חדשות יהדות

המסר המפתיע שנמצא על גבי שטרות 200 ש"ח

על גבי שטר של 200 ש"ח, עליו טבוע דיוקנו של זלמן שזר, נכתבו דבריו ההיסטוריים בדבר חשיבות לימוד התורה, המהווה תנאי לקיומו של עם ישראל. המסקנה המרגשת: "כולם יחד צריכים לשאת בעול לימוד תורה"

  • כ' חשון התשע"ח
אא

זלמן שזר היה נשיאהּ השלישי של מדינת ישראל,  מראשי הציונות, חבר הכנסת, ושר החינוך והתרבות בממשלת ישראל הראשונהדיוקנו מופיע על גבי שטר של 200 שקלים חדשים.

שימו לב, אם נגדיל את תמונת השטר, נגלה כיתוב מפתיע ומיוחד: עדות נחרצת מפי שזר, על כך שבלי מלמדי תינוקות אין קיום לעם ישראל.

הדברים מעלים את המסקנה המרגשת: גם שזר הבין, כי אמנם יש בלב מקימי המדינה רצון להקמת מדינה חילונית, אך יש גם גבולות. עם ישראל תלוי בתורה, והתלות הזו קיימת בזכות מלמדי התינוקות.

אלו הם דברי שזר בשעתו, כפי שנכתבו על גבי השטר:

"והלא עניין לנו עם האומה העבריתהאומה שידעה את החוק של 'ושננתם לבניך' עוד מראשית עלייתה על הבמה ההיסטורית. ואומה זו הן ידעה גם בשנות האפלה שלה לשמור על נכס זה של לימוד חובה לכל ילדיה, ועוד בימי רבי שמעון בן שטח, בשעת התכנסותה מן הגולה חזרה לארץ ישראל, ידעה להושיב מלמדי תינוקות בכל עיר ובכל כפר, בכל גליל ובכל מדינה, וקבעה שכל עיר שאין בה מלמד תינוקות אין דינה כדין עיר

"
ואף בחשכת מזוריה ובכל קהילותיה, ידעה להטיל על כל קהילה להכניס לקרבה מלמדי תינוקות על חשבון כל יושביהעשיר ורש, בין עקר ובין מרובה ילדים, רווק ולא רווק – כולם יחד צריכים לשאת בעול לימוד תורה"

כמו כן, בצדו השני של השטר, נכתבו הדברים הבאים:

קדמונינו קבעו סימנים לבחון באמצעותם את מידת נאמנותו השורשית של היהודי השלם והעמידוהו בפני השאלה היסודית: ציפית לישועה? כלומר, לא רק האם באמת רצית בה או קיווית לה או האמנת בה, בכל אלה לא די - אלא האם העמדת את עצמך על החומה, ובריכוז כל החושים ובכיליון עיניים, ציפית לה, כאשר יצפה בשעת הסכנה  הצופה לישועה המצילה, צופי צפת העמידו עצמם על המצפה ההוא וצפו גם צפו.

תגיות:שטרותזלמן שזר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה