היסטוריה וארכיאולוגיה

תגלית מפתיעה: תא נסתר בפירמידה הגדולה של גיזה

הפירמידה הגדולה של גיזה הינה העתיקה בשבעת פלאי תבל ששרדה עד ימינו. לאחרונה, באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, גילו מדענים חדר חבוי, בעומק של כ-30 מטרים בתוך הפירמידה. לדברי המדענים מדובר בתגלית משמעותית ראשונה במקום מאז המאה ה-19

  • ט"ז חשון התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מדענים גילו תא חבוי שלא היה מוכר בעבר, בתוך הפירמידה הגדולה של גיזה, כך התפרסם בכתב העת Nature. במאמר נכתב כי צוות בינלאומי של חוקרים מיפן ומסין טוענים כי התא נמצא בעומק של כ-30 מטרים בתוך הפירמידה. המדענים חשפו את התגלית באמצעות שימוש בטומוגרפיית מיואון (MuonTomography) - המתעדת את החלקיקים התת-אטומיים הקרויים מיואונים, החודרים אל האבן. למעשה מדובר בטכנולוגיה דומה לזו של קרני רנטגן - אלא שהיא פועלת בשכבות עמוקות יותר.

הפירמידה הגדולה של גיזה הינה הפירמידה העתיקה ביותר בשבעת פלאי תבל, והיחידה ששרדה עד ימינו. פירמידה זו ידועה גם בשם 'פירמידת חופו', על שם הפרעה שבתקופתו היא נבנתה, בין השנים 2,580 ל-2,560 לפני הספירה. שנים רבות אחר כך, בשנת 820 לספירה, החלה חפירה של מנהרות אל תוך קירות המבנה העצום, במטרה לחשוף את סודותיו הגנוזים. מאוחר יותר, במאה ה-19, לאחר יותר מאלף שנים, השתמשו בדינמיט על מנת לפוצץ חללים בתוך הפירמידה.

לפירמידה הגדולה של גיזה יש כידוע שלושה תאים, וכמו שאר פירמידות אחרות במצרים גם כאן שימש המבנה כמקום קבורה עבור המלך.

החדר נחשף במסגרת פרויקט "סקירת הפירמידות", אשר מטרתו לאתר חדרים נסתרים בתוך בפירמידה הגדולה, כמו כן בשכנותיה בגיזה ובדחשור. במסגרת הפרויקט נעשה שימוש משולב של דימות תרמי, הדמיית רדיוגרפיה ושחזור תלת-ממדי. לטענת החוקרים, כל השיטות הללו לא פולשניות ולא פוגעות במבנה.

טרם גילו למה התא שימש בזמנו. לדברי אחד החוקרים, מהדי טיובי: "זה ראשוני מאוד. זה יכול להיות מורכב ממבנה אחד או יותר... אולי זה יכול היה להיות 'גלריה גדולה' נוספת".

כמו כן להערכת שר העתיקות לשעבר של מצרים, החלל שימש את הבנאים כדרך גישה המסייעת בהשלמת החדרים שמתחתיו. בנוסף, יש ששיערו כי זהו חלק בפירמידה שנותר ריק בכוונה תחילה, על מנת להפחית משקל מתקרת הגלריה שמתחתיו.

לדברי אחד החוקרים, מהדי טיובי: "אנחנו לא יודעים אם החלל הגדול הזה הוא אופקי או נוטה לצד, אנחנו לא יודעים אם החלל הזה הוא מבנה אחד או כמה מבנים רצופים".

עוד הוסיף: "מה שאנחנו בטוחים הוא שהחלל הגדול הזה נמצא שם, שהוא מרשים, ועד כמה שאני יודע, שום תיאוריה לא חזתה את הדבר הזה. החדשות הטובות הן שהחלל נמצא שם, ושהוא מאוד גדול".

לדברי המדענים מדובר בתגלית משמעותית ראשונה במקום מאז המאה ה-19.

תגיות:ארכיאולוגיהפירמידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה