ראש השנה

חמישה שופרות המוזכרים בתנ"ך

ממעמד הר סיני ועד שיבת ציון: חמש פעמים בהם מוזכר השופר בהקשרים שונים בתנ"ך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בסך הכל מוזכר השופר שבעים ושתיים פעמים בתנ"ך: לעיתים כחלק מטקס או חגיגה, לעיתים כחלק ממעשי מלחמה, לעיתים כדי לסמל מעמד או אירוע בעל משמעות רוחנית מיוחדת. הנה חמישה הקשרים בולטים בהם הוא מופיע.

1. השופר במעמד הר סיני. במעמד הר סיני שמע העם קול שופר חזק מאד שהחריד אותם. קול השופר היה חלק מאווירת היראה שאפפה את המעמד. "ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר...וענן כבד על ההר, וקול שופר חזק מאד, ויחרד כל העם אשר במחנה....ויהי כל השופר הולך וחזק מאד, משה ידבר והאלוקים יעננו בקול". (שמות י"ט, ט"ז-י"ט)

2. השופרות בכיבוש חומות יריחו. העיר יריחו שהייתה מוקפת בשבע חומות חזקות נכבשה אחרי שעם ישראל הקיף את העיר שבע פעמים בעוד הכהנים תוקעים בשופרות. "וביום השביעי תיסובו את העיר שבע פעמים והכהנים יתקעו בשופרות...בשמעכם את קול השופר יריעו על העם תרועה גדולה ונפלה חומת העיר תחתיה". (יהושע ו', ד'-ה')

3. השופרות במעמד העלאת ארון ברית ה' לירושלים, על ידי דוד המלך, כמסופר בשני מקומות בתנ"ך: "ודוד וכל בית ישראל מעלים את ארון ה' בתרועה ובקול שופר" (שמואל ב', ו', ט"ו) "וכל ישראל מעלים את ארון ברית ה' בתרועה ובקול שופר ובחצוצרות". (דברי הימים א', ט"ו, כ"ח)

4. השופרות בהם תקעו גדעון ו-300 האנשים שלא כרעו לבעל על מנת ליצור פחד ומהומה במחנה מדין, איתן יצאו להילחם. "ויבא גדעון ומאה איש אתר אתו בקצה המחנה...ויתקעו שלושת הראשים בשופרות וישברו הכדים ויחזיקו ביד שמאלם בלפידים וביד ימינם השופרות לתקוע ויקראו: 'חרב להשם ולגדעון'". (שופטים ז', י"ט, כ')

5. השופר שיישמע בעת שיבת ציון. כשישעיהו מתאר בנבואה כיצד ישיב השם את כל עם ישראל לארץ ישראל, הוא מסכם: "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול, ובאו האבדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים והשתחוו להשם בהר הקודש, בירושלים". (ישעיהו, כ"ז, י"ג)

תגיות:שופר5 עובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה