חדשות בריאות

מהפכה מבורכת: מנות בריאות במחלקות הילדים בהדסה

בית החולים הדסה במהפכה בריאותית – תזונתית במחלקות הילדים: המנות מופחותות סוכר ושומנים והירקות מוגשים באופן מושך

  • ז' תשרי התשע"ח
תזונה בריאה בהדסה (צילום: דוברות הדסה)תזונה בריאה בהדסה (צילום: דוברות הדסה)
אא

בית החולים הדסה הוא הראשון בארץ שנענה להכרזת משרד הבריאות. בחודשים האחרונים הוחלט על מהפך בריאותי-תזונתי במנות המזון המוגשות במחלקות הילדים: המנות שיקבלו הילדים תהיינה מופחתות סוכר ושומנים.

המיזם החדש הוצג בפני שר הבריאות יעקב ליצמן, וזכה לביקורת נלהבת ולתמיכה רבה. את המפכה התזונתית מלווה בית החולים בדמות מותג מצויירת של גיבור-על, אשר על חליפתו מוטבעת האות H, המסמלת את בית החולים. המסר המוחדר לילדים הוא: גיבורים אוכלים בריא!

רבקי הררי, מנהלך מחלקת תזונה ודיאטה בבית החולים מסבירה כי המנות שנבנו הותאמו במיוחד לצרכי הילדים המטופלים במחלקות בבתי החולים. "השינוי התפיסתי בנושא הארוחות החדשות נולד מתוך מודעות גוברת לתזונה בריאה מחד, ומאידך - לפער בין מה שילדים אמורים לאכול לבין מה שהם אוכלים בפועל – אותה נטייה שלהם לצרוך קלוריות ריקות ומתועשות", מסבירה הררי.

"חשוב להבין שכאשר ילד מאושפז - התיאבון שלו בדרך כלל יורד. הסביבה שונה ולא מוכרת והילד באופן טבעי נלחץ.  זוהי הסיבה שניסינו להרכיב תפריט ידידותי לילדים המשלב מזון שהילדים יאהבו יחד עם אלמנטים של תזונה בריאה, על פי קריטריונים ברורים של מרד הבריאות. אז הורדנו סוכרים, שומן רווי, הפחתנו קלוריות".

בבחירת התפריט המוקפד, לא התעלם הצוות ממחקרים מובילים שהשפיעו על הסגנון הקולינרי. "אם נרצה שילדים יאכלו ירקות יש להגיש אותם כאצבעות ירק חתוכות ולצידן עגבניות שרי. הם בוחרים קודם כל על פי העין, כמונו המבוגרים. כך הירקות ברורים ומושכים את הילד הרבה יותר מאשר ערבוביה לא ברורה", מסבירה הררי את הגישה. "כך הוא הדבר גם לגבי קציצות – נגיש כדורי עוף מגרים, ונשתדל שהתוספת לא תהיה רק פחמימות, אלא משולבת בקטניות. אנו מכוונים כאן לשביל הזהב בין ההמלצות לתזונה בריאה, לבין מה שאנו יודעים כי ילד יבחר לאכול".

עמית זיו, שפית מטבחי הדסה, אחראית על טעמיהן של המנות. "לאור הדרישה לשינוי בתזונה של ילדים במוסדות ברחבי הארץ בהוראת משרד הבריאות, אני מתאמצת לבצע זאת מבלי לפגוע בטעם ובניראות, הם אלו שמדברים אל הילדים", מסבירה זיו את העיקרון המנחה אותה. "אז האוכל טעים ושומר על הפשטות הילדותית, ממש מדבר אל הילדים בגובה העיניים, והמגשים, כמו גם הכלים שעליהם, עליזים וצבעוניים. חשוב לי שירגישו בבית, שיראו באוכל צבעים- טבעיים כמובן, שיאכלו המבורגר בלחמניה – אבל מהבשר שאנחנו טחנו בעצמינו ובטוחים מה הוא מכיל, שיאכל תפוחי אדמה שנראים כמו צ'יפס אבל הוא לא מטוגן בשמן עמוק, שישתו שוקו אבל מופחת סוכר. זה עדיין נראה האוכל הקליל האהוב על הילדים, אבל הערך התזונתי נמדד כאן בקפידה וישנה מחשבה על כל מרכיב באוכל".

תגיות:בריאותבית החולים הדסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה