חדשות יהדות

מצמרר: נכד הבבא סאלי חושף את האירוע המכונן ביותר שהשפיע על חיי סבו

בתוכנית תיעודית מיוחדת על חיי המקובל האלוקי, הרב יצחק ברוך יהודיוף, נכדו של הבבא סאלי זצ"ל זיע"א – חושף את האירוע המכונן שהשפיע על סבו, ואת התולדות שבעקבותיו

הרב יצחק ברוך יהודיוף, נכד הבבא סאלי (קרדיט: צילום מסך ערוץ 20)הרב יצחק ברוך יהודיוף, נכד הבבא סאלי (קרדיט: צילום מסך ערוץ 20)
אא

בתוכנית תיעודית מיוחדת שמסקרת את חייו של המקובל האלוקי הבבא סאלי – נכדו הרב יצחק ברוך יהודיוף, חושף לראשונה את האירוע המכונן ביותר שהשפיע על כל מהלכי חייו של סבו. בדבריו חוזר הנכד למרוקו. יום שבת י"ד בכסלו, שנת 1920. "הם הוציאו את כל בני הקהילה למרכז העיר, ואיימו לחסל את כולם", הוא פותח את דבריו ומספר בראיון לתוכנית 'הולכים לפני המחנה', המשודרת ב'ערוץ 20'. "אחד היועצים של המושל שנלחם בצרפתים – אמר לו: 'אם תהרוג את הרב של היהודים – זה כמו שהרגת את כל הקהילה כולה'".

לרב של היהודים קראו דוד אביחצירא. "כינויו בפי כל 'עטרת ראשינו', והוא מסר את נפשו. נהרג במיתה קשה מאוד, לעיני כל הקהל. הריגתו של רבי דוד אחיו, מאוד מאוד ציערה את הבבא סאלי. לכן הוא החליט קודם כל להנציח את אחיו על הדפסת כל החיבורים שלו: 'פתח האוהל' על חמשת חומשי תורה, 'רישא וסיפא' על חמשת חומשי תורה. לצערנו שרדו רק שני כרכים – בראשית ושמות. ועוד שני ספרים שנקראים 'שכל טוב' – פירושים על סוגיות ואגדות בש"ס, ומדרשים".

בנקודה זו עוצר הרה"ג יהודיוף ואומר כי כשהבבא סאלי הגיע לארץ הקודש – "הוא מכין לנו הפתעה. זה היה הביקור הראשון שלו, וכמובן שהוא כותב הקדמה. בבא סאלי כותב הקדמה, מושך בקולמוסו הקדמה בת כמה דפים טובים. שהקורא קורא – הוא רואה מליצות וחרוזים ודברי תורה".

ד"ר מאיר ניזרי שמשתתף אף הוא בתוכנית, אומר כי היה זה בזמן שהבבא סאלי היה בסך הכל בן שלושים ומשהו, והוא כתב את כל ההקדמה בחרוזים בארמית. "כאשר שני חכמי אשכנז מבני ברק ישבו זמן רב למצוא את כל המקורות של כל מילה, הם הגיעו ל-214 מקורות. זה מספיק לי, אני לא צריך שום תעודה נוספת. שום ספר נוסף. זה המסמך האותנטי ביותר המעיד על רוחב השכלתו".

תגיות:הבבא סאלימקובלנכדמרגש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה