זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: בין כלה לחמותה - חלק א’

מדוע נפוץ שכלה וחמות אינן מסתדרות ביניהן? ומדוע חשוב לטפל בנושא?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד הנושאים הנכבדים שיש לתת עליהם את הדעת בחיי הנישואין, ובפרט בשנים הראשונות לנישואין, הוא הקשר הראוי והנכון בין כלה לבין חמותה.

יצוין כי אף על פי שעניין זה נתפס לפני החתונה בעיני רוב הזוגות כשולי, יש לייחס לו חשיבות רבה. חיי הנישואין של זוגות רבים נהרסו לחלוטין, עד כדי פירוק הקן המשפחתי, רק משום שלא ידעו לזהות ולהגדיר את שרש הבעיה, וממילא לא ידעו כיצד לפעול נכון.

 

מדוע מצוי שאינן מסתדרות? 

אם מגדלת את בנה, כדרכו של עולם. מאכילה ומשקה, מחתלת ורוחצת, מכבסת ומגהצת, מלמדת ומדריכה, מטפלת בקביעות במסירות ובטורח. והנה, הבן היקר והאהוב גדל, והאם שואפת מתפללת ומייחלת שימצא בת זוג טובה הראויה לו. סוף סוף נמצאה זו הנראית ראויה ומתאימה לו, והנישואין התקיימו ברוב שמחה.

יש לזכור שהחל מיום זה נדחקת ואפילו נמחקת האם מתפקידה. והאישה האחרת, הצעירה והבלתי מנוסה, אמורה למלא את מקומה(!). או אז, באופן טבעי ביותר, עלולה לשאול האם-החמות את עצמה במילים ברורות או אפילו בחשיבה תת-הכרתית: "האם זו הצעירה וחסרת הניסיון, תצליח לטפל בבני אהובי כראוי, כמוני?". והיצר דוחק בה לחקור, לבדוק ולהתערב – מתוך כוונה טובה. היא שוכחת עד כמה סבלה היא מחמותה כאשר היתה היא עצמה כלה צעירה.

כאן מתחיל, ובזה נעוץ, ההבדל הגדול בין אֵם חכמה, לאחרת שאינה כזו. החכמה משיבה לעצמה: "בני כבר אינו ילד. הוא בוגר שהקים בית והוא יתמודד עם מצבו החדש. אִם לדעתו רעייתו צריכה לתקן משהו בדרכיה, יעשה זאת הוא. לי אסור להתערב". בכוחה של גישה חכמה ובריאה כזו, להציל ממש את חיי הנישואין של הזוג הצעיר. משום כך גם בעת פיתוי חזק להתערב, על האם להתבונן בהסבר הפסיכולוגי שהובא לעיל, להתגבר על המשיכה החזקה "לעזור" לבן, לשתוק ולהתעלם לחלוטין מביקורת על כלתה.

לעומת זאת, אֵם שאינה חכמה בהיבט זה, אומרת: "אני חייבת לעקוב אחרי הנהגות והתנהגות כלתי ולהדריך את בני. הרי הוא צעיר והיא צעירה, ומחובתי לעזור להם". וכשרואה מעשה או הנהגה שלדעתה אינם בסדר, ובפרט מחדל חמור, היא דואגת 'להסביר' או לכל הפחות לרמוז לבנה כי רעייתו הצעירה התנהגה שלא כראוי. והחתן הצעיר, שיודע בוודאות גמורה שאמו אוהבת אותו באמת, מעיר לרעייתו הערות בנושאים שבדרך-כלל לא היו מפריעים לו ללא דברי אמו. הערות אלה פוגעות קשות בכלה הטריה, וכשהיא קולטת מי היא העומדת מאחוריהן, הרי היא זועמת על הגורם המסכסך, ולעתים אף מגיעה מיד למסקנה החמורה: "בעלי אוהב את אמו יותר ממני". מסקנה קצרה וחדה זו יכולה להיות הרסנית ממש לחיי הנישואין, עד כדי גירושין טעוני מרירות  ותסכול.

במאמרים הבאים נדון עוד ביחסים שבין כלה לחמותה.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:כלה וחמותהזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה