ותן חלקנו

ותן חלקנו: מדוע היממה מתחילה מהלילה?

יוֹם וָלַיְלָה, מִי אַחֲרֵי מִי, וְאֵצֶל מִי? עַל כָּךְ - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • כ"ה תשרי התשע"ח
אא

אֶת זוֹ דָּרַשׁ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן זוֹמָא: נֶאֱמַר בְּמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית "יוֹם אֶחָד", וְנֶאֱמַר בְּאוֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ "יוֹם אֶחָד" - מַה "יּוֹם אֶחָד" הָאָמוּר בְּמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, הַיּוֹם הוֹלֵךְ אַחַר הַלַּיְלָה, אַף יוֹם אֶחָד הָאָמוּר בְּאוֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ, הַיּוֹם הוֹלֵךְ אַחַר הַלָּיְלָה (חולין דף פג/א)

 

תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה אוֹסֶרֶת שְׁחִיטַת בַּעַל חַיִּים וּבְנוֹ בְּיוֹם אֶחָד : "אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ, לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד". מָה הַכַּוָּנָה "בְּיוֹם אֶחָד"?

כָּךְ דָּרַשׁ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן זוֹמָא: בַּפְּסוּקִים הַמְתָאֲרִים אֶת יְצִירַת הָעוֹלָם, נֶאֱמַר : "יוֹם אֶחָד". גַּם לְגַבֵּי אִסּוּר "אוֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ" נֶאֱמַר לָשׁוֹן זֶה: "אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד". הַלָּשׁוֹן הַזֵּהָה מְלַמֶּדֶת אוֹתָנוּ – כְּשֵׁם שֶׁבַּ"יּוֹם" שֶׁבְּמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית הַיּוֹם הוֹלֵךְ אַחַר הַלַּיְלָה, כְּלוֹמַר: כָּל יְמָמָה מֻרְכֶּבֶת מֵהַלַּיְלָה וּמֵהַיּוֹם שֶׁלְּאַחֲרֶיהָ, שֶׁהֲרֵי כָּךְ נֶאֱמַר, "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד", הוּא הַדִּין בְּאִסּוּר "אוֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ" הַיּוֹם הוֹלֵךְ אַחַר הַלָּיְלָה. נִמְצָא, אֵפוֹא, שֶׁאִם נִשְׁחֲטָה הָאֵם לִפְנֵי הַשְּׁקִיעָה, אֶפְשָׁר לִשְׁחֹט אֶת הַבֵּן בַּלַּיְלָה, כִּי שְׁנֵי יָמִים הֵם .

הַגָּאוֹן רַבִּי פִנְחָס הוּרְוִיץ זצ"ל, מְחַבְּרָם שֶׁל הַסְּפָרִים הַנּוֹדָעִים "סֵפֶר הַמִּקְנָה", "הַפְלָאָה", "פָּנִים יָפוֹת", וּמֵרַבּוֹתָיו שֶׁל הַ"חֲתַם סוֹפֵר", מְחַדֵּשׁ בִּסְפָרָיו , שֶׁלַּמְרוֹת שֶׁאֵצֶל עַם יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הוֹלֵךְ אַחַר הַלַּיְלָה, אֵצֶל יֶתֶר הָאֻמּוֹת, הַלַּיְלָה מִשְׁתַּיֵּךְ לַיּוֹם שֶׁחָלָף.

גַּם תַּלְמִידוֹ הַגָּדוֹל, בַּעַל הַ"חֲתַם סוֹפֵר" זצ"ל מַסְכִּים עִם קְבִיעָה זוֹ וּמְבִיאָהּ בִּסְפָרָיו בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת .

אֵצֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֵפוֹא, כָּל יְמָמָה מַתְחִילָה בַלַּיְלָה, וְאֵצֶל אֻמּוֹת הָעוֹלָם הִיא מַתְחִילָה בַיּוֹם.

אֵילוּ עִנְיָנִים מְרַתְּקִים מִסְתַּתְּרִים מֵאֲחוֹרֵי שִׁנּוּי מְעַנְיֵן זֶה?

הַהֶבְדֵּל הַקָּטְבִּי בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים הוּא בַמַּטָּרָה. בְּעוֹד שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הִסְכִּימוּ לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה וְלִהְיוֹת עֲבָדִים לַה', אֻמּוֹת הָעוֹלָם מֵאֲנוּ בַדָּבָר מִן הַסִּבָּה הַפְּשׁוּטָה - הֵם רָצוּ לֵהָנוֹת מֵחַיֵּי הָעוֹלָם הַזֶּה.

חֲלֻקָּה זוֹ בֵּין הַיְמָמָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל לַיְמָמָה שֶׁל יֶתֶר אֻמּוֹת הָעוֹלָם מְסַמֶּלֶת אֶת הַהֶבְדֵּל בֵּין אֵלּוּ שֶׁהִשְׂכִּילוּ לְהִשְׁתַּעְבֵּד לַה' לְאֵלּוּ שֶׁמֵּאַנוּ.

הַלַּיְלָה מְסַמֵּל חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה, צָרוֹת וְיִסּוּרִים, דִּינִים וּפֻרְעָנוּת. הַיּוֹם מְסַמֵּל אוֹרָה וְשִׂמְחָה, יְשׁוּעָה וְנֶחָמָה.

אֵלּוּ שֶׁאֵינָם מוּכָנִים לְהִשְׁתַּעְבֵּד לַה' מַרְגִּישִׁים 'מְשֻׁחְרָרִים' - חַיֵּיהֶם 'פּוֹרְחִים', הֵם עוֹשִׂים כְּכָל הָעוֹלֶה עַל רוּחָם. שֶׁמֶשׁ וּפְרָחִים. אַךְ מַה שֶּׁמַּמְתִּין לָהֶם בַּסּוֹף, הוּא לַיְלָה קָשֶׁה וְאָפֵל, שֶׁבּוֹ עֲלֵיהֶם לַעֲמֹד בְּבוּשָׁה מוּל מַעֲשֵׂיהֶם לִפְנֵי בֵית הַדִּין שֶׁל מָעְלָה.

אֵלּוּ שֶׁקִּבְּלוּ עַל עַצְמָם לָלֶכֶת בַּדֶּרֶךְ שֶׁרוֹצֶה ה', קִבְּלוּ עַל עַצְמָם עֹל לֹא פָשׁוּט, אַךְ סוֹפָם זוֹרֵחַ, מֵאִיר וּבוֹהֵק, יוֹם מֻפְלָא וְנִצְחִי.

עֻבְדָּה זוֹ בָּאָה לִידֵי בִטּוּי מְרַתֵּק בְּיוֹם הַמְּנוּחָה הַשְּׁבוּעִי. בְּעוֹד שֶׁבַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה יוֹם הַמְּנוּחָה הוּא הַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, הֵם בָּחֲרוּ אֶת יוֹם רִאשׁוֹן לְיוֹם הַמְּנוּחָה. תְּחִלָּתָם מְנוּחָה וְסוֹפָם עָמָל וּתְלָאָה, וְאִלּוּ אָנוּ, תְּחִלָּתֵנוּ עָמָל וִיגִיעָה וְסוֹפֵנוּ מְנוּחָה וְשַׁלְוָה.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:יוםותן חלקנובראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה