חדשות יהדות

מרגש: קברי הסנהדרין שוקמו בלב ירושלים

בסוף השבוע נערך מעמד מרגש: 'גן הסנהדרין' נחנך בירושלים. הגן נוסד סביב למערכות הקבורה המפוארות בו, אשר כולן יהודיות מתקופת בית שני, ובמרכזו 'קברי הסנהדרין' אשר שוקמו בידי רשות העתיקות. 28 דונמים של בילוי, פנאי ומורשת לטובת הציבור הרחב

  • כ"ד חשון התשע"ח
(צילומים: באדיבות רשות העתיקות)(צילומים: באדיבות רשות העתיקות)
אא

בסוף השבוע נחנך גן סנהדרין בירושלים, מדובר בפארק רובעי בשטח של כ-28 דונמים. הגן פותח על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה ורשות העתיקות.

'גן הסנהדרין', בדיוק כמו שכונת סנהדריה שבה הוא ממוקם, נוסד סביב למערכות הקבורה המפוארות בו, אשר כולן יהודיות מתקופת בית שני. חלק ממערכות אלה מפוארות במיוחד, הן בעלות חצרות רחבות ידיים וחזיתות מעוטרות. עיטורים אלה, הם בין הדוגמאות המפוארות הקיימות מהאומנות היהודית מימי הבית השני. המרכזית מבין המערכות, וייתכן גם המפוארת שבהן, כוללת 70 כוכים -כמספר חברי הסנהדרין. עניין, זה, הוא שהביא לכך שהמערה מכונה בשם 'קברי הסנהדרין', כינוי שדבק בשכונה שנבנתה מסביב ובפארק עצמו בו מצויים הקברים.

בשנה האחרונה 'קברי הסנהדרין' עברו שיקום ושימור בידי מנהל השימור של רשות העתיקות כחלק מתהליך פיתוח הפארק. חזיתות המערות והחללים החצובים בסלע עברו, בין היתר, תהליכי שימור מתקדמים של ניקוי מכני, הסרת כתמי פיח וגרפיטי, ייצוב וניקוי האבן והדגשת העיטורים לשם שמירתם גם בשנים הבאות. בנוסף, במקום התבצע תכנון שמשלב את הממצאים הארכיאולוגים, בחוויית הבילוי ובמסלולי הביקור בגן הציבורי המתחדש, לשם רווחת התושבים וכלל הציבור.

שר ירושלים ומורשת, חה"כ זאב אלקין שנכח במעמד אמר: "השילוב בין אתר ארכאולוגי והיסטורי לבין שטחי פנאי ירוקים עבור תושבי השכונה הוא משימה לא פשוטה, אך שילוב מעניין מאוד, אני נרגש לראות את מאות מילדי השכונה נהנים מהגן ,שנוצר תוך שימור מערות הקבורה של הסנהדרין הנמצאות בגן, ומברך על ההצלחה בשמירה על אופי האזור הכל כך מיוחד הזה. העבודה הרבה שהושקעה בגן הסנהדרין נראית לעין, וקוצרת היום את פירותיה".

ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים סיפר כי "גן הסנהדרין מקבל כעת את הכבוד הראוי לו כאתר בעל ערך ארכיאולוגי והסטורי ראשון במעלה, הדומה בחשיבותו לגנים לאומיים מתק' בית שני, דוגמת בית שערים.

"חשיבות הגן באה לידי ביטוי כבר לאחר מלחמת השחרור, אז היה מהפארקים מהראשונים שנבנו בירושלים לאחר המלחמה. עד למלחמת ששת הימים, היווה גן הסנהדרין את אחד ממוקדי התיירות והביקור המרכזיים בעיר. תמונת החזית המרשימה של מערכת הקברים היהודית שבו, אף הופיעה על גבי שטר חצי הלירה של השנים ההן. במהלך השנים, האתר והמערות שבו סבלו מהזנחה וחלקם אף הושחת".

עוד מציין ד"ר ברוך: "לפני כעשור רשות העתיקות יזמה, ביחד עם שותפיה בעיריית ירושלים ובהרל"י, את שיקום המערות ושימורן. רשות העתיקות מקווה כי כתוצאה מפעולה זו, שנעשתה על ידי צוות משמרים מקצועי מטעמה, יתאפשר כעת לתושבי השכונה ולמבקרים בגן ליהנות משכיות חמד אלה, ודרך הביקור במקום ללמוד ולהכיר את שרידי עברה המפוארים של העיר".

תגיות:ירושליםגן הסנהדרין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה