בריאות ותזונה

היכן נמצאים האבות החשובים שלי?

מחסור באחד או בכמה מאבות המזון עלול לגרום לפגיעה בבריאותנו עד כדי מחלות. תסמינים פשוטים לכאורה, אליהם אנו מתייחסים בקלות דעת כמו כאבי ראש, עייפות, חוסר ריכוז, כאבי שרירים, בעיות משקל עוד – יכולים בהחלט לנבוע מחסרים תזונתיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אבות המזון הם יסודות המזון הדרושים להתפתחות הגוף ולפעולתו התקינה, הם מספקים את האנרגיה הדרושה לפעולות הגוף ומווסתים ומאזנים תהליכים המתחוללים בו.

מחסור באחד או בכמה מאבות המזון עלול לגרום לפגיעה בבריאותנו עד כדי מחלות. תסמינים פשוטים לכאורה, אליהם אנו מתייחסים בקלות דעת כמו כאבי ראש, עייפות, חוסר ריכוז, כאבי שרירים, בעיות משקל עוד – יכולים בהחלט לנבוע מחסרים תזונתיים של אחד או כמה אבות מזון. חסר בוויטמיני B יגרום לקשיים בריכוז ולחולשה, חסר במינרל מגנזיום יגרום לכאבי שרירים, וכו'. שילוב מגוון של מזונות בתפריט היומי יעניק לנו את מכלול אבות המזון להם אנו זקוקים. אך יש לזכור כי במידה והחסרים גדולים מדי, וזאת יקבע ע"י גורם מוסמך, יש לתת טיפול להשלמת החסרים בשלוב תפריט המותאם אישית. את אבות המזון מחלקים לחמש קבוצות עיקריות: חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים (המים כלולים במינרלים). הפחמימות והשומנים מספקים אנרגיה זמינה, החלבונים והמינרלים אחראים בין היתר לבנייה ושיקום תאים ורקמות, הוויטמינים יחד עם המינרלים מווסתים ומאזנים תהליכים שונים בגופנו הכרוכים ביצירת אנרגיה, בבנייה ופרוק ופעילות תקינה של מערכות הגוף. כיצד נצליח להרוויח את כל אבות המזון דרך התזונה שלנו? ראשית, גוונו. סוגים שונים וצבעים שונים של מזונות יעניקו לכם מכלול מקיף יותר של אבות המזון. שנית, בחרו מזונות הקרובים ביותר למקור. למשל, בחרו קלח תירס על פני שניצל תירס, או חזה עוף בגריל במקום מנה תעשייתית קפואה. לפניכם אפשרויות רבות ומגוונות לאותם אבות מזון חיוניים.

בכדי לקבל חלבון איכותי, עלינו לבחור מוצרים מן החי, טריים ודלי שומן, כגון בשר סינטה, חזה עוף ,מוצרי חלב 3%, דגים טריים וביצים. במזונות מהצומח נמצא החלבון בקטניות, מוצרי סויה, נבטים ודגנים מלאים. חשוב לציין כי שילוב של קטניות (שעועית, עדשים) ודגן ייתן לנו חלבון מלא (ללא B12), לדוגמא: פיתה וחומוס או אורז ושעועית. את הפחמימות שבאמת נחוצות לנו נמצא אך ורק בדגנים מלאים ובפירות. כל יתר הפחמימות, כגון קמח לבן, אורז לבן ומוצריהם (מאפים, ממתקים, משקאות ממותקים) – אינם מכילים שום ערך תזונתי מלבד ערך קלורי גבוה! את השומנים החיוניים לנו (ויש כאלה) נמצא בשמן זית, זיתים, אבוקדו, טחינה משומשום מלא, אגוזים, זרעים ושקדים טבעיים ולא קלויים ומומלחים, סרדינים וסלמון וביצה קשה. ואחרונים, אך ממש לא פחות חשובים, הוויטמינים והמינרלים, אותם נמצא בשפע בפירות ובירקות טריים. המלצת ארגון הבריאות העולמי היא לצרוך בין 7-10 מנות ביום של פירות וירקות שונים בצבעים שונים, מה שלא קשה למצוא בארצנו. כמו כן, בהוספה מתונה של מלח ים אטלנטי או הימליה לבישול ולמזון נרוויח מינרלים חשובים אשר חסרים במלח השולחני. ואל לנו לשכוח כי ויטמינים ומינרלים נמצאים בריכוזים שונים במזונות שונים ומגוונים כגון דגנים מלאים, אגוזים, זרעים ושקדים, קטניות, בשר, מוצרי חלב וביצים. ועכשיו, בקיץ החם, השגיחו על כמות המים אותה אתם צורכים. המים מכילים מינרלים אותם אנו מאבדים בקלות דרך הזעה, לכן שתו ורוו.

 

סלט מלא בריאות של שורשים עם נבטי חמנייה ברוטב אסיאתי

1 סלק חתוך לגפרורים

½ שורש סלרי חתוך לגפרורים

1 שורש פטרוזיליה חתוך לגפרורים

2 גזרים חתוכים לגפרורים

1 קולרבי חתוך לגפרורים

צרור עלי נענע קצוצים

חופן נבטי חמנייה

שומשום מלא, זרעי דלעת וחמנייה (כפית מכל אחד)

רוטב:

2 כפות שמן שומשום

2 כפות שמן זית

2 כפות רוטב סויה – תמרי

½ לימון

2 כפות חומץ אורז

חותכים את הירקות למקלות ארוכים או מגרדים בפומפייה, מערבבים את מרכיבי הרוטב ויוצקים על הסלט. מפזרים את הזרעים על הסלט.

תגיות:תזונהאבות המזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה