מפתחות לחיים

דרך החינוך – ממה היא מורכבת?

ההוכחה הניצחת עבור הילד כי אהוב ורצוי הוא להוריו, היא אך ורק בהנהגה המוכיחה אהבה ודאגה לטובתו, תשומת לב כנה לשאלותיו, לחוויותיו וליצירותיו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דרך החינוך עשויה משני חלקים המבוצעים במקביל.

א. הכשרת הילד לחינוך. כלומר הכנת קרקע פוריה אשר תקלוט ותצמיח כראוי את זרעי החינוך.

ב. פעולת החינוך. היא גוף הזריעה.

בתלמוד מבואר כי בחינוך ילדים "תהא שמאל דוחה וימין מקרבת". כלומר, להשגת תוצאה חינוכית ניאותה, יש להשתמש גם בקירוב וגם במה שאצל הילד מתפרש כדחיה. אך על הדחיה להיות בחולשה (שמאל דוחה), ועל הקירוב בעוצמה (ימין מקרבת). דברים אלו אמורים כלפי שני חלקי דרך החינוך הנ"ל, ומשמשים יסוד לאמור בפרק זה.

* * *

הכשרת הילד לחינוך

הילד הראוי, המוכשר והמועמד הטוב ביותר לחינוך, הוא הילד בעל הנפש הבריאה. כלומר, שאינו סובל מפחדים מופרזים, לחצים נפשיים, עצבות קבועה, תדמית עצמית לקויה (אין הכוונה לענוה המשובחת, אלא לתחושת חוסר מסוגלות ונחיתות של דכדוך) וכדו'. ומאידך, מבין הוא היטב שאין ראוי וגם אין צורך למשול ולשלוט באחרים ולהציקם.

ילד כזה הבריא בנפשו ניתן לבנות אך ורק על ידי שילוב שתי דרכים הנראות לכאורה כסותרות זו את זו, אך לאמיתו של דבר הן משלימות זו את זו, וכפי שברור לכל מתבונן כראוי. והן:

א. יחס חם, אוהב ומכבד.

ב. גבולות וגדרים ברורים.

ילד הגדל ללא יחס חם ותשומת לב, גם אם אינו סובל מביזיונות והשפלות, חש בודד ומאוים מעצם נוכחות העולם הגדול כלפי עצמו הקטן. ואילו ילד הגדל בתחושה שהכל מותר ללא גבולות, חש מפוחד ומאוים מהנהגת אנשי העולם כלפיו, שהרי אין גבולות. וזאת מלבד הנזק החינוכי הבא לידי ביטוי בהתנהגותו העצמית המזיקה ומציקה לסביבתו.

 

השפעה הרסנית

יצויין כי בנוסף לאמור, אחד הגורמים המרכזיים לחוסר המשמעת ולפריצת הגבולות המצויה כיום בקרב ילדים, הוא החשיפה לעולם הסרטים. באמצעות הצפיה בסרטי מתח וכדומה, מתנתק הילד מהמציאות הסבירה שסביבו והוא חי בעולם של דמיון, אשר יש להדגיש כי עבורו מדובר בעולם מוחשי ואמיתי לחלוטין. עולם בו האלימות הנוראה חסרת הגבולות, המתירנות והפשע שולטים בכל פינה. כתוצאה מכך, האימה מחיים בעולם כזה משתקת וחונקת את בטחונו העצמי, וכדי לשרוד ולשמור על בטחונו הוא נאלץ להתנהג בהתאם לאלימות המקובלת בעולם לפי הבנתו. והתוצאה ידועה.

בהבדל העצום ניתן להבחין כאשר משווים בין התנהגות ילדי בית-ספר ממלכתי וממ"ד החשופים לצפייה בטלוויזיה ובאינטרנט, לבין התנהגות ילדי בית-ספר תורני שאינם נחשפים לכך. אולם ילד הגדל בסביבה חמה, אוהבת ותומכת, מתוך הכרה ברורה שיש גבולות וגדרים שאין לעוברם, גדל בריא בנפשו.

תנאי צדדי נוסף, אם כי חשוב: אוירה כללית רגועה בבית. ילד הגדל באוירה מתוחה בקביעות בין ההורים, כל חום ותשומת לב לא יצליחו לרפא כראוי את פצעיו.

* * *

וכיצד באים לידי ביטוי מעשי החום ותשומת הלב?

"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְאֶחָיו לִקְטוּ אֲבָנִים" ופירש רש"י, 'הם בניו שהיו לו כאחים'.

המאפיין המרכזי של הקשר המעשי בין אחים, הוא יחס מכבד, דואג ואוהב, וזוהי הגישה הבסיסית שיש לנקוט בה כלפי הילד. ונרחיב את הדברים.

הורים רבים סבורים בטעות כי בריבוי רכישת הטוב והיקר עבור הילד, מקבל הוא חום ואהבה. האמת היא כי מנקודת מבטו של הילד, כל אשר נרכש עבורו, מגיע לו מהוריו מצד הטבע. ואין זו הוכחה עבורו כי הוא, הילד, אהוב ורצוי. ההוכחה הניצחת עבור הילד כי אהוב ורצוי הוא להוריו, היא אך ורק בהנהגה המוכיחה אהבה ודאגה לטובתו, תשומת לב כנה לשאלותיו, לחוויותיו וליצירותיו. שבח ועידוד על מעשיו הטובים והשתדלותו, ורחישת כבוד לרצונותיו. אין הכוונה בזה למלאת את כל משאלותיו, אולם מאידך אין להתייחס לבקשותיו - אפילו הבלתי מתאימות, בזלזול ובלגלוג. ברוב המקרים הגישה הבריאה היא לשומעו בכובד ראש וברצינות, ובמידה ואין הדברים נראים לביצוע, לסרב ולהסביר את סיבת הסירוב עד כמה ששכלו יכול להבין. אמנם יש להדגיש שההסבר יבוא לא כחולשה והתרפסות של ההורה לפני הילד, אלא כהסבר ענייני הנאמר לצורך הבנת הילד את הנושא ולצורך החינוך לטוב ולמועיל. דבר הבא לידי ביטוי בטון הדיבור ובניסוח הדברים, ובהימנעות מוויכוח ומשא ומתן ארוך ומייגע עם הילד.

זלזול, השפלה, לעג וביזיון הילד בין במילים בין בתנועות ובין במעשים, הרי הם מרשם בדוק ליצירת נפש חולה. על הילד לדעת כי יקר נכבד ואהוב הוא מאד להוריו, אך אין בכל זה לגרום להרשותו לחרוג מן הגבולות המותרים והנכונים, וכדלהלן. כך גדל ילד בעל נפש בריאה המהווה קרקע פורייה לקליטת זרעי החינוך והצמחתם בטוב.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" היכנסו לאתר הידברות שופס

תגיות:הרב זמיר כהןמפתחות לחייםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה