התכנון המקומי יכול להחליט על שיעור הדירות המיועדות לדיור חברתי לפי שיקול דעתו.

עוד על פי ההצעה, הרשות מקומית תהיה רשאית לייעד עד 20% מכלל יחידות הדיור החברתי בתוכניות לבני המקום, ובקרקעות בבעלות ציבורית - 10% מבין יחידות הדיור המיועדות לדיור חברתי יהיו יחידות דיור ציבורי. עוד מבקשת הצעת החוק לקבוע כי הדיור החברתי ישולב באזורי מגורים מתוכננים, כולל התחדשות עירונית, באופן שיוצר תמהיל חברתי מגוון, שיאפשר שילוב בין אוכלוסיות בעלות מאפייני הכנסה שונים.

הזכאות לשכירות חברתית תכלול שלושה מבחנים: חסרי דירה, מבחן הכנסה ותקרת הון עצמי. כמו כן, רשויות מקומיות יוסמכו לקבוע תנאי זכאות מקומיים, באישור שר השיכון ושר המשפטים. הזכאות להתגורר בשכירות ארוכת טווח תימשך כל עוד הדייר זכאי.

על פי ההצעה, דמי השכירות יהיו קבועים לאורך כל תקופת השכירות, וניתן יהיה להעלות אותם רק באישור שר השיכון. הם ייקבעו בהתייחס להכנסה של משקי בית זכאים לפי שלוש רמות: בעלי הכנסה בינונית, נמוכה ונמוכה מאוד.

ההצעה מבקשת לקבוע כי ניהול הנושא יופקד בידי רשות לדיור חברתי שתוקם במשרד הבינוי והשיכון. באחריותה, בין היתר, יהיה לפעול לגיבוש מדיניות ממשלתית, קביעת יעדים כמותיים, סיוע לרשויות המקומיות, הנפקת תעודות זכאות, עריכת הגרלות ופיקוח על עסקאות מכר בדירות. ההצעה נוסחה בשיתוף מרכז הגר למחקר ופיתוח דיור חברתי באוניברסיטת תל אביב.

תגיות:כלכלהמצוקת הדיור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה