חדשות כלכלה

איך 324 מיליון שקלים של אזרחים הגיעו אל קופת בית המשפט?

במהלך דיון בוועדה לפניות הציבור, התברר כי בקופת בית המשפט הצטבר סכום של 324 מיליון ש"ח שטרם הוחזר למפקידים זכאים. נציגי בית המשפט בתגובה: "אנחנו לא מסונכרנים עם מרשם האוכלוסין"

  • י"ח חשון התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הוועדה לפניות הציבור, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, קיימה דיון עקב בקשות ופניות של אזרחים, שטענו כי לא הוחזרו לכיסם ערבויות שונות שהפקידו בבנק.

על פי בירור שערכה הוועדה לפניות הציבור, עולה כי עד היום סכום הפיקדונות שהצטבר בקופת בית המשפט בתיקים שכבר נסגרו, עומד על 366 מיליון שקל במשך שלוש השנים האחרונות, כאשר מתוכם 324 מיליון שקל מגיעים בדין למפקידים על פי הנהלים.

"אני נדהם לשמוע את המספרים", אומר ח"כ ישראל אייכלר בתחילת הדיון, "המצב הקיים אינו יכול להימשך. לפעמים כמות הופכת לאיכות. אם סכום כה גבוה נתקע אי-שם במערכת, זה מוכיח כי משהו פגום. טחנות הצדק טוחנות לאט, ובדרך שוחקות את האזרח עד תום".

טענת נציגי הנהלת בתי המשפט שהשתתפו בדיון, היא כי ישנו קושי במערכת, באיתור הפקידים הזכאים. יתר על כן, בית המשפט אינו מחזיר פיקדונות למי שאין ברשותו חשבון בנק: "אנחנו לא מסונכרנים עם מרשם האוכלוסין. לא קיבלנו אישור להיכנס לנתונים. אנחנו ניזונים מהצדדים עצמם. איתור אנשים זה לא חלק מהעבודה שלנו. אנחנו לא מחלקת חקירות", אמרו.

נציגי הנהלת בתי המשפט מוסיפים לציין: "ברגע שנפתח תיק מעצרים, כשחולפים 180 ימים המזכירות בודקת באופן אקטיבי אם נפתח כתב אישום. אחת לחצי שנה המזכירויות עושות מעקב ובקרה לוודא שאין כספים שצריכים לחזור. האינטרס שלנו כמערכת זה שלא יישארו אצלנו כספים מכיוון שכשהכספים שוכבים אצלנו הם צוברים ריביות."

בהודעה שהוציאה הנהלת בתי המשפט נמסר כי הם נענו לפנייה, ובזמן הקרוב יפעילו הרחבה של מוקדי המידע במטרה לאפשר לכלל האזרחים לערוך בירור מסודר של הכסף שקיים במערכת.

אייכלר חתם את הדיון, ומעלה שלוש הצעות שיקדמו את שיחרור הכספים באופן מידי: "מדובר במצב של סכום גבוה במיוחד, והציבור זכאי לכסף הזה. אני פונה לרשות האוכלוסין בדרישה לאפשר גישה לנתונים על מנת לסייע באיתור הזכאים. בנוסף הוועדה רשמה את הודעת בתי המשפט על כך שכבר בקרוב ירחיבו את מוקדי המידע. אנחנו גם נבחן אפשרות חוקית, כדי שמי שמשלם במזומן יוכל גם לקבל את ההחזר במזומן. יש אנשים שאין להם חשבון בנק מסיבות שונות וצריך לפתור גם את המקרים הללו".

תגיות:כסףבית המשפטהרב ישראל אייכלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה