חדשות בריאות

בשורה להורים: אבחון אוטיזם כבר בגיל 9 חודשים

מחקר פורץ דרך מבשר את היכולת לאבחן אוטיזם כבר מגיל 9 חודשים. המשמעות: "התערבות מוקדמת וחשובה עבור הילד"

  • כ"ז חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במבחני התפתחות שונים שנעשו לילד, נתגלו הבדלים ופערים כבר מגיל 9 חודשים. משמעות הדבר היא שאיבחון מוקדם מוביל לטיפול מוקדם, ובכך יש אפשרות לשפר באופן משמעותי את תפקודו של הילד.

את האוטיזם מאבחנים לרוב מגיל שנתיים ואיך. האיבחון מתבצע רק בגיל שבו יש לילד קשר עם הסביבה והוא מסוגל לבצע מחוות תקשורתיות עם הזולת, על כן יש קושי לזהות את הסימנים המורים על חוסר תקשורת של הילד, והאיבחון התבצע עד כה על רמזים בתקשורת עם הילד, או כאשר ישנה התנהגות שונה מהמקובל.

ד"ר מיכאל דוידוביץ', רופא מומחה בנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד ערך את המחקר הייחודי והראשון מסוגו שנעשה בארץ, והוא הוצג אתמול (ד') בכנס איגוד רופאי ילדים. מטרתו של ד"ר דוידוביץ' הייתה לבדוק האם ישנה אפשרות לזהות הבדלים בהתפתחות אצל תינוקות שיאובחנו בגיל מאוחר יותר עם אוטיזם, לבין תינוקות שכבר לפני גיל שנה מתפתחים ללא כל קושי מיוחד. הבדיקה נעשתה באמצעות ניתוח הנתונים של מבחני ההתפתחות הנעשים דרך קבע בטיפת חלב.

הבדיקות ההתפתחות בטיפת חלב מדורגות בהתאם למדרגות התפתחות, על פי גילו של הילד. המחקר ניתח את תוצאות המבחנים, וחילק אותן לשתי קבוצות שונות: האחת כללה 335 ילדים שאובחנו עם אוטיזם בגיל שלוש וחצי בממוצע, והשנייה כללה 335 ילדים ללא בעיות התפתחות.

ד"ר דוידוביץ' הסביר: "מצאו כי בתחום השפתי, החל מגיל תשעה חודשים, נפתח פער משמעותי בין הקבוצות כאשר מספר הילדים מקבוצת האוטיזם שנכשלו במבחן שפתי־תקשורתי אחד לפחות, גדול משמעותית לעומת מספר הנכשלים מקבוצת הילדים ללא בעיות ההתפתחות. ככל שגיל הבדיקה עלה, מספר הילדים שנכשלו מקבוצת האוטיזם במבחנים שונים היה גבוה יותר לעומת הקבוצה המקבילה".

בגיל תשעה חודשים 31% מקבוצת הנבדקים שאובחו כאוטיסטים נכשלו במשימת "הבנת פקודה פשוטה" לעומת 13% מהילדים ללא בעיות ההתפתחות. בגיל שנה 36% מהילדים שאובחנו בהמשך עם אוטיזם, נכשלו במשימת "הצבעה לעבר חפץ" לעומת 12% בקבוצה המקבילה, 45% מקבוצת האוטיזם נכשלו במבחן "אמירת שתי מילים" לעומת 22% בקבוצה השנייה, ו־45% מקבוצת האוטיזם נכשלו לפחות בשתי משימות בתחום השפתי לעומת 12% מקבוצת הילדים שלא אובחנו עם בעיות התפתחות.

"גם בתחום המוטורי, שלמעשה לא קשור כביכול לתקשורת", מוסיף ד"ר דוידוביץ, "קבוצת הילדים עם האוטיזם נכשלה יותר באופן משמעותי מקבוצת הילדים הרגילים. בדיקות הסקר מהוות כלי נוסף עבור המטפלים וההורים לזהות סימנים מחשידים לבעיות התפתחות, ולבצע התערבות מוקדמת וחשובה עבור הילד. יחד עם זאת, לא בהכרח כל ילד שנכשל במבחן הוא אוטיסט".

נטלי שטיין, ממונה על תחום טיפות חלב באגף הסיעוד, מוסיפה: "יש צורך ברור להיות עירניים ולעקוב אחר סימנים מוקדמים ולהתייעץ עם אחות טיפת חלב לגבי כל חשד".

לרכישת הספר 'שלא תלך לאיבוד' העוסק בילדים עם קשיים רגשיים, לימודיים, התנהגותיים, חושיים ותחושתיים, ריכוז וקשב, שונות גופנית, ואי כשירות חברתית, לחצו כאן.

תגיות:אוטיזםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה