ותן חלקנו

ותן חלקנו: מי רוצה לקבל ברכה?

"שֶׁיִּהְיוּ לְךָ בְּגָדִים טוֹבִים". מַה הִתְכַּוֵּן אָדָם שֶׁבֵּרַךְ כָּךְ אֶת חֲבֵרוֹ? הַתְּשׁוּבָה הַמַּפְתִּיעָה - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • כ"ו אלול התשע"ז
אא

רַב הוּנָא הֲוָה אָסַר רֵיתָא וְקָאֵי קַמֵּיהּ דְּרַב. אֲמַר לֵיהּ: מַאי הַאי? - אָמַר לֵיהּ: לָא הֲוָה לִי קִדּוּשָׁא, וּמִשְׁכַּנְתֵּיהּ לְהֶמְיָנַאי, וַאֲתַאי בֵּיהּ קִדּוּשָׁא. אָמַר לֵיהּ: יְהֵא רַעֲוָא דְּתִטּוֹם בְּשִׁירָאֵי. כִּי אִכְלַל רַבָּה בְּרֵיהּ, רַב הוּנָא אֱינִישׁ גּוּצָא הֲוָה, גְּנָא אַפּוֹרִיָּא. אָתְיָן בְּנָתֵיהּ וְכַלָּתֵיהּ שָׁלְחָן וְשָׁדְיָן מִנֵּיְהוֹ עֲלֵיהּ, עַד דְּאִטּוֹם בְּשִׁירָאֵי. שְׁמַע רַב וְאִקְפַּד, אֲמַר: מַאי טַעְמָא לָא אָמַרְתְּ לִי כִּי בֵּרַכְתִּיךְ 'וְכֵן לְמָר? (מגילה דף כז/ב)

 

פַּעַם אַחַת הָיָה רַב הוּנָא חָגוּר בַּחֲגוֹרַת עֲשָׂבִים וְהוֹפִיעַ כָּךְ לִפְנֵי רַב.

שְׁאֵלוֹ: מַה זֹאת?

הֱשִׁיבוֹ: לֹא הָיָה לִי כֶסֶף לִקְנוֹת יַיִן לְקִדּוּשׁ, וּמִשְׁכַּנְתִּי אֶת חֲגוֹרָתִי תְּמוּרַת הַלְוָאָה לִקְנִיַּת הַיָּיִן.

בֵּרְכוֹ רַב: יְהִי רָצוֹן שֶׁתִּהְיֶה עָטוּף כֻּלְּךָ בְּבִגְדֵי מֶשִׁי.

הַבְּרָכָה הִתְקַיְּמָה בִמְלֹאָהּ: לְיָמִים הִתְחַתֵּן רַבָּה, בְּנוֹ שֶׁל רַב הוּנָא. בְּמַהֲלַךְ הָאֵרוּעִים בִּקֵּשׁ רַב הוּנָא לָנוּחַ, וְנִרְדַּם עַל מִטָּה. בִּהְיוֹתוֹ נְמוּךְ קוֹמָה לֹא הִבְחִינוּ בוֹ, וּבְנוֹתָיו וְכַלּוֹתָיו כִּסּוּהוּ בְּבִגְדֵי הַמֶּשִׁי הַיְקָרִים שֶׁפָּשְׁטוּ. הַבְּרָכָה הִתְקַיְּמָה מִלָּה בְּמִלָּה.

כַּאֲשֶׁר נוֹדַע הַדָּבָר לְרַב, הוּא הִקְפִּיד עַל רַב הוּנָא: מַדּוּעַ בְּשָׁעָה שֶׁבֵּרַכְתִּיךָ לֹא אָמַרְתָּ: "וְכֵן לְמַר" - גַּם אַתָּה! כִּי הִתְבָּרֵר שֶׁאוֹתָהּ שָׁעָה הָיְתָה עֵת רָצוֹן וְהָיְתָה הַבְּרָכָה מִתְקַיֶּמֶת גַּם בּוֹ.

* * *

הַאִם הָאָמוֹרָא הַקָּדוֹשׁ רַב הִשְׁתּוֹקֵק לְמֶשִׁי, עַד שֶׁהִקְפִּיד עַל רַב הוּנָא? וְכִי כֹה רָצָה שֶׁבְּנוֹתָיו וְכַלּוֹתָיו תִּלְבַּשְׁנָה בִגְדֵי מֶשִׁי יְקָרִים?

וּבְכֵן, שְׂפַת הָאָמוֹרָאִים אֵינָהּ שְׂפָתֵנוּ. אֵין אָנוּ יְכוֹלִים לְפָרֵשׁ אֶת דִּבְרֵיהֶם עַל פִּי מֻשָּׂגֵינוּ וּשְׁאִיפוֹתֵינוּ, אֶלָּא עַל פִּי מֻשָּׂגֵיהֶם וּשְׁאִיפוֹתֵיהֶם. גַּם עַל פִּי מֻשָּׂגֵינוּ אָנוּ מְבִינִים שֶׁהָאָמוֹרָאִים לֹא שָׁאֲפוּ לַעֲשִׁירוּת, שֶׁהֲרֵי מִתּוֹךְ עֹנִי וּמַחְסוֹר הָגוּ בַתּוֹרָה וְלֹא יָצְאוּ לַעֲסֹק בְּמִסְחָר וּלְהִתְעַשֵּׁר.

שְׁאִיפוֹתֵיהֶם הָיוּ, אֵפוֹא, בַּתְּחוּם הָרוּחָנִי.

וּמַהִי שְׁאִיפָתוֹ הָרוּחָנִית הַגְּדוֹלָה בְיוֹתֵר שֶׁל אָדָם רוּחָנִי?

לִזְכּוֹת לְרוּחָנִיּוּת!

כַּאֲשֶׁר רַב רָאָה אֶת הִתְמַסְּרוּתוֹ שֶׁל רַב הוּנָא לַעֲשׂוֹת רְצוֹן ה', אֲפִלּוּ בִמְחִיר חֲגִירַת חֲגוֹרַת עֲשָׂבִים, בֵּרְכוֹ שֶׁיִּזְכֶּה לְהִתְכַּסּוֹת בְּבִגְדֵי מֶשִׁי יְקָרִים. מַה הֵם הַבְּגָדִים הָרוּחָנִיִּים שֶׁאָדָם מִתְכַּסֶּה בָהֶם? צֶאֱצָאָיו! כַּאֲשֶׁר הוּא זוֹכֶה לְבָנִים וּבָנוֹת הַהוֹלְכִים בַּדֶּרֶךְ הַנְּכוֹנָה, זֶהוּ הַכִּסּוּי הַמְשֻׁבָּח בְּיוֹתֵר עֲבוּרוֹ.

רַב בֵּרַךְ אֶת רַב הוּנָא שֶׁיִּזְכֶּה לִ"בְגָדִים יְקָרִים". מוּבָן מֵאֵלָיו שֶׁלְּבִרְכָתוֹ שֶׁל צַדִּיק יֵשׁ רֹשֶׁם גַּם בַּמּוּבָן הַפָּשׁוּט, וּלְפִיכָךְ הַשְׁפָּעַת הַבְּרָכָה בָּאָה לִידֵי בִטּוּי עַד הַנְּקֻדָּה הָאַחֲרוֹנָה, וְרַב הוּנָא כֻסָּה בְבִגְדֵי מֶשִׁי פְּשׁוּטוֹ כְמַשְׁמָעוֹ; אַךְ מַשְׁמָעוּת זוֹ הָיְתָה בְּרָכָה עֲמֻקָּה וְנִפְלָאָה, שֶׁיִּזְכֶּה לְבָנִים הֲגוּנִים.

לְכָךְ כָּסַף גַּם רַב, וְלָכֵן הִצְטַעֵר עַל שֶׁלֹּא שִׁתְּפוֹ רַב הוּנָא בְּאוֹתָהּ בְּרָכָה.

חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:ותן חלקנורוחניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה