חדשות בארץ

מי מממן את עיתון ’הארץ’? כספי המיסים שלכם

תחקיר חדש מצא: עיתון הארץ נהנה מתקציבי פרסום ממשלתי כפולים מאשר אחוז החשיפה שלו

  • ד' תשרי התשע"ח
(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

עיתון הארץ הוא לא בדיוק העיתון הפופולארי ביותר בישראל. למעשה, בשל עמדותיו האנטי-דתיות ותפיסת העולם השמאלנית –קיצונית של רוב כותביו, רוב הישראלים לא רואים בו עיתון אלא כתב עת אנטי-יהודי בגלוי. נדמה שאין עוד כלי תקשורת בארץ שמסוגל למשוך ביקורת מזועזעת מטווח כל כך רחב של אנשים: ממשפחת גולדין, הורי החייל הדר גולדין הי"ד, ועד עיתונאים יהודים אמריקאים ליברלים כמו ג'פרי גולדברג, שאפילו הם נאלמים דום מול הקיצוניות של אנשי הארץ.

מסתבר, עם זאת, שלא משנה כמה אתם שונאים את 'הארץ' – אתם עדיין עוזרים לו להתקיים. איך? פשוט. בתחקיר שמתפרסם הבוקר באתר 'מידה' כותבים יוסי בן ברוך (מנכ"ל ארגון לביא) וזיו מאור (עורך אתר מידה), כי על אף שעיתון הארץ נהנה משיעורי חשיפה נמוכים, הוא זוכה לתקציבי פרסום ממשלתי בשיעור כפול מנתוני החשיפה שלו. כך למשל, בשנת 2015 זכה 'הארץ' לחשיפה של 5.1 אחוזים בלבד – אבל נהנה מ-12.2 אחוזים מתקציב הפרסום הממשלתי בעיתונות המודפסת.

הפרסום הממשלתי הוא פרסום מטעם משרדי ממשלה, והוא מורכב בעיקר מפרסום סטטוטורי, כלומר פרסומות שהחוק מחייב לפרסם בעיתונות. מדובר בעיקר במודעות אפורות ומשעממות עם מידע על תכנוני בנייה, רשימות פושטי רגל וכן הלאה. המידע הזה, כמובן, אינו רלוונטי עבור רוב הקוראים – ואלה שהוא רלוונטי עבורם יכולים למצוא אותו במקומות אחרים. בכל זאת, למרות הנסיונות להגביל אותו, הפרסום הממשלתי עדיין מוציא עשרות מיליוני שקלים בשנה, והוא מוציא אותם לאו דווקא בפרופורציה ישירה לחשיפה ממנה נהנה עיתון כלשהו.

עיתון הארץ נמצא בצניחה חופשית בימים אלה. שיעור החשיפה שלו במחצית הראשונה של 2017 עומד על 3.9 אחוזים בלבד. במרץ השנה שלח המו"ל, שוקן, מכתבים למנויים שביטלו את המנוי בזמן 'צוק איתן' והתחנן כמעט שישובו ויחדשו את המנוי. בימים אלה ממש מתנהלת בעיתון תוכנית התייעלות שצפויה לגרור פיטורים לא מעטים. במצב כזה, לכאורה אין הצדקה לכך שעיתון הארץ נהנה עדיין מתקציבי פרסום נכבדים שמעבירה אליו הממשלה, ובכך מפשרת לו להמשיך להיות עיתון בר-קיימא. לפ"ם, הגוף האחראי על פרסום בתקשורת מטעם הממשלה, ממומן מכספי המיסים של כולנו. אבל יש סיבה לחשוב, כפי שכותבים בן ברוך ומאור, שהחתול לא מיטיב לשמור על השמנת.

לפ"ם, אגב, כפופה ישירות למשרד התרבות בראשות מירי רגב. אפשר רק לקוות שבין נזיפות באמן שמאלני זה או אחר, תמצא השרה זמן לבדוק האם המשרד שלה מאפשר בעקיפין את המשך קיומו של עיתון 'הארץ'. 

תגיות:עיתוןהארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה