חדשות בריאות

נפצעתם ביום או בלילה? היכונו לפער משמעותי בהחלמה

כמה זמן לוקח לפצע להחלים? תלוי מתי נפצעתם. חוקרים מאנגליה הופתעו להיווכח בהשפעה נוספת של השעון הביולוגי

  • כ"ד חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר שהתפרסם בכתב העת Science Translational Medicine הפתיע את החוקרים ויפתיע גם אתכם: לפציעות שמתרחשות במהלך הלילה הרבה יותר קשה להחלים, בהשוואה לפציעות יום. המחקר מצביע על כך שלפצעים שנוצרו במהלך הלילה לוקח 60% יותר זמן להחלים.

החוקרים משערים כי הסיבה לכך קשורה למקצבים היומיומיים של תאי העור, שכמעט כמו כל שאר התאים בגוף, פועלים במחזור של 24 שעות ומעט נכבים במהלך שעות החושך. מן המחקר עלה כי הליך הריפוי בלילה אכן אטי יותר, ויותר מכך: גם מועד הפציעה קבע כמה מהר היא תתרפא.

במהלך המחקר בחנו החוקרים תאי עור הנקראים פיברובלסטים, שגדלו במעבדה במשך מספר ימים. תאים אלה נמצאים בשכבה העמוקה ביותר של העור, הנקראת דרמיס והם אחראיים לייצור של קולגן, סיבים אלסטיים וסיבים רשתיים. כאשר מתרחשת פגיעה, הפיברובלסטים מגיעים לפני השטח, ובונים במהירות תמיכה מבנית של העור החדש, הכולל גם את הקולגן. החוקרים מצאו כי בהתאם לזמן ביום, המהירות שבה הפיברובלסטים זזים על פני העור משתנה בזכות חלבון שנמצא בתאים, הנקרא אקטין. מדובר על חלבון בעל תפקיד מרכזי בשלד התא.

מן המחקר נראה כי בשעות הלילה, כאשר השעון הביולוגי מורה לתאים "לישון", הצורה של חלבון האקטין משתנה. בעוד במהלך היום האקטין כולל בעיקר נימים ארוכים, בלילה צורתו היא כדורית. לצורתו של האקטין השפעה רבה על תנועת התאים, וכאשר הוא בעל צורה כדורית, הפיברובלסטים זזים לאט יותר לכיוון הפציעה.

החוקרים בדקו רשומות רפואיות של חולים שהחלימו מכוויות, ומצאו עדויות שאיששו את התופעה. מנתוני החולים נראה כי הפצעים שהצטברו במהלך היום - נרפאו בזמן ממוצע של 17 ימים, בהשוואה לזמן הריפוי של הפצעים שנגרמו בלילה, שעמדו על 28 ימים בממוצע.

החוקר הראשי, ד"ר נד הוייל, חוקר ביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה, סיכם את הממצאים. "מצאנו שתהליך הריפוי תלוי במידה רבה בזמן הפציעה. מהירות הריפוי תלויה בכמה תאים מסוימים יכולים להגיע במהירות לאזור הפציעה כדי לתקן אותו, וזה תלוי בעיקר בשעון הביולוגי", אמר.

תגיות:פציעההחלמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה