חדשות מדע וטכנולוגיה

פוטושופ של קולות: כך ניתן לחקות במדויק את הקול שלכם

תוכנות העריכה הקולית עולות שלב: תוכנות מתקדמות מסוגלות ליצור קול זהה לחלוטין לקולו של אדם ספציפי – לאחר שהאזינו לדבריו במשך דקות ספורות

  • ט' חשון התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

תארו לעצמכם שיום אחד אתם שומעים הקלטה, ובה אתם משוחחים עם אחד ממכריכם. הקול – הוא אותו קול, אבל המילים – אתם בטוחים באלפי אחוזים שמעולם לא אמרתם את המילים האלו.

לא מדובר בתרחיש דמיוני, אלא במציאות שעתידה לקרות בעוד תקופה קצרה. חוקרים באוניברסיטת אלבמה הצליחו להראות שהם זקוקים לדגימת קול של אדם במשך 3–5 דקות מסרטון יוטיוב, כדי ליצור קול מסונתז שלו שיכול לגרום למאזינים להיות בטוחים שהדובר הוא האדם המקורי.

על פי הפרסום ב'ידיעות', בינה מלאכותית ותוכנות מתקדמות יוכלו בקרוב לשנות וליצור הקלטות קוליות המחקות במדויק את קולם של אנשים, וכך "לגרום" להם לומר בקולם שלהם מילים שהם מעולם לא אמרו.

כבר בשנה שעברה חשפה חברת אדובי, העומדת מאחורי תוכנת "פוטושופ", שהיא עובדת על פיתוח תוכנה חדשה בשם VOCO, אשר תוכל לשמש בתור "פוטושופ של קולות". כלומר: כשם שניתן לערוך תמונות באמצעות פוטושופ, כך אפשר לעשות אותו דבר לקטעי קול, דיבור וסאונד.

לדברי אדובי, באמצעות ה- VOCO ניתן יהיה לקחת קטע דיבור של אדם, להחסיר ממנו קטעים ואף להוסיף מילים שלא היו בו במקורי. התוכנה תוכל לחקות את האדם על ידי לימוד דפוס הקול שלו, וזאת באמצעות האזנה חד פעמית לדיבורו של האדם במשך 20 דקות. לאחר מכן, המשתמש יוכל להקליד כל טקסט שהוא, כאשר התוכנה תקריא אותו בקול ממוחשב שמחקה במדויק את הדובר המקורי.

תוכנה כזו תשמח מאוד כתבי טלוויזיה וטכנאי סאונד: כך יוכלו לבצע שיפורים קטנים, לתקן טעויות קטנות ואף להוסיף משפטים – והכל בדיעבד, בלי צורך להקליט מחדש.

עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בטכניקה שעלולה לערער לנו את מה שאנו נותנים בו אמון באופן די אוטומטי – קולו של האדם. החשש העיקרי הוא שאם ניתן יהיה לזייף בקלות הקלטות קוליות ואף קטעי וידיאו, יהיה אפשר בקלות לייצר "פייק ניוז" ויראלי בצורה אמינה ויעילה מאי פעם. כמו כן, גם בבתי משפט תיוצר בעיה. בעוד שכיום לקובץ קולי יש מעמד גבוה כראייה משפטית, כאשר התוכנות יהיו משוכללות מאוד ויכולת עריכת הסאונד תגיע לרמה כזו שתפיל בפח גם מחשבים ותוכנות, לא יוכלו בתי המשפט להתבסס כלל על שום הקלטה דיגיטלית. 

תגיות:חדשות מדעפוטושופ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה