חדשות כלכלה

המדריך לחיסכון: מי עורך את הקניות לבית?

אל תחשבו כמובן מאליו שתפקיד הקניות שייך לאדם ספציפי בבית. בחרו במי שיודע לקנות באופן חסכוני

  • י"ב חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי עורך את הקניות אצלכם בבית? התשובה, כמובן, משתנה ממשפחה למשפחה. יתכן שהתשובה שלכם היא "כמובן, הבעל. הוא חזק, זריז, מקום העבודה שלו נמצא סמוך לסופרמרקט, יש לו רכב וקל לו להביא את הקניות", וכן הלאה.

אולי התשובה שלכם היא ש"זו כמובן האישה. היא יודעת מה חסר בבית, היא מנהלת את המטבח, אז היא זו שצריכה לעשות קניות כדי שיהיה לכולם מה לאכול".

במשפחות רבות דווקא הילדים הגדולים הם אלה שעורכים את הקניות. ההורים עסוקים עם הילדים הצעירים יותר, עם העבודה וכדומה, והילדים הגדולים נשלחים אחר הצהריים לבצע את קניות המזון הקבועות.

 

אז מהי הדרך הנכונה ביותר? בידי מי הכי כדאי להניח את רשימת הקניות?

ובכן, אולי תתפלאו לשמוע, אבל אין לכך תשובה חד משמעית. בכל משפחה ישנו האדם המתאים יותר לעריכת הקניות, האדם שיודע לבצע את הקניות בצורה מחושבת, אחראית וחסכנית. זהו האדם שבידיו כדאי להפקיד את הקניות, בין אם מדובר בבעל, באישה, בילדה הגדולה או בבחור הצעיר. מומלץ פשוט לעקוב אחר הקניות, ולבדוק מי מבני הבית מגיע הביתה עם סל הקניות המדויק ביותר, ועם הסכום הסופי הנמוך ביותר בחשבון. הכרתי בני זוג שהפער ביניהם היה מדהים – הם היו יוצאים עם אותה רשימת קניות עבור זוג צעיר, וחוזרים עם קניות בהפרש של כמה מאות שקלים!

הפקדת הקניות בידי הילדים נראית, על פני, כסיכון מסוים. הורים רבים רואים בכך חלק מן החינוך, והם צודקים – כאשר הילד מקבל אחריות על הקניות הוא לומד להסתדר לבד, לשאול ולקבל עזרה, וכמובן גם להתנהל עם הכסף ולבחור נכונה את המוצרים. עם זאת, לילד, ואפילו לבן נוער, לא תמיד יש שיקול דעת מספיק על מנת לבחור נכון, ולא להתפתות למבצעים מיותרים, למשל. לכן גם בנושא זה, חשוב לבדוק בשטח. ישנן משפחות שבהן דווקא הילדים הם שמבצעים את הקניות החסכוניות ביותר: הם נצמדים לרשימה שקבלו מן ההורים, ומדייקים בה, מבלי לסטות. במשפחות אחרות, הילדים דווקא יתפתו יותר לרכוש מוצרים לא נדרשים. בדקו איך הילדים שלכם מתנהגים בקניות, לפני שתחליטו להפקיד בידיהם את הקניות באופן קבוע.

באופן כללי, כאשר יוצאים לקניות בסופר, חשוב להצטייד ברשימה מדויקת ככל האפשר, ולצאת לקניות לאחר ארוחה טובה. על פי הסטטיסטיקות, אדם שעורך קניות בשעה שהוא רעב ירכוש כ-20% יותר מוצרי מזון! זאת מכיוון שהמוח מושפע יותר מן הריחות הטובים, ובנוסף, הרעב משבש את שיקול הדעת, מה שגורם להוצאות לא רצויות.

בנוסף, במידת האפשר, כדאי שרק אדם אחד יצא לקניות בכל פעם. לעיתים, בני הזוג הולכים לקניות יחד – מה שהופך את ה"טיול" בסופרמרקט לחוויה זוגית. במצב כזה, בני הזוג נוטים להוציא הרבה יותר כסף, על מוצרים שאינם בהכרח נחוצים להם. גם כאשר יוצאים לסופרמרקט עם ילדים, ישנה נטייה להתפתות לבקשות של הילדים, לרכוש מוצרים על פי בחירתם וכדומה, גם אם ההחלטה הנבונה היא אחרת.

תגיות:קניותמדריך לחיסכון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה