חדשות מדע וטכנולוגיה

למה כדאי לכם להקשיב למי שאתם משוחחים איתו – בלי להסתכל עליו

רוצים לדעת מה מרגישים האנשים שמדברים איתכם? מחקר חדש מציע: תקשיבו לקול שלהם, אל תסתכלו עליהם

  • כ"ה תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רוצים לדעת איך מישהו מרגיש באמת? תפסיקו לסקור את הפנים שלו בניסיון למצוא רמזים בקמטי הבעה או ארשת פנים. מה שכדאי לכם לעשות, אומרים חוקרים, הוא לעצום את העיניים ולהקשיב לקול שלו. למה זה כך? כי בני האדם טובים יותר בניחוש הרגשות של האחר דרך הקול ולא דרך ההבעה. והם מקשיבים טוב יותר כשהם לא מסתכלים. לימדו אתכם שצריך לשמור על קשר עין? לא תמיד זה נכון. מסתבר שאם חשוב לכם מאד לדעת מה בדיוק מרגיש הילד או בן הזוג שלכם, למשל, כדאי לכם דווקא להסיט את המבט הצידה ולהתמקד בניואנסים של טון הדיבור.

המחקר שהגיע למסקנות הללו נערך על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת ייל בארצות הברית וכלל ניסויים שנערכו בקרב למעלה מ-1800 משתתפים. בכל ניסוי, המשתתפים התבקשו לתקשר עם אדם אחר, או להיות עדים לאינטראקציה בין שני אנשים. בחלק מהניסויים המשתתפים יכלו רק להקשיב לאינטראקציה ולא לצפות בה, באחרים הם יכלו רק לצפות מבלי להאזין, ובחלק מהניסויים הם גם צפו וגם האזינו לאינטראקציה. בניסוי אחד התבקשו המשתתפים להאזין לקול של מחשב קורא במכניות תמלול של שיחה שהתקיימה במציאות.

בכל הניסויים, משתתפים שרק הקשיבו לשיחה בלי להסתכל במשוחחים הוכיחו מסוגלות טובה יותר לפענח נכון את הרגשות שחוו המשתתפים בשיחה. יוצא הדופן היחיד היה המקרה שבו המחשב הוא זה שקרא את השיחה: הנסיינים שניסו לפענח את הרגשות מאחורי המילים השיגו את התוצאות הגרועות מכל. במילים אחרות: אין ספק שמה שמאפשר לנו לקרוא בצורה הטובה ביותר את הרגשות של בני שיחנו הוא האופן בו רגשות אנושיים משפיעים על נימת הקול והניואנסים של הדיבור.

"אני חושב שבחינת הממצאים הללו בהשוואה לאופן בו פסיכולוגים תמיד חקרו רגשות עשויה להיות מפתיעה", אומר ד"ר מייקל קראוס, החוקר הראשי. "רוב המבחנים של אינטליגנציה רגשית מסתמכים על קריאה מדוייקת של הבעות פנים. אבל מה שגילינו הוא שכנראה אנחנו מייחסים חשיבות רבה מידי לארשת הפנים: הקול כנראה חשוב אפילו יותר".

למה קל יותר לפענח רגשות דווקא מהאזנה ולא צפייה בהבעות פנים? קראוס מציע כאפשרות אחת את העובדה שרובנו יודעים מגיל צעיר שהבעת הפנים עלולה להסגיר את רגשותינו האמיתיים וכך אנחנו לומדים לשלוט על ההבעה שלנו.

בכל מקרה, הוא אומר, המסקנה מבחינתו היא חד משמעית: "האזנה היא דבר חשוב. הקשבה אמיתית למה שאנשים אומרים והאופן בו הם אומרים את זה יכולה להוביל להבנה משופרת יותר של אנשים איתם יש לנו מערכות יחסים".

תגיות:חדשות מדעהקשבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה