חדשות כלכלה

בעקבות תלונות הנוסעים, סיטיפס מסבירה: "ללא קנסות אין הרתעה"

פניות רבות הוגשו לוועדה לפניות הציבור בשל סוגיות הקנסות, שמטילה חברת סיטיפס על ציבור הנוסעים ברכבת הקלה. הוועדה התכנסה לדיון בהשתתפות ראשי חברת סיטיפס שהשיבו לטענות. מנכ"ל סיטיפס: "ללא קנסות אין הרתעה"

  • כ"ו חשון התשע"ח
אא

פניות רבות הגיעו אל הוועדה לפניות הציבור בנוגע לקנסות שמטילה חברת סיטיפס על נוסעי הרכבת הקלה, וכן שאלות רבות הוצפו בעניין יחס הפקחים לציבור הנוסעים.

הוועדה, בראשותו של ח"כ ישראל אייכלר, התכנסה לדיון בהשתתפות ראשי חברת סיטיפס המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים. במהלך הדיון מחו הנוסעים על כך ששילמו על הנסיעה, אך מכיוון שלא תיקפו את הכרטיס, עיקלו להם את חשבון הבנק ב-360 ₪.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר פתח את הדיון, ואמר: "העובדה שהאזרח חייב לתקף מלבד התשלום גם לתקף במכשיר התיקוף, מובילה למלכוד שיוצר אווירת רווית מתח ברכבת. התיקוף הוא צורך מנהלי פנימי בין חברת 'סיטיפס' למשרד התחבורה. על זה הנוסע ששילם צריך לקבל קנס?".

אייכלר הדגיש כי "נוסע שלא שילם, ברור לכולם שיש להטיל עליו קנס. אך מצד שני רוב האנשים שקנסו שילמו על הכרטיס ואפשר להוכיח את זה במכשיר שבידי הפקח. כאן חייבת להיות מידה של חמלה ושיקול דעת בטרם הטלת קנס של 180 ש"ח וקל וחומר בטרם מעקלים את חשבון הבנק שלו".

לדבריו של ח"כ אייכלר: "תפקידו של הפקח גם לתת שירות הסברה לנוסע ולא רק לתת דו"חות. בתקשורת ובאמצעי המדיה השונים, תוארו מקרים של פקחי הרכבת שחטפו מכות מנוסעים זועמים על כך שנתנו להם דו"ח. המקרים האלה מעטים ומתגמדים מול העוול שנגרם לאנשים, שמורדים מהרכבת בשכונות 'בעיתיות', באמצע נסיעתם בגלל שלא היה בידם כרטיס תקף".

מנכ"ל סיטיפס, ירון רביד, הגיב לטענות: "יש פה מערכת שבנויה על היותה מערכת פתוחה שעובדת כולה על נושא התיקוף", הסביר רביד, "ללא קנסות אין הרתעה, בעולם הקנסות הרבה יותר גבוהים. אנחנו לא מחפשים את הקנסות בשביל הכסף אלא בשביל שאנשים יבינו שצריך לתקף. בית המשפט פסק שאין רלוונטיות לשאלת תום הלב של הנוסע. אני לא מתבייש להגיד שיש כאן רצון ליצור הרתעה".

"אנחנו לא מחפשים את הקנסות בשביל הכסף", הדגיש רביד, "אלא בשביל שאנשים יבינו שצריך לתקף. אני לא מתבייש להגיד שיש כאן רצון ליצור הרתעה. פקח בשטח פוגש קרוב לשלושים אלף איש ביום, לבדוק אם תיקף את הכרטיס. אני לא יכול להבטיח שכל מפגש כזה יהיה מוצלח. כשאתה מקבל דו"ח חנייה או מהירות אתה לא פוגש את נותן הקנס על חלון הרכב. זו גם הסיבה שאנחנו מורידים אנשים מהרכבת. אנחנו לא רוצים לעשות את זה מול כולם. ההנחיות שלנו הן לעשות את העבודה בצורה מכבדת אך נחושה. מי שאין לו כסף שלא יעלה לרכבת".

נועה צור, מאגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, הסבירה את הבקשת לתיקוף: "אם הנוסע לא מתקף אין הוכחה לכך שהנוסע שילם. עצם ביצוע התיקוף זה מה שמקנה למפעיל את הכסף. אנחנו נמצאים בעולם שבו לא מספיק לשלם אלא צריך לתקף. זה כמו להגיע למשרד, ולא להעביר כרטיס בכניסה ולהגיד שראו אותי. הנושא עלה לדיון בוועדת הערר של הרכבת הקלה, זה נידון בבית משפט שהכריע שהנוסע חייב לתקף. מכונת התיקוף נבדקת באופן יום יומי, אם אנחנו יודעים על תקלה הדוחו"ת מבוטלים".

בסיום הדיון הודיע ח"כ אייכלר, כי יש בכוונת הוועדה להגיש הצעת חוק שתיצור הבדל בין המקרים החריגים, ותבדיל בין נוסע שלא שילם על הנסיעה, לבין נוסע ששילם אך לא תיקף את כרטיסו. לדבריו: "אין סיבה שנוסע שלא תיקף יקבל קנס של 180 ₪ כמו של אדם שלא שילם בכלל."

תגיות:רכבת הקלהקנסות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה