מפתחות לחיים

הממד השביעי – הרוח שבגשם

השבת מהווה, בין השאר, דוגמא נפלאה לעקרון ההגבלה המענגת. כלומר, הגבלה מביצוע מעשים מסוימים על אף החשק העכשווי לעשותם, אולם בכך נגרם ריכוז עוצמתי בעונג גבוה יותר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת המצוות המוערכות והנכבדות ביותר ביהדות, אך נראית לצופה בה מן הצד כמגבילה ומקשה, היא מצוות השבת. אולם המתבונן בה מזווית שונה ואמיתית מגלה, כי מלבד גדולתה הרוחנית - עליה נעמוד בהמשך, גם מצד העונג בעולם הזה, כל השומרה כהלכה מפיק ממנה תועלת נפלאה בחייו. דבר הבא לידי ביטוי מעשי בחמישה מסלולים חשובים:

א. שלווה מבריאה ואגירת כוחות לחיי יום יום.

ב. עונג והנאה מפעילות יזומה.

ג. גיבוש המשפחה.

ד. שיפור רב משמעות באיכות חינוך הילדים.

ה. עניין סגולי: ברכה בעסקים.

החמישי שברשימה זו נעוץ בשורשה הרוחני של השבת ואילו ארבעת הראשונים נובעים גם מעצם אופי הפעילות בשבת, וכדלהלן.

* * *

השבת מהווה, בין השאר, דוגמא נפלאה לעקרון ההגבלה המענגת. כלומר, הגבלה מביצוע מעשים מסוימים על אף החשק העכשווי לעשותם, אולם בכך נגרם ריכוז עוצמתי בעונג גבוה יותר.

עקרון זה משיב על תמיהתם של רבים, כיצד ייתכן שכאשר שומר השבת כהלכה מדבר על תחושותיו ביום זה, הוא פשוט קורן מאושר ופניו מביעות הנאה וגעגועים. הלא לא כל דבר שמותר לעשותו בחול מותר בשבת, מה היא אם-כן השבת, מגבילה או מענגת?

אולם כדי להבין את הדברים, נפתח בביקור - כאורחים סמויים העומדים מן הצד, בביתו של שומר השבת כהלכה, וננסה לחוות שבת יהודית מקורית.

הנה יום שישי הגיע וההכנות לשבת בעיצומן, מיטב התבשילים האהובים על בני הבית כבר מוכנים לסעודות השבת וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג, שהרי יש לכבד ולענג את השבת בבגדי כבוד ובשלחן ערוך במאכלים משובחים, כאדם שמלכה חשובה מתארחת בביתו. והעושה כן זוכה לגדולה רוחנית וגשמית. ככתוב: "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ [כמו מלעשות חפצך. כלומר מנע עצמך מלעשות את צרכי החול שלך] בְּיוֹם קָדְשִׁי, וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת - עֹנֶג [תקבע את השבת ליום עונג], לִקְדוֹשׁ ה' - מְכֻבָּד. וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר [תכבדו על ידי שתימנע מלעשות מה שהוא דרך חול ומלדבר דברי חול], אָז תִּתְעַנַּג עַל ה' וְהִרְכַּבְתִּיךָ עַל בָּמֳתֵי [מלשון במה] אָרֶץ וְהַאֲכַלְתִּיךָ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ כִּי פִּי ה' דִּבֵּר". וניחוחותיהם המשתלבים באווירת ההכנות האחרונות יוצרים תחושה מיוחדת במינה. המפה הלבנה נפרסת ועליה מוצבות חלות השבת במגש נאה מתחת כיסויין המעוטר. נרות השבת מוכנים להדלקה וכל בני המשפחה מתלבשים בבגדים נאים וחגיגיים. הפלטה של שבת ניצבת במקומה עם הסירים שעליה ושעון השבת מקבל הוראות הפעלה וכיבוי של מערכות החשמל ללא מגע יד בשבת. שעת הדלקת הנרות מתקרבת. ארגונים, סידורים והכנות אחרונות. הציפיה לכניסת השבת ומתח אתגר העמידה במרוץ הזמן ממלאים את הלב. כריזה (כנהוג בשכונות שומרי המצוות) ו…הדלקת נרות השבת. המתח התפרק בבת אחת. תפילה של אם יהודייה על בריאות ושלום בעלה וילדיה. היא פוקחת עיניה ומביטה בחיוך של עונג ושלוה אל ילדיה הקטנים המתבוננים בה בסקרנות. "שבת שלום" - הם שומעים כמו מתנגן, ונשיקת אהבה מלבה של אמא.

שלוה ורוגע. אבא והבנים בבית הכנסת, אמא יושבת וקוראת בנחת אמיתית, מספרת ומאזינה לקטניה בסבלנות מעל ומעבר למקובל בכל השבוע. כלי התקשורת דוממים, ואפילו הטלפון נרדם. תחושת חום ואהבה אופפים את כל הבית. והנה נקישה והדלת נפתחת, "שבת שלום" מאחל האב ופניו מאירות. האם זה אבא של יום יום העובד כה קשה וטרוד בפרנסתו? הרי זה…מלך!! מתגנבת תחושה - ללא מילים - אל הלב.

התארגנות קלה לקראת הקידוש וכבר נשמע הזמר, גדולים וקטנים גם יחד:

"שלום עליכם, מלאכי השלום, מלאכי עליון, מלך מלכי המלכים - הקדוש ברוך הוא…

בואכם לשלום…

ברכוני לשלום…

בשבתכם לשלום…

בצאתכם לשלום…

ומכאן עוברים כולם, גדולים וקטנים, אל השיר הניצב בפסגת שירי ההלל לרעייה היקרה, הבונה ביתה במסירות, באהבה ובתבונה:

 

"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא, וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.

בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ, וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.

גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל יְמֵי חַיֶּיהָ.

.....

.....

קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ, בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ.

רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל, וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה.

שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל.

תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ".

 

קידוש. היין כמו נוצץ בגביע של שבת. אבא נעמד ואיתו כולם, תחושה מרוממת של קדושה אופפת את כולם.

"ברוך אתה ה'... בורא פרי הגפן.

 ברוך אתה ה'... אשר קידשנו במצוותיו ורצה בנו, ושבת קודשו באהבה וברצון הנחילנו… ברוך אתה ה' מקדש השבת".

גם קולו של התינוק שמצא לנכון לבכות בדיוק ברגע זה, אינו פוגע באווירה הקסומה של שעת הקידוש. הלבבות מחובקים…

סעודת השבת עם מיטב המאכלים המוכנים מבעוד יום, שירי שבת, שיחות שאינן גולשות לענייני כספים, עבודה, טרדות ודאגות, שהרי שבת היום. והפסוק אומר "מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר", דבורי עסק וממון אסורים בשבת. סיפור מאבא ורעיון יפה מפרשת השבוע. בן השלוש וחצי מציג בגאווה את האותיות שלמד השבוע, ובן החמש כבר יודע לקרוא! שאלות ותשובות מהפרשה, שירים, שובבות ומשחקי ילדים. ריב בין הקטנים מכניס את אבא לתפקיד משכין השלום, לכולם יש פנאי לכולם, והנה כבר ניגשים לברכת המזון.

איש אינו לחוץ, איש אינו ממהר, הטלפון אינו מצלצל, וכלי התקשורת אינם מטרידים.

שיחות / ביקור רגלי בבית חברים או קרובים / טיול רגוע בשכונה / לימוד בחיק המשפחה / שיעור תורני / או כל פעילות נעימה אחרת.

בקר. תפילת שחרית של שבת וקריאת התורה. פרשה לפרשה מצטרפות לחשבון גדול. אחת לשנה זוכים המשתתפים הקבועים בתפילות השבת לסיים את כל חמשת חומשי התורה!

קידוש של יום, סעודת שבת, שירים שיחות ורעיון, ברכת המזון, ו… הרי 'שבת' ראשי תיבות שינה בשבת תענוג…

משחק עם הילדים, שיחה נעימה בין ההורים, טיול רגלי שליו ונינוח, קריאה, שיעור תורני מעניין, עונג-שבת, תפילת מנחה, סעודה שלישית קלה, תפילת ערבית והבדלה.

ובהבדלה, מברכים על היין, על הנר, וגם… על הבשמים. שהרי לעבור מרוממות נשמת השבת לשגרת החול, קשה. הבשמים, מרגיעים מעט…

* * *

מי שחי כך, ואפילו ברמה חווייתית נמוכה מזו, ואפילו הוא מתגורר בסביבה שאינה שומרת שבת, אינו מבין את השאלה "האם אינך מוגבל על ידי השבת?". נכון! אמנם לא כל דבר שאני עושה בחול אעשה בשבת. אך הרי מגבלות אלו משתלמות מאד! שהרי הן הן שיוצרות את האווירה הקסומה והמיוחדת של השבת - בדיוק כשם שמגבלות הדיבור הנינוח והשקט, הלבוש המכובד ואיסור העישון באולמות ארמון המלכות בבריטניה, שותפות גמורות הן בתחושת ההוד האופפת את המבקרים.

נבין מעתה מדוע כאשר שומר השבת נשאל על ידי חברים מן העבר: "ומה עם הנסיעה לים?" הוא מביט בהם בחיוך מהול ברחמים… בלבו הוא חש כמי שביקשו ממנו להחליף כתרו של מלך בנזיד עדשים. אמנם נכון, נזיד עדשים טעים הוא, אך אוותר עליו ללא היסוס כאשר מן הצד האחר ניצבת תמורה יקרה הרבה יותר לאין ערוך.

יש לזכור שגם מצד מגבלות השבת, אין כאן איסור גורף שלא לבצע פעולות אלה לעולם. כל האסור בשבת, מותר ביום חול. והחפץ להתחיל בשמירת השבת, בוודאי יוכל להעביר את נסיעותיו ושאר עיסוקיו האסורים בשבת, ליום שישי או ליום אחר, אם רק ירצה. שכן יום אחד בשבוע אנו נדרשים - כעדות על אמונתנו בבורא העולם, לפרוש ממלאכה.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:שבתהרב זמיר כהןמפתחות לחיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה