עובדות ביהדות

מה מברכים על קוף, ומה על עבודה זרה? חמש ברכות שאולי לא הכרתם

יש ברכות מוכרות יותר ויש מוכרות פחות. הנה חמש ברכות מצויות-פחות שאולי טרם שמעתם עליהן

  • כ"ח תשרי התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

1. 'ברוך מציב גבול אלמנה' - חז"ל אומרים כי הרואה בתי ישראל ביישובם – כלומר, לרוב הדעות, בתי ישראל בארץ ישראל – יברך 'ברוך מציב גבול אלמנה'. למעשה עם זאת, מכיוון שהיון אנחנו כבר רגילים לישובים הרבי בארץ ישראל, אין מברכים עליהם, שכל עניין ברכות הראייה הוא לברך על דברים שיש בהם חידוש. (לכן יש המברכים על יישובים במקומות חדשים, שם לא היו בתקופה האחרונה ישובים יהודיים). לפי דעה אחת מברכים את הברכה כשרואים בית כנסת שנבנה במקום שחרב (או לא היה קודם), ואכן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ברך את הברכה בבית הכנסת 'החורבה' לאחר ששופץ ונפתח מחדש.

2. 'ברוך משנה הבריות' - המשנה מונה שורה של בריאות משונות שמפתיע לראותם ומברכים עליהם. בימינו, אפשר לברך את הברכה לכל הדעות על הפיל והקוף שאנחנו פוגשים בגן החיות.

3. 'ברוך חכם הרזים' - מי שרואה שישים ריבוא (600,000) מעם ישראל מכונסים במקום אחד, מברך 'ברוך חכם הרזים'. קיימת מחלוקת בין הפוסקים האם יש לברך את הברכה רק אם התכנס קהל כזה בארץ ישראל, או בכל מקום בעולם. כמובן, מדובר בברכה נדירה ביותר: מקרה מתועד אחד שלה היה בעת עצרת המחאה ההמונית נגד גיוס בני הישיבות בתשע"ד, שבה נטלו חלק למעלה מ-600,000 אנשים, ושם ברך הרב ברוך מרדכי אזרחי את הברכה הנדירה והקהל ענה אמן.

4. 'ברוך שככה לו בעולמו' - מי שרואה בריות נאות במיוחד – אילנות, בעלי חיים או בני אדם – מברך עליהם את ברכת 'ברוך שככה לו בעולמו'. עץ יפהפה במיוחד או סוס יוצא דופן בחוזקו ויופיו יכולים למשל להוות סיבה לברכה הזו. אפשר גם לברך אותה על בני אדם מעוררי התפעלות במראם – אבל מסיבות צניעות, כמובן, גבר לא מברך על אישה.

5. 'ברוך שנתן ארך אפיים לעוברי רצונו' - מי שרואה עבודה זרה מברך את הברכה הזו. אבל מי שגר בין עובדי אלילים ורואה עבודה זרה בכל פינה, אינו מברך את הברכה הזו.

תגיות:ברכותעבודה זרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה