חדשות מדע וטכנולוגיה

מחקר חדש מצא הוכחה לקללת הנחש: תינוקות נולדים כבר עם רתיעה מנחשים

זוכרים כיצד התקלל הנחש באיבה נצחית בינו לבין בני האדם? מחקר חדש מצא שתינוקות נולדים כבר שהם שונאים נחשים ונרתעים מהם

  • ב' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זוכרים את פרשת בראשית שקראנו לפני שבוע? חלק מעונשו של הנחש בעקבות חטא אדם הראשון היה איבה נצחית בינו לבין בני האדם. כעת מגלים חוקרים שאכן האיבה הזו היא חלק מהטבע האנושי: תינוקות בני מספר חודשים כבר יודעים להירתע מנחשים.

חוקרים סברו עד היום שהרתיעה האינסטינקטיבית של בני אדם מנחשים נובעת מהתנייה סביבתית: מגיל קטן אנחנו לומדים שנחשים הם דבר מסוכן, שיש להיזהר מהם, ושכל איתור של משהו שנראה כמו נחש דורש אזעקת עזרה. אבל עד היום, כל המחקרים לגבי פחד מנחשים בוצעו על מבוגרים או ילדים גדולים יחסית, מה שלא באמת איפשר לבדוק האם הפחד הזה מולד או נרכש.

המחקר האחרון, שבוצע על ידי חוקרים ממכון מקס פלאנק הגרמני בשיתוף פעולה עם חוקרים מאוניברסיטת אופסלה בשבדיה, החליט לבדוק כיצד מגיבים תינוקות בני שישה חודשים בלבד – לכל הדעות צעירים מכדי שיעברו בשלב זה 'חינוך' כלשהו – למראה של נחש. בשלב זה תינוקות אפילו לא זוחלים עדיין, בוודאי אינם מסתובבים חופשי בחוץ, והורים טרם התחילו להזהיר אותם מסכנות הנחשים.

"כשהראנו לתינוקות תמונה של נחש במקום תמונה של פרח או דג, על אף שהתמונות היו באותו צבע ובאותו גודל, התינוקות הגיבו בהגדלת אישונים", אומרים החוקרים. הגדלת אישונים היא תגובה ידועה לסטרס. מסתבר שאפילו תינוקות קטנים מאד נכנסים ללחץ כשהם רואים תמונה של נחש – אפילו לא נחש אמיתי! "תגובת ההילחצות למראה נחש עוברת בירושה דרך הגנים", הסיקו החוקרים.

הממצא הזה מעניין במיוחד בהתחשב בכך שיש עוד חיות שמפגש בינן לבני אדם יכול לא להסתיים בטוב: קרנף, למשל, או אריה. אבל מחקרים קודמים גילו כי תינוקות לא נרתעים או מגיבים בלחץ לתמונות של חיות כאלה. החוקרים הסיקו מכך שהתגובה החזקה במיוחד לנחשים היא בשל היותם נפוצים ברוב איזורי המחיה של בני האדם, במיוחד בדורות קודמים – בניגוד לקרנפים וחיות גדולות מסוכנות אחרות. כיהודים מאמינים, כמובן, אנחנו עשויים להגיע למסקנה אחרת.

תגיות:חדשות מדענחש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה