מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה הקב"ה שולח סופות הוריקן? האם מותר לאכול ביצי דגים בחמאה? ומה הטעם לומר סליחות?

מקבץ שו"ת 57 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ז אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר להגיד סליחות בחדר בבית? והאם סליחות נאמרות בעמידה/ישיבה?

1. אף על פי שנשים אינן חייבות באמירת סליחות בחודש אלול (וע"ע בספר נטעי גבריאל על הלכותראש השנהפרק י' סעיף ט"ז), מכל מקום מותר להן לומר סליחות, ועליהן תבוא ברכת טוב.

יש להקפיד לא לומר סליחות בחצי הראשון של הלילה. בכל יתר שעות היממה ניתן לומר סליחות (ראה בספר חזון עובדיה על ימים נוראים עמודים ב'-ג').

כשאת אומרת סליחות ביחיד, יש להקפיד שלא לומר את הי"ג מידות של רחמים שבפסוק "ויעבור", אלא אם כן את אומרת אותם בטעמי המקרא (שלחן ערוך אורח חיים סימן תקס"ה סעיף ה', ומשנה ברורה ס"ק י"ב).

כמו כן את צריכה לדלג על כל הקטעים בארמית (משנה ברורה סימן תקפ"א סק"ד), וכמובן אין לך לומר שום קדיש.

כמו כן, לפי מנהג האשכנזים, מחוץ לירושלים אין לעשות נפילת אפיים במקום שאין ספר תורה, ראי בקישור הבא:

https://www.hidabroot.org/question/174085

2. טוב לעמוד בשעת אמירת הסליחות. ויש אומרים "זכור רחמיך" בישיבה ועומדים לאמירת "שמע קולנו". ומי שקשה לו לעמוד באמירת הסליחות, על כל פנים יעמוד בשעת אמירת "קל מלך יושב" ושלש עשרה מדות ובשעת אמירת הווידויים (מטה אפרים סימן תקפא סעיף י"ח). ונכון לישב בשעה שאומרים הפיסקא מחי ומסי (ראה נטעי גבריאל על ראש השנה פרק י"ב סעיף י').

ולפי מנהג הספרדים, עומדים בסליחות עד "אהיה אשר יהיה", ואחרי נפילת אפיים עומדים שוב לי"ג מידות האחרון, ומשם עומדים עד הסוף.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. האם חובה לרסק את הפירות הקפואים, כמו פירות יער כשרים, לפני הבישול, או שאני יכולה לבשל ישר?

בדרך כלל הפירות הקפואים יש להם כשרות שהם נקיים מתולעים, ומותר לאכלם בלא שטיפה.

* * *

3. יש לי קרוב משפחה שאינו שומר תורה ומצוות, והוא מעוניין לבוא אלי לארוחה בחג/שבת. חשוב לציין, במידה ולא ייסע אלי, הוא ייסע לקולנוע או מסעדה וכדו'. האם לארח אותו, או לסרב?

אתה רשאי להזמינו לסעודות שבת או חג, בתנאי שתאמר לו שיישאר אצלך מכניסת שבת או חג עד צאתו. אם הוא לא מוכן לתנאי זה, אין לך להזמינו. וזה שהוא בלאו הכי ייסע למקומות אחרים בשבת או חג לא מעלה ולא מוריד.

מקורות: יעוין בשו"ת אגרות משה חלק א' (חלק אורח חיים סימן צ"ט) ולהגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו חשוקי חמד על מסכת פסחים (עמוד קפ"ט) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. וע"ע בשו"ת מעשה אפוד חלק א' (סימן נ"א).

* * *

4. השבוע הלכתי לתת דגימת רוק כדי להיכנס למאגר של תרומות מח העצם של עזר מציון. במהלך השאלון שמחלקים במקום נתקלתי בסעיף שאומר שבמידה ויגיע חולה שיצטרך תרומה, אסור יהיה לי לדעת מי מקבל את התרומה עד אחרי שנה או שנתיים מקבלת התרומה. התחלתי לחשוב על סוגי האנשים השונים שיכולים לקבל את התרומה, ביניהם גם ערבים ישראלים החיים במדינת ישראל. אני מרגישה לא נוח עם המחשבה שערבי יכול לקבל תרומה מצילת חיים, בעוד שאנו חווים קשיים דווקא בגלל אנשים שאולי הם כמוהו. השאלה שלי היא האם במידה ותגיע הזדמנות לתרומה – לתרום גם עם הסיכוי של תרומה לערבי? ואם כן, אשמח לכמה דברי חיזוק, כי אף על פי שאני מבינה שלאלוקים יש תכנית לכל אדם ואדם, ואם יש באפשרותי לעזור אני צריכה, עדיין – נורא קשה לי המחשבה, כנראה בגלל הדברים שאנחנו עוברים כאן בארץ ישראל.

בגמרא אמרו, וכך נפסק בשולחן ערוך, שיש לרפאות גם חולי עכו"ם יחד עם חולי ישראל מפני דרכי שלום, ולכן גם אם התרומה שלך תגיע לערבי – את עושה מצווה גדולה.

ככל שתכווני יותר לשם שמיים, כך יעזור בורא עולם שהתרומה שלך תגיע לאדם הכי ראוי לכך.

* * *

5. האם מותר לאכול ביצים של דג יחד עם חמאה בפרוסה?

מותר לאכול ביצי דגים עם חמאה – היות שגם לפי מנהג הספרדים שלא לאכול דגים עם חלב, אפשר להקל לאכול דגים עם חמאה.

ראה בקישור הבא:

https://www.hidabroot.org/question/228194

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. האם מותר לבנות/נשים: א. לרכב על סוס מכל סוג שהוא? ב. ללמוד רכיבה טיפולית על סוסים?

ראוי לאישה שלא לרכב על כל סוג של סוס בפרהסיא (דהיינו מקום שגברים זרים רואים אותה), משום חוסר צניעות. אם אין שם גברים זרים, אין בעיה. ואותו דבר לגבי לימוד רכיבה טיפולית לנשים.

מקורות: על פי דברי הגמרא בפסחים (דף ג' עמוד א') ורש"י ד"ה כי אמר מקרה. וכן יעוין להרב יצחק זילברשטיין שליט"א בספרו חשוקי חמד על פסחים (עמודים מ"ג-מ"ד) ובשו"ת שבט הקהתי חלק ד' (סימן שי"ג) ובשו"ת דברי פינחס חלק א' (סימן ס"א) ובשו"ת אשר חנן חלק ג' (סימן ס"ז אות ב').

* * *

7. הבת שלי ובעלה קנו דירה חדשה ונכנסו לגור בה לפני שנה. שמנו מזוזות חדשות שקנינו מסופר סת"ם. מתי צריך לבדוק את המזוזות ששמנו שוב?

יש להם לבדוק את המזוזות פעם אחת בעוד שלוש שנים ומחצה, ומנהג חסידות להחמיר לבדקן באלול מידי שנה בשנה.

מקורות: שלחן ערוך יורה דעה (סימן רצ"א סעיף א'). שו"ת יחוה דעת חלק א' (סימן מ"ט). וע"ע בספר הליכות שלמה חלק א' (פרק ד' בדבר הלכה אות נ"ב, ד"ה וכן).

וע"ע בשלחן ערוך שם, שמזוזה של רבים מספיק לבדוק פעמיים ביובל (דהיינו פעם בעשרים וחמש שנים). וע"ע פתחי תשובה (שם סק"ג), ובספר פתחי מזוזות (שם).

* * *

8. אמנם הסליחות הן הזדמנות לשוב לה' יתברך ולהזדכך. אבל מה הטעם בחודש אחד של שיפור במעשים, ולאחריו הדרדרות שנמשכת עד לשנה הבאה?

א. על האדם להשתדל באמת לא לשוב ולטעות, ולנסות מכאן ואילך לתקן את מעשיו לפחות בכל שנה בדבר אחד נוסף, עד שבמשך שנות חייו יגיע לשלימות.

ב. רוב בני האדם מנקים את הבית אחת לשבוע או יותר, ולא שואלים למה לנקות בכל שבוע את הבית, הרי זה מתלכלך מחדש. והתשובה היא פשוטה: אם לא ננקה כל שבוע את הלכלוך, הלכלוך ישבור שיאים ולא נוכל לגור בבית. כך גם האדם, בכל שנה ושנה האדם מנקה ככל יכלתו את נשמתו, וכך הלכלוך אינו נצבר עוד ועוד.

יש עוד להאריך בדברים מצדדים נוספים, ונסתפק כעת בדברים שכבר כתבתי לעיל.

* * *

9. רציתי לדעת אם מוזכר בתורה על הסופות הקשות של ההוריקן והטורנדו, ואם כן, למה הקב״ה מביא אותן לעולם? ״אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל״, אבל זה קורה במקומות נידחים ומרוחקים מאיתנו?

התורה מתייחסת לאסונות טבע באופן כללי, כגון סופות, שבתוכן כלולים כמובן גם הוריקן וטורנדו. הסיבה לכך היא אכן בשל ישראל, כפי שנאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו ל"ג, כ"ה) – כלומר, ה' שומר את הבריאה בזכות בני ישראל שלומדים את התורה, כי למען התורה נברא העולם ומתקיים.

עם ישראל הוא העם הנבחר, ולפיכך מעשיו משפיעים באופן עקיף על כל העולם כולו, כמו גם על רמת השפע וההצלחה שבו.

אך אין להבין מכאן שה' מעניש את הגויים בגלל ישראל, כי הרי ה' פועל בצדק וברחמים. אלא משמעות הכוונה היא, שהעמים הגויים נוהגים ברשעות אלה כלפי אלה, ומגיע להם להיענש, אך ה' מרחם עליהם ואינו מענישם בעבור זכות התורה של ישראל שמגנים על העולם. אך כאשר בני ישראל מתרשלים בקיום מצוות התורה, אז הראשונים שנפגעים הם הגויים, ורק אחר כך ישראל.

בעזרת השם, עם בוא הגאולה השלמה, לא יהיו עוד אסונות בעולם, ונחיה בעולם מתוקן כבימי האדם הראשון.

 ראה בבקשה גם את התשובה הזו:

https://www.hidabroot.org/he/article/138583

* * *

10. מאז ומתמיד אהבתי ואוהבת את בורא עולם. לפעמים הייתי קרובה יותר, לפעמים פחות. בשנה האחרונה הפסקתי לנסוע בשבת, מתלבשת צנוע יותר, נמנעת מלשון הרע, מברכת אשר יצר, מברכת שהכל נהיה בדברו, שמע ישראל בכל לילה. בעקרון יש לי בסיס מהבית (המסורתי), אך זה לא מספיק לי! אני רוצה להתקדם, רוצה לדעת וללמוד כ"כ הרבה!

אני צופה רוב הזמן בערוץ הידברות, ואני ממש אוהבת את העולם היהודי הזה ואת היהודים הטובים שיוצא לי להכיר בעקבות השינוי שאני עוברת. מרוב שאני רוצה להתקרב לאבא, אני לא יודעת איפה להתחיל... אני כבר משתוקקת להיות דתייה שומרת מצוות, להקים בית יהודי, להיות אמא ולגדל ילדים. שאלתי היא – האם לעשות לבן זוגי ולי רב? האם כל הלהט שיש לי בסדר, או שאני צריכה להירגע? איך להתקדם? אשמח לתשובה!

הלהט שלך הוא להט קדוש, להט שהנשמה פורצת החוצה מבעד לחומר ורוצה להתקרב אל בוראה. נשמתך שומעת את בת הקול היוצאת מהר סיני ואומרת "שובו בנים שובבים" ובוודאי שיש לך להתקדם ולהתעלות במעלות התורה והמצוות. ביותר מתחזקת התשוקה לתשובה בימים אלו, ימי חודש אלולחודש התשובה, החודש שבו בורא עולם מעיר את בניו לעבודתו, והרי הוא כעת, בחודש אלול, כמלך שיצא מארמונו ומסתובב בשדה בין בני עמו, שקל מאוד להגיע אליו.

בוודאי ראוי להתחבר לרב שיסייע לכם בדרככם הקדושה, ותזכו להתעלות עוד ועוד כרצונכם הטוב, ולהיות עבדי ה' נאמנים.

נשמח לסייע לכם בעניין זה. נא לשלוח לנו מס' טלפון, ונשוב אליכם לסייע לכם לפי הצורך.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה