חדשות בארץ

סערה בבג"ץ: בוטל חוק פטור מגיוס

החוק המאפשר פטור מגיוס שגובש בשנת 2015 בוטל, ובעקבות כך הודיעו שופטי בג"ץ כי אם לא יאושר תיקון החוק – יחויבו כל בחורי הישיבות מגיל 18 ומעלה להתגייס

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

לפני כשנתיים אישרה הכנסת את התיקון לחוק הגיוס, שאומר כי צעירים חרדים שתורתם אומנותם אינם מחויבים להתגייס לצבא, אולם היום (שלישי) קבעו שופטי בג"ץ כי דינו של התיקון להתבטל מכיוון שאינו חוקתי.

הרכב השופטים שקבע את הדברים מנה תשעה שופטים. שמונה מתוכם היו שותפים לקביעה והשופט היחיד שסבר אחרת הוא נועם סולברג, אשר טען כי אמנם ההסדר פוגע בשוויון, אך יש לדחות את העתירות לשלב מאוחר יותר, אז יהיה נכון יותר להכריע בנושא.

בעקבות כך הוחלט בבג"ץ כי ההסדר ימשיך להיות קיים במשך השנה הנוכחית, אך במהלכה יהיה צורך לגבש חוק חדש.

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור כתבה הסבר מפורט בו היא ציינה בין היתר: "איננו רואים מנוס מהקביעה כי הסדר הגיוס החדש שקבעה הכנסת, תחת חוק דחיית השירות, אינו עולה בקנה אחד עם תנאיה של פסקת ההגבלה וההסדרים שנקבעו בו אינם מקיימים קשר רציונאלי למטרות החוק. אנו נאלצים להחזיר שוב את העניין לכנסת".

לדבריה: "בשלב זה, ולאחר עשרות שנים של ניסוי וטעייה, ברור כי לא ניתן להסתפק עוד בהסדרים בלתי מחייבים ובלתי אכיפים שסופם לא ידוע. כל הסדר שיקבע המחוקק יהיה חייב להציב מטרה ברורה של קידום השוויון בנטל הגיוס ולהתוות מסלול ברור וישים".

נאור סיכמה את הדברים: "החברה הישראלית נמצאת בפתח של מאמץ חברתי מחודש לפתרון בעיית הגיוס. לשם כך לא די בסיסמאות או קביעת הסדרים הדוחים את הקץ, אלא נדרשים מעשים".

נכון לעתה משמעות פסיקת הבג"ץ היא שאם במשך השנה הקרובה לא יאושר תיקון החוק, לא ייהנו עוד תלמידי הישיבות ממעמד מיוחד וכל צעיר מגיל 18 ומעלה יחויב לשרת בצה"ל.

בעקבות הפסיקה החד משמעית, הגיבו כל חברי הכנסת החרדיים, ללא יוצא מן הכלל, בסערת רוחות עזה. שר הבריאות ליצמן ציין: "זוהי החלטה גרועה ואומללה שתיכנס להיסטוריה של פסיקות איומות בעולם היהודי. שופטי בג"צ הוכיחו כי אינם בוחלים בשום דרך כדי להצר את צעדיהם של לומדי התורה בישראל". כשנשאל מה הוא מתכוון לעשות, השיב: "ניוועץ בגדולי ישראל ונוביל לשינוי ההחלטה הדרקונית של השופטים שלא מבינים במהות וחשיבות לימוד התורה".

ח"כ משה גפני ציטט את הפסוק "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי", והבהיר: "במהלך היסטוריית העם היהודי היו רבים שניסו למנוע מתלמידי הישיבות ללמוד, חלקם ניסו זאת בכוח וחלקם בדרכים אחרות, אבל מעולם לא הצליחו לפגוע בלומדי התורה וגם עכשיו לא יצליחו".

תגיות:ישיבותפטורחוק הגיוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה