חדשות כלכלה

מה עושים עם 12 מיליארד שקל? הכירו את סדר העדיפויות של הציבור בישראל

רוב אזרחי ישראל מעדיפים שעודפי המסים שהצטברו בקופת המדינה יושקעו בהגדלת קצבאות הזקנה ובהקמת בתי חולים

  • ה' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סקר מיוחד שיזם מוסף 'ממון' מעלה ממצאים מרגשים: הדאגה לקשישים עומדת בראש סדר העדיפויות של אזרחי ישראל.

הסקר נערך לאחר שהתברר שבקופת המדינה התבצעו עודפי מסים רבים: 12 מיליארד שקל. בשל גביית מסים גבוהה בהרבה מהצפוי, שברו הכנסות המדינה את כל השיאים. כמו כן, עסקת המכירה של מובילאיי לאינטל הכניסה לרשות המסים 4 מיליארד שקל.

500 משתתפי הסקר קיבלו 13 אפשרויות להשקעת מיליארדי השקלים. ביניהם: הפחתת מס ההכנסה והורדת שיעור המע"מ ומס החברות, הקמת בתי חולים וכיתות לימוד, הקטנת חובות המדינה, סיוע לקשישים, לנכים, להורים לילדים ולסטודנטים, והשקעת מיליארדי שקלים בתשתית הכבישים והרכבות.

באופן מפתיע ומרגש, נראה כי לבו של עם ישראל רחב כאולם: רוב הציבור לא דאג דווקא לעצמו אלא לציבור הקשישים: 61% ציינו את הגדלת קצבאות הקשישים ב-500 שקל לחודש כאחת מ-5 העדיפויות הראשונות בהשקעת כספי עודפי המסים. 13% מהנשאלים הציבו את הסיוע לקשישים במקום הראשון מבין כל אפשרויות השקעת הכספים.

נושאים נוספים שהועדפו ביותר על ידי הנשאלים בסקר, שגם אותם הציבו 13% מהנשאלים במקום הראשון: הקמת 3 בתי חולים בצפון, בדרום ובמרכז, כדי להקטין את הצפיפות בבתי החולים, וכמו כן הפחתת שיעור המע"מ ב-2% (מ-17% ל-15%) כדי להוזיל את יוקר המחיה. גם סעיפים אלו זכו לתמיכה רבה (57% ו־56% בהתאמה) אצל רוב הנשאלים כאחת מ-5 העדיפויות לשימוש בכספי עודפי המסים.

במקומות 4-6 בסקר זכו הגדלת קצבאות הנכים לשכר המינימום החדש, בניית כיתות לימוד והפחתה משמעותית של שיעורי מס ההכנסה למשתכרים 15-25 אלף שקל.

בפער גדול אחריהם תמכו הנשאלים בהוספת סייעות לגני הילדים, בהקטנת חובות המדינה, בהפחתת שכר הלימוד באוניברסיטאות ב-2,000 שקל, בהאצת עבודות התשתית של הכבישים והרכבת הקלה ובהגדלת תקציב הביטחון.

בשני המקומות האחרונים דורגו מטרות שנחשבות כמסייעות לבעלי הממון: רק 4% (מקום 12) בחרו במקום הראשון בהפחתת מס החברות ורק 20% הציבו את ההפחתה בין 5 המקומות הראשונים. במקום האחרון ניצבת הורדת המס על רווחי הון, כדי לאושש את הבורסה (נשאלים בודדים בחרו בנושא זה במקום הראשון). רק 10% הציבו מטרה זו בין 5 העדיפויות הראשונות.

תגיות:כלכלהקופת המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה