מפתחות לחיים

מפתחות לחיים: השפעת שורשיהם הרוחניים של הצבעים על נפש האדם

נשמת האדם, הרוחנית במהותה, חשה מטבע בריאתה בשורשי מקורם של הצבעים השונים במערכות הרוחניות, שכמה מהחשובות שבהן הוזכרו בפרק זה. זוהי הסיבה שהצבעים שבסביבת האדם משפיעים על מצב רוחו

אא

נשמת האדם, הרוחנית במהותה, חשה מטבע בריאתה בשורשי מקורם של הצבעים השונים במערכות הרוחניות, שכמה מהחשובות שבהן הוזכרו בפרק זה. זוהי הסיבה שהצבעים שבסביבת האדם, משפיעים על מצב רוחו.

נביא דוגמאות אחדות לכך.

במחקרים חדשים שנערכו במערכת העצבים של האדם התברר, כי החלק של העצבים שאינם בשליטת האדם, מורכב משתי מערכות שפעולותיהן מנוגדות. המערכת האחת, המערכת הסימפטטית, מכניסה את האדם למתח ומדרבנת את הגוף להתאמץ. למשל, בשעת בהלה נגרם גירוי למערכת העצבים הסימפטטית והיא מעוררת תחושת מתח ודריכות. ואילו המערכת השנייה, המערכת הפאראסימפטטית מאפשרת לגוף ומעודדת אותו לנוח ולאסוף כוחות. עוד התברר כי המערכת הראשונה מגיבה בעיקר לגירויים של צבע אדום, והשנייה מגיבה בעיקר לגירויים של צבע כחול.

כלומר, הסתכלות האדם במשטחים אדומים, מגרה את מערכת העצבים הסימפטטית שלו, והיא ממריצה את גופו לפעילות ולמאמץ. גירוי זה נוצר ביתר שאת כאשר האדם נחשף בפתאומיות לאור בצבע זה. אדם היושב בחדר חשוך ולפתע מבהיק מולו אור אדום, לחץ הדם עולה, וגוברים קצב הנשימה ופעימות הלב. התוצאה שונה לחלוטין כאשר הוא נחשף לאור כחול.[1]

עוד התברר כי גם מי שמחבב את הצבע האדום, אינו מסוגל להישאר זמן רב מולו. אם אדם זה ישב מספר שעות בחדר בו הצבע האדום שולט, הוא יחוש עצבנות-יתר. באותה מידה גם אוהבי הכחול חשים שלא בנוח כשהם מוקפים זמן רב בצבע זה. הסביבה הכחולה מעניקה להם תחושה קרירה מדי, ואפילו מרדימה. גם השוהה בחדר שהצבע הלבן שולט בו לחלוטין, יחוש מותקף מריבוי אור שקשה לעמוד בו.

לעומת זאת, הצבע השחור הסופג משרה אוירה של רצינות וכובד ראש. לכן בגדיהם המסורתיים של מקבלי הכרעות חשובות המחייבות כובד ראש ודורשות הכרעת דין, כגון דיינים, שופטים וראשי ממשל, הם בצבע שחור. אולם חדר שהשחור שולט בו לחלוטין, ישרה אוירה דכאונית הבולעת את שמחת החיים.

צבעי הירוק והתכלת משרים אוירה נעימה ומרגיעה - בפרט כאשר הם סמוכים זה לזה. משום כך, בזמני שפע ובמקומות שפע [שבבחינת חסד], האדמה החומה מתכסה במעטה ירוק ואגמי המים נצבעים בתכלת. וכך, מרחבי טבע ירוקים ותכולים פזורים למעננו למטה, בעוד שמלמעלה כיפת תכלת סוככת עלינו. כל זאת כדרך ההנהגה האלקית, להטיב בכל לכל בריותיו. האם נוכל להעלות בדמיוננו כיצד היינו חשים אילו היו עלי וענפי וגזעי העצים, המדשאות, הימים והנהרות, וכל פרטי הבריאה, צבועים מטבעם בצבע אדום?

ואכן, במרכזים רפואיים רבים שלמדו להעריך את השפעתו המרגיעה של הצבע הירוק, צבועים בגדי הצוות הרפואי וכותלי המקום בצבע זה, לרווחת החולים.

את השפעתם המיטיבה של צבעי הטבע ניתן לנצל גם לריפוי רבות ממחלות הנפש, באמצעות צעידה יום יומית עם החולה בחיק הטבע, ושיחה עמו תוך כדי הליכה על נושאים המעניינים אותו. הפעלת הגוף בחיק הטבע בשילוב שיחה נעימה ומשחררת, מאזנת את הנפש ומזרזת את ריפוי מכאוביה.[2]


[1]  “עין רואה", עמ 107. יצויין כי ברפואה המזרחית, כגון הסינית והיפנית, יש לכל איבר ולכל מחלה ותסמונת של המחלות השונות, צבע מיוחד הקשור אליהם. למשל, הכבד קשור עם הירוק, הלב עם האדום, הכליות עם השחור, הריאות עם הכחול, הקיבה עם הצהוב, ועוד.

[2] ראה עוד על כך בפרק "בריאות הנפש".

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" של הרב זמיר כהן הקליקו כאן.

תגיות:מפתחות לחייםהרב זמיר כהןצבעים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה