חדשות בעולם

משאל עם בצפון עיראק: מובילים לעצמאות של חבל כורדיסטאן

למרות הלחץ ממדינות האזור והעולם, הכורדים מצביעים היום במשאל עם שעשוי להוביל לעצמאות של חבל כורדיסטן שבצפון עיראק. עיראק, איראן, טורקיה ומדינות אחרות מתנגדות למשאל

  • ה' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תושבי חבל כורדיסטן שבצפון עיראק מצביעים היום במשאל עם היסטורי אודות מתן עצמאות לחבל כורדיסטן. באוזר חוששים כי ההצבעה תוביל לחוסר יציבות באזור, ואף לאירועים אלימים במזרח התיכון כולו.

משאל העם נפתח הבוקר בשעה 8:00, וצפוי להיסגר בשעה 18:00 בערב, על פי השעון המקומי. בקלפיות יענו התושבים ב"כן" או "לא" לשאלה – האם אתה מעוניין בעצמאות לחבל כורדיסטן ולאזורים הכורדיים שמחוץ לחבל". ההצבעה פתוחה לתושבים הרשומים בחבל – הן הכורדים והן שאינם, מגיל 18 ומעלה, כמו גם לתושבי החבל שגרים בחו"ל, ואשר החלו בהצבעה כבר לפני יומיים. מספר בעלי זכות הבחירה עומד על כ-5.2 מיליון תושבים.

על פי ההערכות, התושבים יצביעו "כן" לעצמאות כורדיסטן. עם זאת, ההצבעה אינה מחייבת הכרזה מידית על עצמאות כורדיסטן – אלא מאפשרת למסעוד ברזאני, הנשיא הכורדי, לנהל משא ומתן עם בגדד כמו גם עם מדינות שכנות לגבי יציאת חבל כורדיסטן לעצמאות.

המצביעים הכורדים מאושרים מיום הבחירות, ואומרים כי חיכו לו כבר 100 שנים.

עיראק מתנגדת למהלך, וראש ממשלתה, חיידר אל עבאדי, אומר כי ינקוט בצעדים לשמירה על אחדות המדינה. הוא אף רמז לשימוש בכוחות צבאיים כנגד חבל כורדיסטן. מלבד עיראק עצמה, גם איראן וטורקיה מתנגדות למשאל העם, ושתיהן תגברו את כוחותיהן בגבול עם כורדיסטן. הבוקר סגרה טורקיה את מעבר הגבול חאבור לכורדיסטן, כך על פי דיווח של ערוץ הטלוויזיה הטורקית NTV. משרד החוץ הטורקי אף אמר כי אינו מכיר במשאל העם, כי מדובר בצעד חסר משמעות אשר עלול לסכן את השלום והיציבות באזור. משרד החוץ הטורקי אף פרסם אזהרה לאזרחי טורקיה השוהים בכורדיסטן, והמליץ לשוהים בחבל לחזור לטורקיה.

איראן ביטלה ואסרה את הטיסות הישירות לכורדיסטן.

מדינות המערב חוששות מהתפרצות אלימה באזור בעקבות משאל העם, דבר שיסיח את הדעת מן המלחמה בדאעש.

בעקבות משאל העם, בקשה ממשלת עיראק ממדינות זרות שלא לסחור בנפט עם כורדיסטן. בנוסף, הממשלה בבגדד בקשה מהכורדים להחזיר את עמדות הגבול ושדות התעופה שבשטחה לשליטתה. התביעה הכללית בבגדד קבלה הוראה מן הממשלה לפתוח בהליכים משפטיים כנגד כל עובדי המדינה אשר היוו חלק מן הארגון של משאל העם.

היום שוחחו טלפונית ארדואן ורוחאני, נשיאי טורקיה ואיראן, אודות משאל העם הכורדי. שניהם הביעו דאגה מן המצב, וציינו כי הדבר עלול להוביל למהומות באזור. הם הדגישו כי חשובה להם מאד השלמות הטריטוריאלית של עיראק.

לאור כל זאת, לחצים רבים הופעלו על כורדיסטן לבטל את משאל העם. אף הכורדים הפגינו נחישות, ויצאו בהמוניהם להצביע הבוקר. ברזאני, הנשיא הכורדי, העצמאות של חבל כורדיסטן היא הדרך היחידה שבה ניתן יהיה להבטיח את ביטחונו של העם הכורדי. בראיון לרשת BBC אמר בראזני כי לעם הכורדי מעולם לא היתה יציבות וביטחון, כך שהם אינם חוששים לאבד אותן. הוא אף הבטיח שמשאל העם לא יפגע במלחמה בדעאש.

יתרה מכך, הכורדים העיראקים טוענים שמשאל העם הוא ביטוי לתרומה של הכורדים למלחמה בדעאש, משום שב-2014 השתלטה דאעש על שטחים גדולים של עיראק, ואף החזיקה בכשליש משטחי המדינה.

מאז ביתורה של האימפריה העות'מאנית על ידי בריטניה וצרפת לאחר מלחמת העולם הראשונה, נותרו הכורדים הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעולם שאין לה מדינה משל עצמה. ישנם כ-30 מיליון כורדים בעולם, ורובם נמצאים בעיראק, בטורקיה, באיראן ובסוריה. במרבית המקרים, הכורדים סובלים מרדיפות, נמנע מהם ללמד את שפתם או לדבר בה, ובעיראק סבלו הכורדים גם מסדאם חוסיין, אשר טבח בהם באמצעות נשק כימי. גם בסוריה נמצאים הכורדים בתוככי מלחמת האזרחים כבר משנת 2011, והם מעוניינים להקים לעצמם אזור אוטונומי בתוך סוריה.

תגיות:עיראקמשאל עם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה