חדשות בעולם

מעמד נדיר: בת 106 קיבלה אות 'חסידי אומות העולם'

מעמד מרגש בסלוניקי: בת 106 ובעלה, שאינו בי החיים, קיבלו אות 'חסידי אומות העולם'. השניים הסתירו את חמשת בני משפחת אסל בתקופת השואה. סגנית שגרירת ישראל ביוון: "קיום הבטחה שיכלה להיות סתמית, הפכה להבטחה מצילת חיים"

  • כ"ד חשון התשע"ח
אא

אות 'חסידי אומות העולם' הוענק שבוע שעבר בטקס שנערך בסלוניקי, לוואסיליקי אטירידיס בת 106, ולבעלה קוסטאס המנוח. למרות גילה המופלג וואסיליקי אטירידיס עדיין מודעת היטב למה שקורה סביבה, והגיעה לטקס בליווי בני המשפחה.

יוזמי הטקס היו שגרירות ישראל ביוון, מוזיאון לזכר השואה יד ושם בירושלים והקהילה היהודית בסלוניקי. נכון להיום, 335 יוונים זכו לתואר 'חסידי אומות העולם', ועוד אלפים ברחבי העולם. ברוב המקרים, התארים מיוענקים לצאצאים של המצילים, כיוון שהם כבר הלכו לעולמם.

בתקופת השואה, וואסיליקי אטירידיס הסתירה יחד עם בעלה קוסטאס המנוח, את חמשת בני משפחת אסל: הזוג מרקוס ואידה והילדים פרדי, ג'אנין וג'קלין.

מרקוס היהודי היה איש עסקים שעסק גם בתיווך בנדל"ן. בזמנו סייע לקוסטאס, והלה הבטיח לו: "אני חייב לך". בהגיע שעת מצוקה מרקוס חיפש מקום מסתור ולא נענה בחיוב. מחוסר ברירה הוא פנה לקוסטאס, שהסכים להסתיר אותו ואת משפחתו במהלך חודשים ארוכים עד אשר הסתיימה המלחמה. במשך כל הזמן הזה, בחרה חסידת אומות העולם ובן זוגה, להפסיק לשלוח את בתם הקטנה לגן, שמא תפלוט את הסוד הגדול בדבר האורחים היהודים שנמלטים מהנאצים, ומסתתרים בביתם.

"קיום הבטחה שיכלה להיות סתמית, הפכה להבטחה מצילת חיים", כך סיפרה בהתרגשות סגנית שגרירת ישראל ביוון, סאוסן חסון. הבנוסף היא ציינה כי הטקס היה מיוחד משני טעמים: ראשית השתתפותה של וואסיליקי בת ה-106 בטקס, כיוון שעוד השנה עתידים להתקיים עוד שלושה טקסים נוספים של חלוקת התואר, אך ללא השתתפות המצילים, אלא עם בני משפחתם בלבד.

שנית, הטקס הנוכחי לא נערך בביתה של השגרירה, אירית בן אבא, אלא בבית ספר מקומי ותיק וידוע בשם "אנטוליה". מדובר הבית הספר בו לומדים נכדי המצילים, ובו למדו בעבר תלמידים יהודים שרובם נספו בשואה. בית הספר פתח את שעריו ברצון רב, והטקס התקיים באולם הכנסים בהשתתפות נציגי מועצת העיר סלוניקי, נשיא בית הספר, נשיא הקהילה היהודית, דיפלומטים ותלמידי חטיבת הביניים. במהלך הטקס נער מהקהילה היהודית ניגן על כינור את מנגינת "ירושלים של זהב".

שרת המשפטים איילת שקד ביקרה אמש בעיר היפנית צורוגה, שם נפגשה עם ראש העיר, והודתה להם על אירוח היהודים בשואה. בפגישה זו הודיע ראש העיר, טאקאנובו פוצ׳יקאמי, כי בימים אלו הוא עוסק למען העמקת הנצחת זכר השואה והצלת היהודים בעירו, וכן בהבלטת מעשה החסד של קונסול יפן בליטא בזמן השואה, צ'יאונה סוגיהארה, חסיד אומות העולם היפני היחידי. פעילותו של סוגיהרא הצילה 6,000 יהודים, בניהם נכללו רבים מתלמידי ישיבת מיר המפורסמת, שהגיעו ליפן הודות לאישורי הכניסה שהנפיק להם.

במסיבת עיתונאים משותפת עם פוצ'יקאמי, אמרה השרה שקד: "לעולם לא נשכח את צ'יאונה סוגיהארה ואת נדיבותם של אזרחי צורוגה. הם לא היססו לפתוח את בתיהם ואת ליבם ל-6,000 פליטים יהודים שברחו מהנאצים. העיר ותושביה הם מודל לחיקוי עבור הדור הצעיר ביפן, ללמד אותם על האחריות המשותפת שלנו לפעול בנחישות נגד שנאה ואלימות, ולעמוד אל מול הגזענות, שנאת הזרים ורדיפות כלפי כל אדם באשר הוא".

ראש העיר צורוגה מסר כי ברצונו לחזק את הקשר בין העמים, הוא מקווה שישראלים יגיעו לבקר בעירו.

תגיות:חסידי אומות העולםטקסט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה