חנוכה 2023

מי חייב להדליק נרות חנוכה?

האם נשים מחוייבות בהדלקת נרות חנוכה, ומאיזה גיל טוב להרגיל את הילד, להדליק נרות יחד עם האב?

(צילומי אילוסטרציה: shutterstock)(צילומי אילוסטרציה: shutterstock)
אא

עניים

מצות הדלקת נר חנוכה, חביבה היא עד מאוד, מאחר ויש בה פרסום נסיו של הבורא יתברך. על כן, אפילו עני שאין לו מה לאכול וניזון מהצדקה, חייב לעשות כל מאמץ כדי שיהיה לו להדליק לפחות נר אחד בכל לילה, וכגון שימכור כסותו או ישכיר עצמו לפועל, וכיוצא בזה. ואמנם על גבאי הצדקה להשגיח על אותם עניים ולספק להם שמן להדלקה, כדי נר אחד לכל לילה. (כא)

 

נשים

גם הנשים חייבות בהדלקת נר חנוכה. ולכן, אשה המתגוררת בביתה לבדה, חייבת להדליק את הנרות עם הברכות כולן. אבל נשים נשואות או בנות רווקות בבית הוריהן, אינן צריכות להדליק נר חנוכה כלל, ויוצאות ידי חובה בהדלקת בעליהן או אביהן, אף למנהג האשכנזים שמדליק כל אחד מבני הבית. (כה)

אף על פי שכלל גדול בידינו: נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא [גורם], דהיינו כל מצוה שציוה אותנו בורא עולם לעשותה, והמצוה תלויה בזמן קבוע, דהיינו, שהזמן גורם למצוה לבוא, האשה פטורה מלעשותה. כגון: מצות ציצית שהנשים פטורות, כי זמנה קבוע ביום ולא בלילה. וכן פטורות מלהניח תפילין, כי זמנם קבוע בחול ולא בשבת. וכן פטורות מלשמוע קול שופר, כי זמן המצוה קבוע בראש השנה, וכן כל כיוצא בזה.

וכיון שלא רק במצוות מהתורה קיים הכלל הנ"ל, אלא גם במצוות מדברי חכמים, אם כן לכאורה תהיינה הנשים פטורות ממצות הדלקת נר חנוכה, כיון שזמנה קבוע, שמונה ימים בשנה? אולם ישנן מצוות שהגם שזמנן קבוע, בכל זאת הנשים חייבות בהן, כגון מצוות ש"אף הן [הנשים] היו באותו הנס", כמו בנס פורים, שביקש המן להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד, ואף הנשים נושעו עם כלל ישראל, וגם על ידי אשה - אסתר המלכה התגלגלה הישועה, לכן הן חייבות במצוות הפורים, מקרא מגילה, משלוח מנות ושאר המצוות. כן הוא גם בנס חנוכה, שגם הנשים היו בכלל גזרת השמד של היוונים, והיתה התשועה לכלל ישראל לגברים ולנשים, וגם על ידי אשה - יהודית התגלגלה הישועה. לכך חייבות הן במצות הדלקת נר חנוכה, אף שזמנה קבוע. (כה)

 

קטן

אין לתת לקטן פחות מגיל בר מצוה להדליק נר חנוכה. שהרי אינו חייב מן הדין בהדלקה, ורק על אביו מוטל לחנכו למצוות, והיאך יוציא ידי חובה את בני הבית הגדולים. (נא)

 

מצות חינוך

טוב להרגיל את הילדים הקטנים שהגיעו לגיל חינוך [מגיל חמש או שש ומעלה, לפי הבנתו של הילד], שידליקו את נרות ההידור בכל לילה. והיינו שידליק בעל הבית בעצמו את הנר הראשון, והם ידליקו את שאר הנרות. (כא)

לא יתן לילדים קטנים מאוד, שעדיין לא הגיעו לגיל חינוך, להדליק את נרות ההידור, אבל רשאי לתת להם להדליק את נר השמש. ואולם, במקרה שהקטן אוחז בידו את הנר שממנו מדליקים, והגדול אוחז בידו של הקטן, ומדליק יחד עמו, הרי זה מותר.

 

סומא [עיור]

סומא חייב בהדלקת נרות חנוכה כשם שחייב בכל המצוות כולן, ובהדלקתו יש פרסום הנס לאחרים, אלא שטוב שיאמר לאשתו שהיא תברך ותדליק. אך אם הוא מתגורר בפני עצמו, יברך וידליק הוא עצמו בסיוע עם אדם אחר. (קיג)

 

ימי החנוכה בצל השואה

הימים הסמוכים לחנוכה הפכו לזמנים של גילוי מסירות נפש, כאשר הכל אגרו סוגי שמן מכל מקור אפשרי, כדי לקיים את מצות הדלקת נרות החנוכה גם בתנאי המחסור החריפים של המלחמה. בהתקרב ימי החנוכה הופצצה גרמניה על ידי מטוסי בנות הברית, לכן הועסקנו בפינוי הריסות בתים. באחת הפעמים נצטוינו לפנות עליית גג, בה היתה פינת עבודתו של צייר. הוטל עלינו להוריד את התמונות, הבדים והצבעים. שם גילינו פך שמן. כמו השמן של נס חנוכה. הטמנו את השמן בזהירות כדי לקיים בו את מצות הדלקת הנרות. באותם ימים היתה בנו דחיפה פנימית חזקה לעשות הכל כדי לקיים מצוות, לכן לא דנו בשאלות הלכתיות, כמו: האם ההלכה מחייבת להסתכן כדי להשיג שמן? מה דינו של שמן זה? רבים מבינינו חסכו מפיהם את מנת המרגרינה השבועית הקטנה, והיה כל איש מנסה להשיג מעט שמן, ומסתיר אותו עד לחג. אף אחד לא היה מוכן לוותר על מצות "פרסומי ניסא". חשנו, כי אצלנו כל רגע של חיים הוא בניסי ניסים, וחייבים להודות על כך. כך הדלקנו את הנרות בשיר והלל. לא ניתן לתאר היאך שרנו אז את הפזמון "מעוז צור ישועתי...", כיצד זעקנו את סופו של הפזמון: "חשוף זרוע קדשך וקרב קץ הישועה, נקום נקמת דם עבדיך מאומה הרשעה, כי ארכה לנו השעה...". (א קמד)

 

חתן וכלה

חתן הנושא אשה באחת מלילות החנוכה, אם מתאפשר לו בקלות ללכת לפני החתונה לביתו החדש ולהדליק שם, תבוא עליו ברכה. אך מאחר ומן הסתם ברוב הפעמים לא מתאפשר כן, מפאת ריחוק המקומות ואף מפאת ההכנות הדרושות לאותו זמן, לכך כשיבוא לביתו עם כלתו בסיום החתונה, ידליק את הנרות בברכה. [וטוב שיכוון מראש בתחילת זמן ההדלקה, שאינו רוצה לצאת ידי חובה בהדלקת אביו]. ומעשה באחד מחבריי שנשא אשה בחנוכה, וזכיתי אני הקטן בליל החתונה לשאול את פי מרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, כיצד ינהג החתן בלילה זה לגבי הדלקת הנרות? וענה לי, שכאשר יבוא לביתו בסיום החתונה, ידליק בברכה.

לרכישת מוצרי הידברות לחג החנוכה, היכנסו להידברות שופס.

תגיות:בהלכה ובאגדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה