מעניין

האם טונה תהפוך יקרה כמעט כמו קוויאר?

ככל שמי האוקיינוסים מתחממים, אומרים חוקרים, דגים ילכו ויתכווצו בגודלם. הטונה היא אחד מהזנים שצפויים לסבול במיוחד מההתחממות הזו

  • ח' אלול התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אוהבים לאכול כריך עם טונה? אם לא יהיה שינוי, כנראה שתגלו בעוד מספר שנים שהסנדוויץ' הפשוט הזה הופך יקר הרבה יותר וזמין הרבה פחות.

ככל שטמפרטורת מי האוקיינוס מטפסת, זנים רבים של דגים – ביניהם טונה – צפויים לקטון באופן משמעותי. מדענים חוזים שדגים אלה יהיו קטנים בשלושים אחוז מגודלם הנוכחי היום.

הסיבה לכך היא שככל שהמים באוקיינוס יתחממו, דגים לא יהיו מסוגלים לקבל מספיק חמצן כדי לגדול כמו שצריך. מכיוון שדגים הם בעלי חיים בעלי דם קר, הם לא מסוגלים לווסת את טמפרטורת הגוף שלהם. כאשר מי האוקיינוס נהיים חמים יותר, המטבוליזם של הדג הופך מהיר יותר, והוא זקוק ליותר חמצן כדי לתמוך בפעולות הגוף שלו. הבעיה? מים חמים מכילים פחות חמצן ממים קרים. ובלי מספיק חמצן, כאמור, הדגים פשוט לא ימצו את פוטנציאל הגדילה שלהם.

למה הטונה נמצאת בסכנה מיוחדת? דגי הטונה נעים במהירות וצורכים יותר חמצן מהדג הממוצע, אומרים חוקרים, ולכן התחממות המים צפויה להשפיע במיוחד על הגודל שלהם.

החוקרים שערכו את המחקר שבדק עד כמה התחממות הימים תשפיע על גודל הדגים, מדגישים כי אנחנו כבר רואים דגים קטנים יותר בגלל ההתחממות של העשורים האחרונים: "חוקרים בבריטניה שניתחו נתונים של עשורים לגבי דגים בים הצפוני מצאו כי דגים כמו סול וחמור ים כבר התכווצו בגודלם – וכי השוני המשמעותי ביותר נמצא באיזורים שבהם המים התחממו במידה הרבה ביותר".

אם כל זה לא מספיק, החוקרים מציינים כי ההשלכה הגרועה של חמצן לא מספק איננה דגים קטנים יותר – אלא דגים הנחנקים למוות, אם כי במקרה הזה מדובר רק במקרים של מחסור חיצוני בחמצן.

הדגים הקטנים יותר ישפיעו לא רק על עליית מחירים בשוק הדגה וקשיים כלכליים שיעיקו על דייגים, אגב: דגים גדולים צפויים לסבול גם הם, פשוט משום שהדגים הקטנים הם המזון שלהם. התחממות מי האוקיינוס שתהפוך את הטונה לפחת זמינה עבורכם, תהפוך גם את מזון הדגים הגדולים לזמין פחות עבורם.

תגיות:דג טונהאוקיינוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה