זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: איש, אשה, אש

כיצד משני חומרי בעירה, נוצרים מים? וכיצד נוצרת השלמות בין האיש לאשתו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעוד שאותיות המילה "אש" מופיעות במקביל ב"איש" וב"אשה", האות י' מופיעה רק באיש, ואילו האות ה' – רק באשה. שכן על-פי הסוד, ארבע מרכיבי הבריאה: דומם, צומח, חי ומְדַבֵּר, מכוונים כנגד ארבעת יסודות הבריאה: עפר, מים, רוח ואש. וכמו שכתב מהרח"ו ("עץ חיים", שער קיצור אבי"ע, דף קי"ז ע"א), שכל פרט בבריאה מכיל את ארבעת היסודות. אלא שהדומם עיקרו עפר, והצומח עיקרו מים, והחי עיקרו רוח, ואילו עיקרו של המדבר, אש. נמצא שהאדם שייך בעיקרו ליסוד האש. ומכיוון שבהיות האיש והאשה יחדיו, עלולים הם בקלות להתלהט ולריב מתוך טבע האש שבהם, לפיכך המילה אש מופיעה הן באיש והן באשה, אלא שלאיש נוספה האות י', ולאשה – האות ה'.

בעניין זה יש לציין עוד, שבפסוק "לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת" (בראשית ב', כ"ג), האותיות שבסופי ארבע התיבות "יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ", יוצרות את המילה אש, כאשר בין שתי אותיות א' ש' מופיעות אותיות ה' י'.

ועתה נתבונן בדבר נפלא הטמון בסוד העניין. בעולם הטבע, החמצן והמימן מתלקחים ונדלקים במהירות, והמימן מתלקח אף מהר יותר מהחמצן. והנה למרבה הפלא, כאשר מצרפים את החמצן והמימן יחד, ויוצרים מהם תרכובת אחת, הם הופכים למים! חומר אשר הוא היפוכו של האש, ואפילו מכבה את האש.

אף כאן בענייננו. האיש והאשה, אשר כל אחד מהם בעל רצון עצמי ויכולת בחירה, ביסודם הם שני "חומרי בעירה". וכאשר "אש" ו"אש" נפגשים, התוצאה היא תבערה גדולה. אולם כאשר הם מתאחדים בקדושה כרצון בוראם, הופכים הם לתרכובת אחת המכבה את האש שבהם, וכמו מים, אף הם נעשים טהורים ורעננים. או אז שניהם יחד נקראים בשם אחד: "אדם". ככתוב (בראשית ה', ב'): "וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם".

וכיצד יתאחדו בקדושה? כידוע, שלימותם של האיש והאשה, הנקראים יחד "אדם", הוא כאשר האיש, המחויב בלימוד תורה ונתבע על ביטולה, מקדיש כל רגע הפנוי מצרכי הפרנסה ושאר צרכים ללימוד התורה, הנרמזת באות י'. ואילו האשה, אשר קיבלה את הכישורים המיוחדים ואת היכולת להרות וללדת, ולגדל את דור העתיד בסבלנות ובנועם שיח, עוסקת בבניית העולם, הרמוז באות ה'. ושניהם יחד נוהגים על-פי הדרכת בוראם בכל עניני הבית והקשר שביניהם.

וזהו שאמרו חז"ל בתלמוד (נדה, דף מ"ה ע"ב): "איש ואשה שזכו, שכינה ביניהם. לא זכו, אש אוכלתם". האות י' שבאיש והאות ה' שבאשה מרכיבות יחד את המילה "יה", שהיא משמותיו של הקב"ה. אם זכו לנהוג כראוי ולהשתית את ביתם על אדני תורת הבורא, הרי שכינה ביניהם: י' באיש ו-ה' באשה. לא זכו, הסתלקה שכינה מביניהם ונשארו אש ואש. אש אוכלתם.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:זוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה