בריאות ותזונה

ונשמרתם: למה עדיף שלא לתת לילדים פריכיות אורז? המחקר שיפתיע אתכם!

מחקר שערכה סוכנון המזון הלאומית בשוודיה, מצא כי במוצרי אורז שונים (לרבות פריכיות אורז) ישנה כמות מוגברת של ארסן. מהו ארסן, מה היתרונות והחסרונות שלו, ומדוע כדאי להימנע ממוצרים שמכילים אותו? כל התשובות בפנים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מוצרי אורז למיניהם, לרבות פריכיות אורז, כבר כבשו מזה שנים את רשתות המזון העולמיות, אולם מחקר חדש שבוצע מצא בהם רמות מוגזמות ביותר של חומר מסרטן. את המחקר ערכה סוכנות המזון הלאומית בשוודיה, ובמסגרתו נבדקו כ-102 מוצרי אורז תעשייתיים. מדיווחי התקשורת המקומית עולה כי כל החברות שנבדקו השתמשו ברמה מוגברת של ארסן – מתכת למחצה שהופכת למוצקת בטמפרטורת החדר.

עוד כמה עובדות מעניינות על הארסן שאולי לא הכרתם:

1. הארסן משמש כחומר משמר בתעשיות כמו עץ דחוס, חומרי הדברה, תעשיית עורות, תעשיית הזכוכית ועוד.

2. בישראל נאסר הארסן לשימוש בתעשיות הנ"ל, וחל אף איסור לייבא עץ שמכיל ארסן.

3. בעבר נהגו להשתמש בארסן אורגני כזרז לגידול עופות, אולם דבר זה הופסק בשנת 2007 – כאשר התבררו ההשלכות ארוכות הטווח שלו.

4. כאשר הארסן נמצא בערכים נמוכים מאוד באוויר, לא נודעת לו השפעה שלילית כלשהי על בריאותנו.

5. הארסן נמצא גם במי השתייה שלנו, אולם בתקנות המים החדשות נקבע כי הכמות המותרת שלו היא 05.0 מיליגרם לליטר.

6. מחקרים נוספים שנעשו על מזונות שונים מצאו כי הארסן נמצא גם באורז, דגני בוקר ומוצרי אורז שונים, פטריות ו...עוף.

7. ארסן מזן אנ-אורגני נמצא כקטלני ביותר עבור בני האדם היות והוא מסרטן – כך קבעה הסוכנות הבינלאומית למחקר בנושא הסרטן (IARC) והסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה.

8. חשיפה ממושכת לארסן יכולה לפתח סוגים שונים של סרטן העור, הכבד והריאות, ואילו חשיפה כרונית לריכוזי ארסן אנ-אורגני נמוכים (כגון ממי השתייה) – עלולה לגרום לפריחה ופצעים בעור.

9. ריכוז הארסן באורז משתנה בהתאם לאזורי הגידול, שיטות הגידול וכן שיטות ההכנה. מחקרים מצאו שהדגנים המלאים למשל, לעתים קרובות מכילים יותר ארסן מדגנים שיוצרו מאורז רגיל).

10. אם ידוע לכם על רהיטים מעץ שנמצאים בביתכם או בחצר שכתוב עליהם כי טופלו בcca  שהוא חומר משמר נגד ריקבון וחרקים שמכיל בתוכו ארסן, אתם יכולים למרוח אותו בחומר איטום ובכך להפחית את רמת שחרור הארסן לסביבתכם.

בעקבות המחקר, ארגון הבטיחות התזונתית בארה"ב ממליץ להורים שלא לתת לילדיהם פריכיות אורז, דייסת אורז, אטריות אורז או דגני בוקר שמיוצרים מאורז תפוח. "כבר ידענו שאורז מכיל ארסן, אבל מה שאנחנו יודעים כעת הוא שכמה מהמוצרים בשוק מכילים רמות גבוהות למדי של החומר הזה", אמר הללדין אנקרברג, אחד ממובילי המחקר.

"אפשר לאפשר את זה אחת לשבוע, אבל לא יותר מכך עבור ילדים, ומבוגרים שידועים כצרכני אורז גדולים ואוכלים אותו יותר משבע פעמים בשבוע – צריכים גם כן לעשות חישוב מסלול מחדש, ולהוריד מהתפריט חלק מהמוצרים שהם צורכים".

תגיות:פריכיות אורזילדיםסכנהארסן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה