הלכה

בקשת הגשמים בתפילה: 7 הלכות שחשוב לדעת

מה השינוי בתפילה בין הקיץ לחורף, ומתי מתחילים לבקש על הגשמים בחוץ לארץ? כל מה שרציתם לדעת על בקשת הגשמים בתפילה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. החל מתפילת ערבית של מחר (שני), אור לז' חשוון, מתחילים לבקש על הגשמים. על פי נוסח הספרדים מברכים את ברכת "ברך עלינו", ועל פי נוסח האשכנזים מוסיפים בברכת השנים את המילים: "ותן טל ומטר לברכה".

2. למרות שהיה מן הראוי לבקש "טל ומטר" כבר ממוצאי חג הסוכות, כי הוא זמן ראוי לירידת גשמים, תיקנו חז"ל שהבקשה תדחה עד לז' במר חשון, כדי שעולי הרגל בחג הסוכות יוכלו לשוב לבתיהם.

3. מי ששכח לבקש "ותן טל ומטר" או לומר "ברך עלינו":

לא סיים את הברכה - ישאל גשמים במקום וימשיך בתפילתו. אם כבר אמר את שם ה' של סיום הברכה,  יאמר "למדני חוקיך", ואז יבקש על הגשמים.

סיים את הברכה –

אם נזכר לפני שהתחיל את ברכת "תקע בשופר גדול", יאמר "ותן טל ומטר לברכה" או את ברכת "ברך עלינו" וימשיך ל"תקע בשופר גדול".

אם נזכר לפני ברכת "שומע תפילה", יאמר לאחר "ושמע תפילתנו" - "ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה כי אתה שומע תפילה" וימשיך בתפילתו.

אם נזכר לאחר ברכת "שומע תפילה" אך לפני "רצה", יחזור ל"שמע קולנו" ויאמר שם את בקשת הגשמים.

אם נזכר לאחר "רצה", כל שעדיין לא אמר "יהיו לרצון" האחרון שלאחר אלוקי נצור, יחזור לומר "ברך עלינו" וימשיך משם את התפילה.

אם נזכר לאחר שסיים תפילת שמונה עשרה - יחל את תפילתו מחדש.

אם לא נזכר בזמן - יחזור ויתפלל את התפילה הבאה פעמיים. תפילת תשלומין.

מסתפק-

בירושלמי מובא שאם אדם מתפלל, וקרוב לסוף התפלה הסתפק אם אמר ברך עלינו או ברכנו. בהלכה כתוב שאם הספק שלו תוך שלשים יום - חייב לחזור כי מן הסתם נמשך אחרי הרגל לשונו. כך נפסק להלכה בשו"ע. (סימן קי"ד סע"ח).

לאחר שלושים יום אין צריך לחזור.

4. עצה טובה למניעת שכחה: אם אמר 90 פעם "רופא חולי עמו ישראל – ברך עלינו" (לאשכנזים: "וברך כל מיני תבואתה לטובה – ותן טל ומטר לברכה") ואחר כך הסתפק בתפילתו אם אמר "ברך עלינו" או "ברכנו" אינו צריך לחזור משום שאמירת 90 פעם מרגילה את לשונו של האדם.

על כן העצה הבאה מומלצת מאוד: ראוי לכל אחד שמיד בליל ז’ מרחשון יאמר 90 פעם את הנוסח הנכון, ועל ידי כך ימנע מעצמו את כל עניין הספיקות שכתבנו לעיל.

5. עצה נוספת: להתפלל מתוך סידורולסמן את השינוי באצבע. "וידע האדם שאל לו לסמוך על חילוקי הדינים האלה ומשום כך יעשה השתדלות שלא לטעות, ויקח לעצמו סידור תפילה ויתפלל מתוכו, ואם הוא לא רגיל בסידור - זה יהיה לו לזכר שיש שינוי בתפלה ויזכור, שאז בטוח הוא שלא יטעה בדבר זה כלל, ותבא עליו ברכת טוב.

כתב הרב "ברכי יוסף" לגבי אדם שטעה ולא אמר ותן טל ומטר וכבר אמר "תקע", שאז הדין הוא שיאמר אותו ב"שומע תפלה" שהוא חושש כי עד שיגיע ל"שמע קולנו" ישכח, על זה אומר הרב חיד"א, שאדם זה יכול לדפדף בסידור כמה דפים עד לברכת "שומע תפלה", ויניח על ברכת "שומע תפלה" את אצבעו, ויחזיר את הדפים אחורה וימשיך להתפלל כסדר, ובהגיעו לברכת שומע תפלה יראה שאצבעו מונחת שם ויתמה על כך שזה דבר משונה הוא, עד שיזכור שהוא צריך לומר "ותן טל ומטר" שם, בגדר 'אצבע אלקים היא'. וזה יזכיר לו לומר "ותן טל ומטר לברכה".

6. חשוב לזכור כי על ידי לימוד ההלכות כמו שצריך יינצל האדם ממכשול ומטעות באותה ההלכה שלמד. גם בגלל ההלכה שלמד וגם בגלל שתהיה לו סייעתא דשמיא מיוחדת שתלווה אותו בקיימו את אותה ההלכה שלא יטעה בה. שכל הלכה שאדם לומד - בורא לו מלאך מיוחד שילווה אותו בשעה שיקיים את אותה המצווה. אם לומד הלכות ברך עלינו כמו שצריך - נברא לאותו הלומד מלאך שיהיה ממונה עליו בעניין אמירת ברך עלינו שלא ישכח.

באותו אופן, אם אדם לומד הלכות ברכת הלבנה, נברא לו מלאך שממונה על ברכת הלבנה, וכך על לימוד של כל הלכה והלכה. והתפקיד של אותו המלאך הוא לשמור על מי שלמד את ההלכה ושבגללו הוא נברא, ולהגן עליו שלא יגיע לידי טעות כלל באותה ההלכה.

7. הבקשה על הגשמים בז' בחשוון היא רק בארץ ישראל הזקוקה לגשם יותר משאר הארצות. בחוץ לארץ מוסיפים את הטקסט "ותן טל ומטר לברכה" ב-5 או 6 בדצמבר (תלוי אם חודש פברואר מכיל 28 ימים או 29), 60 יום לאחר תקופת תשרי. 

הרב ירון אשכנזי מסביר בסרטון קצר את דיני מי ששוכח לבקש על הגשמים:

 

תגיות:הלכהגשמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה