טורים נשיים

איך אפשר להיות בשמחה? ואיך אפשר שלא?

אדם שמכיר את בורא עולם, מגלה עולם חדש שלא הכיר קודם. אדם שמכיר את בוראו ואת גדולתו, מגלה באופן חד משמעי וברור שבורא עולם אוהב אותו יותר מהכל

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

ביום ראשון הקרוב אי"ה, יח' תשרי, 8/10, אעביר ערב הפרשת חלה מיוחד לכבוד ההילולה של רבי נחמן מברסלב זיע"א, שחלה באותו היום. החלטתי להתעמק מעט יותר בתורתו המיוחדת של אחד מהצדיקים המיוחדים ביותר שזכינו בהם, אותו אדם מיוחד שהשקפתו על החיים הייתה שונה ואחרת, השקפה שנותנת עד היום כלים לאנשים לתקן את עצמם, לשנות את חייהם, להתרפא מבפנים.

אחד הדברים העיקריים שניתן למצוא בתורתו של רבי נחמן זצ"ל, הוא מעלת השמחה. "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד". אומרת התורה – כל הייסורים וכל מה שעובר עליך זה רק מסיבה אחת: "תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב". אז אוקיי, אני רוצה לעבוד את השם, אבל לעשות את זה בשמחה? ואם אני לא שמחה? אם קשה לי? אני מקיימת את המצוות, למה אני חייבת לעשות את זה בשמחה?

אדם שמכיר את בורא עולם, מגלה עולם חדש שלא הכיר קודם. אדם שמכיר את בוראו ואת גדולתו, מגלה באופן חד משמעי וברור שבורא עולם אוהב אותו יותר מהכל ושאותו בורא מופלא ואוהב הוא טוב גמור. אם הוא טוב גמור, וחוק הטוב להטיב, משמע שהוא לא יכול לעשות רע בשום אופן, שהרי זה חוק בפיזיקה... חומר לא יכול להפריש מתוכו חומר אחר, טוב גמור לא יכול להפריש רע. הדבר היחיד שמונע מאיתנו להבין את זה באמת, זה שאנחנו מסתכלים רק על הטבע, שאנחנו לא רואים מעבר. לאדם יש חכמה אנושית בלבד. לא משנה כמה חכם יהיה, הוא לא יכול להגיע לחכמה אלוקית. כל עוד אנו חיים בעולם הזה, הגשמי, לא נצליח להבין הכל, לדעת הכל או לראות הכל. אבל ברגע שאתה מכיר את בורא עולם ומכניס אותו לחייך, אתה מבין שהוא יודע הכל, הוא רואה הכל והוא עושה רק טוב. אז גם אם אתה מרגיש שמה שקורה לך זה לא טוב, זה לא מועיל לך, זה מוריד אותך למטה – חכה רגע, תעצור, צא לרגע מהתמונה ותביט עליה מהצד. אתה מבין שיש מישהו שמנהל פה את העניינים? שזה שנכשלת במשהו זה לא אומר שאתה כישלון? זה קרה כי מישהו שם למעלה החליט שההצלחה לא הייתה מועילה לך כרגע, שהכישלון הזה הגיע לטובתך הפרטית והמדויקת, שזה שנפלת לא אומר שאתה לא טוב או לא שווה, שזה שמישהו אחר קיבל משהו שלך אין – לא אומר שזה לא יגיע אליך, זה פשוט לא הזמן.

"אז מה, אני אכריח את עצמי לשמוח? קשה לי, חסר לי, כואב לי, אני מתמודד עם ניסיונות לא פשוטים ולא הכל מסתדר כמו שאני מתכנן. כיצד אוכל לשמוח? אני מקיים את המצוות, עושה כל מה שצריך, אבל אני לא שמח". לא מעט פעמים שמעתי אנשים אומרים את זה. הם מתייסרים בקיום המצוות רק כי הם חייבים, כי זה הפך להיות הרגל, כי הם חוששים להפסיק. אז למה בורא עולם דורש מאיתנו להיות בשמחה, ולא רק מציע? כיצד אוכל לשנות את התחושות שלי ולהכריח את הלב שלי לשמוח? הכל תלוי בהשקפה שלך. אם באמת תכיר את בורא עולם, אם באמת תתקרב אליו ותבין מי הוא, תבין את מי אתה עובד, למען מי אתה מתאמץ – לא תצטרך לעולם יותר להרגיש שאתה מתייסר כדי לקיים מצווה! לעולם לא תקיים מצווה מתוך פחד ממה שיקרה שמא לא תקיים אותה. כשתפנים מה אתה עושה, אתה תקיים את המצווה תוך כדי ריקודים! אנחנו פשוט לא מבינים, לכן קשה לנו.

כשאדם לא שמח, הוא בעצם אומר: "אבא, המציאות שנתת לי לא מתאימה לי", ובעצם כאילו אומר שהוא חכם יותר מהשם יתברך, ח"ו, שהרי הוא חושב שהוא יודע טוב יותר מבורא עולם מה נכון וטוב בעבורו. אם הוא לא שמח, הוא בעצם כופר בהנהגת השם. זה הרי ברור שבורא עולם שולט בכל רגע ובכל צעד בחיים שלך, הוא זה שמושך בחוטים, הוא מחליט על הכל כולל הכל! אז למה אתה מאוכזב מזה שאבא שלך, שאוהב אותך כאילו היית בנו יחידו, הוא זה שמנהל לך את החיים? יש סיכוי שהוא ירצה להרע לך? יש מצב כזה בו אבא יפגע בבן האהוב שלו? יכשיל אותו? לא מעט פעמים אנו מונעים מהילדים שלנו דברים מסוימים שהם רוצים, כי אנחנו יודעים שזה יזיק להם. הילדים בוכים ומסתכלים עלינו כעל "הורים רעים", אבל אנחנו יודעים שכל מה שאנחנו עושים זה רק במטרה להגן עליהם, גם כשאינם מבינים זאת! אין להם הבינה להבין את מה שאנחנו יודעים, הם אינם יודעים ממה עליהם להתרחק ובמה לבחור. אותו הדבר אנחנו. אנחנו רואים רק חלק מהתמונה. לא הכל ידוע ולא הכל גלוי, אבל זה שרואה את כל התמונה ויודע הכל, זה שמכיר אותך טוב יותר מכולם, זה שברא אותך במטרה להטיב לך, הוא זה שמנהל את כל ההצגה של חייך. כיצד אתה יכול להיות לא שמח?

לא מעט פעמים בחיים קורה לנו משהו שנראה כמו סוף העולם, ולאחר זמן מה אנו מגלים כיצד זה קרה לטובתנו. "איזה מזל שזה קרה, אחרת לא הייתי מגיע לאן שהגעתי". אם אתה באמת מבין שהכל לטובה, אבל באמת מבין ולא רק אומר, אז אתה יודע שגם הקושי הכי גדול בסופו של דבר יוביל אותך לדבר טוב, אז למה לסבול מלכתחילה? כבר כשאתה בתוך הניסיון תזרוק את השכל, תשמח שמחה שאין לה קץ! "אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ" – קשה לך? סימן שבורא עולם אוהב אותך, לא מוותר עליך! אז אל תוותר גם אתה עליו.

רבי נחמן מברסלב זצ"ל אומר לנו לשמוח בעצמנו. כיצד אוכל לשמוח בעצמי אם כלום לא הולך לי? אם לא הצלחתי להשיג את כל מה שחלמתי עליו? אם החיים שלי מתפרקים? אם אני נכשל בקיום המצוות? כדי לעלות למעלה, אדם חייב קודם כל לאהוב את עצמו! למצוא בעצמו נקודת אור טובה, אין יהודי שאין בו טוב, אין יהודי שלא קיים מתישהו בחייו איזושהי מצווה. תשמח במה שכן עשית, תזכור את מה שטוב בך. טבע האדם להימשך אל הרע, אל תחושת הרחמים העצמיים, הייאוש, החוסר. מתי עצרת כדי למנות ולהודות על מה שיש לך? מתי עצרת כדי להזכיר לעצמך שנבחרת להיות חלק מהעם הכי מיוחד בעולם? שאבא שלך שולט בעולם? שיש נשמה יהודית שמפעמת בתוכך? שאתה חלק אלוקה ממעל?!

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

אם תכיר את הדברים הטובים שיש בך, אם אתה מכיר את זה שברא אותך, את אותו מלך מושלם שמנהל את חייך בחסד וברחמים, אם אתה יודע מה אתה שווה, מה אתה מרוויח מכל מצווה, כמה נחת אתה מסב לבורא עולם, לעולם לא תפסיק להיות שמח! "כְּשֶׁנּוֹפֵל אָדָם מִמַּדְרֵגָתוֹ, יֵדַע שֶׁמִּן הַשָּׁמַיִם הוּא, כִּי הִתְרַחֲקוּת הִיא תַּכְלִית הַהִתְקָרְבוּת, עַל־כֵּן נָפַל כְּדֵי שֶׁיִּתְעוֹרֵר יוֹתֵר לְהִתְקָרֵב לַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וַעֲצָתוֹ שֶׁיַּתְחִיל מֵחָדָשׁ לִכְנֹס בַּעֲבוֹדַת ה' כְּאִלּוּ לֹא הִתְחִיל עֲדַיִן כְּלָל מֵעוֹלָם. וְזֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּעֲבוֹדַת ה' שֶׁצְּרִיכִין מַמָּשׁ בְּכָל יוֹם לְהַתְחִיל מֵחָדָשׁ". גם הנפילה שלך זה משמיים! בורא עולם נותן לך נשיקה חזקה חזקה, שאפילו טיפה כואבת. אבל זה רק כדי להזכיר לך שהוא אוהב אותך, שהוא אבא דואג שמחכה לבנו שישוב הביתה. שהוא לא מוותר עליך! ומהנפילה הזאת אתה הולך לעלות הכי גבוה שאפשר, אם רק תרצה בזה. אם רק תשמח בזה.

תגיות:שמחהמיטל בוארון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה