דמויות ביהדות

מנציחים את המורשת: "החלטנו לקרוא לתינוק ’עובדיה יוסף’, איך אפשר אחרת?"

מיהו התינוק הראשון שנקרא על שם הרב עובדיה? כמה רחובות קרויים על שמו? מיהי העיר החילונית שהחליטה להקים שכונה לזכרו, ואיזו ישיבה מתכבדת בנשיאת שמו? ארבע שנים לאחר פטירתו של הרב עובדיה יוסף יצאנו להתחקות אחר ההנצחות שנעשו לזכרו

מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל (צילום: פלאש 90)מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל (צילום: פלאש 90)
אא

ארבע שנים חלפו מאז ג' בחשוון תשע"ד - היום המר בו הרב עובדיה יוסף נלקח מעמנו והותיר את כולנו עם חלל גדול בלב. ארבע שנים שבהן הכאב לא פג והגעגועים רק גוברים.

דבר לא ירפא את השבר ולא ימיס את הגעגוע, אך יחד עם זאת, מעניין לראות כי במשך השנים שחלפו ההנצחה לזכרו של גדול הדור נעשית בכל דרך אפשרית. תינוקות רבים קרויים על שמו, בתי כנסת קרויים נושאים את שמו וכך גם רחובות, כבישים וצמתים. מה שמוכיח כי אמנם הרב כבר אינו אתנו, אך שמו יישאר חקוק בליבנו ובלב צאצאינו במשך כל הדורות הבאים.

 

"וייקרא שמו בישראל... עובדיה יוסף"

כבר ביום הראשון לפטירתו של הרב דיווחו כלי התקשורת על התינוק הראשון שנקרא על שמו. שם משפחתו של התינוק נותר באותה עת חסוי, אך הודגש כי ברית המילה התקיימה בעיר בית שמש והשם שניתן היה 'עובדיה יוסף'.

ביום שלמחרת, יממה בדיוק לאחר פטירתו של הרב, ממש בשעה בה נפטר, ילדה סיגלית אדרי מנתיבות בבית החולים סורוקה בבאר שבע את ילדה השישי, לו היא החליטה להעניק את השם הפרטי 'עובדיה יוסף'.

סיגלית סיפרה לאחר מכן בהתרגשות מרובה כי כאשר הגיעה לבית החולים היא סבלה מצירים חזקים אך הלידה לא התקדמה. "באותו רגע כבר רצו להכניס אותי לחדר ניתוח והרופאים טענו שאין מנוס מניתוח קיסרי", היא סיפרה, "התפללתי וקראתי בשמו של הרב עובדיה, ואז פתאום הכל נפתח והרופאים אמרו לי: 'את לא צריכה ניתוח קיסרי, את כבר יולדת'. נתתי שתי לחיצות וילדתי את התינוק, זהו פשוט נס".

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

היא גם הוסיפה: "כשהרב נפטר חשבתי לעצמי שייתכן שאקרא לילד שייוולד לי על שמו, אבל אחרי מה שחוויתי אני בטוחה בכך. אני מרגישה שצדיק עלה לשמיים וצדיק ירד. הלוואי שגם בני יהיה צדיק כמו הרב עובדיה".

באותה יממה ציינו גם מבית החולים הדסה הר הצופים כי ישנה יולדת בשם שירן שהחליטה להעניק לבנה כשם שני את השם 'עובדיה'. שירן ילדה מספר שעות לפני שהרב נפטר ואחרי פטירתו היא הודיעה כי קיבלה באופן סופי את ההחלטה. "אנחנו עוד לא סגורים לגבי השם הראשון" היא אמרה באותה הזדמנות, "אבל דבר אחד ברור – השם השני הוא עובדיה".

והן לא היחידות. מעניין לראות כי בשנת תשע"ג - 2012 (לפני שנפטר הרב עובדיה) נקראו רק 36 תינוקות בשם עובדיה, אולם בשנת תשע"ד - 2013, בה נפטר הרב, היו יותר מ-170 בנים שנקראו בשם זה, וב-2014 נקראו 209 תינוקות בשם 'עובדיה'.

גם רשות האוכלוסין וההגירה ציינה נתונים מדהימים - בחודש בו נפטר הרב עובדיה היה זינוק במספר האנשים ששינו את שמם או קראו לבניהם על שם הרב. בזמן שבאותו חודש בשנה הקודמת היו רק שני אנשים שקראו לבנם בשם 'עובדיה', הרי שבחודש פטירתו הגיע המספר ל-42.

אחד מהילדים ששמם נקרא על שמו של הרב הוא בנו של איש התקשורת החרדי אבי מימרן, שהסביר: "החלטנו לקרוא לבננו כך על שם הרב עובדיה. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יתחנכו להיות גדולים בתורה ובטוחים שזו זכות עבור הילד להיקרא על שמו. הרב עובדיה נפטר ואנו עושים הכל כדי לשמר את שמו ואת זכרו".

 

סליחה, איך מגיעים לרחוב הרב עובדיה?

במשך ארבע השנים שחלפו היו גם לא מעט ערים בארץ שהתהדרו בקריאת שם רחוב על שמו של הרב. למעשה, למרות שרוב הרשויות בישראל עומדות על כך שרחוב לא ייקרא על שמו של אדם שטרם מלאו שלוש שנים לפטירתו, ניתן לראות כי כבר בשנת תשס"ד, בה הרב הלך לעולמו, נחנך הרחוב הראשון על שמו – רחוב עובדיה יוסף במגדל העמק. זאת לאחר ששמו הוסב מרחוב 'הגפן'.

ברחוב 'הרב עובדיה יוסף' במגדל העמק מתגוררות יותר מ-200 משפחות חרדיות. אורח הכבוד בעת הענקת השם לרחוב היה בנו של הרב עובדיה – רבי יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל.  "מדובר באחד מגדולי הרבנים בדורות האחרונים", הסביר ראש העיר אלי ברדה באותו מעמד, "הרב הטביע את חותמו על החברה בישראל וחשוב להנציח אותו".

מעט לאחר מכן אישרה גם הוועדה לקריאת שמות רחובות בעיריית ראשון לציון את ההצעה לקריאת שכונה בעיר על שמו של הרב עובדיה. בכך הפכה דווקא העיר הנחשבת חילונית לראשונה בארץ שקוראת שכונה על שמו של הרב.

גם בירושלים התעוררה יוזמה להחליף את רחוב 'הקבלן' בו התגורר הרב לרחוב על שמו, וכן גם בחדרה יצאו בהודעה דומה על כך שרחוב 'שדרות החירות' – קטע של כביש המחבר בין רחוב מרכזי בעיר לכביש 4 ייקרא 'שדרות הרב עובדיה'. באותה הזדמנות ציין גם יו"ר ש"ס המקומית כי הוא מתכנן להקים בחדרה 'בית מרן' – בית של תורה ויהדות שיהיה פעיל במשך כל שעות היממה ויהווה אבן שואבת לכל תושבי העיר.

בעיריית בית שמש התרחש סיפור מעניין, כאשר רמת בית שמש ג' הייתה אמורה להיקרא בשם אחר, אך בתוך כמה שנים שינתה ועדת השמות בעירייה והחליטה כי השכונה תיקרא קריית חזון עובדיה, לזכרו של רבי עובדיה יוסף זצ"ל.

אפילו השר ישראל כץ הודיע כבר מספר פעמים כי כביש מספר 16, ייקרא על שם הרב עובדיה יוסף. כץ הסביר: "הרב היה דמות גדולה עבור כל העם ועבור ירושלים, הכביש יעבור ליד השכונה בה התגורר".

 

בתי כנסת, ישיבות ומוסדות

בשבוע בו נפטר הרב עובדיה גם הודיעה הנהלת רשת 'אל המעיין' כי הוחלט לשנות את שמה של הרשת בברכתם של מועצת חכמי התורה, ולכנותה מעתה והלאה: 'רשת בני יוסף'.

אבל אין ספק כי בתוך מגוון השמות שנקראו על שם הרב, ההנצחות המרגשות ביותר הן בבתי כנסת שנקראו על שמו של הרב ובישיבות קדושות שנושאות את שמו. הרי הרב והלימוד היו חד הם ואין דבר מתאים יותר מלהנציח את שמו על מבנים ומוסדות קדושים.

כיום יש לא מעט ישיבות שנושאות את שמו של הרב עובדיה ובראשן ישיבת 'אהל יוסף' שהוקמה בשנת תשע"ד לאחר פטירתו של הרב ונקראת על שמו. הישיבה ממוקמת בשכונת רמות בירושלים ועל שורותיה נמנים כ-250 תלמידים. היא נחשבת לאחת הישיבות המובילות בעולם התורה הספרדי.

ובוודאי לא תופתעו מכך שכשבוע לאחר פטירתו של הרב, לקראת סיום ימי השבעה, כבר הוצב קרוואן לבית כנסת של קהילת חניכי הישיבות בני עדות המזרח בנווה יעקב. כך ניטעו יסודותיו הראשונים של בית הכנסת שנקרא על שם הרב עובדיה יוסף.  בית הכנסת משמש כיום כמקום תפילה לאברכים ואף ככולל קבוע. כיום יש גם בתי כנסת נוספים שנושאים את שמו של הרב עובדיה, בבני ברק ואף בערים נוספות בארץ. אפילו באומן נבנה בית כנסת על שמו והוא משרת את בני עדות המזרח.

תגיות:מורשתהרב עובדיה יוסףמרן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה