אמונה

הרב יגאל כהן – 3 האהבות של היהודי

אם נשמח את חברינו, ונדבר עליו דברים טובים, ונחפש ללמד עליו זכות בכל הזדמנות, בוודאי שנשמח בזה את אבינו שבשמים, שלא יישאר חייב, ויחזיר לנו בטובה וברכה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אומרים בשם הבעל שם טוב הקדוש, ששלוש אהבות צריך היהודי לאהוב. האחת, אהבת השם יתברך, השנייה אהבת ישראל, והשלישית, אהבת התורה הקדושה, ואי אפשר לאהוב את האחד בלי אהבת השני. תארו לעצמכם שיבוא אליכם מישהו ויאמר, ״אותך אני אוהב מאוד, אבל את הבנים שלך שהם חלק ממך אני שונא״, או ״אותך אני אוהב, אבל את הספרים שלך איני מעריך״, מיד תענו לו, אהבתך אינה אמיתית, והיא רק מהשפה ולחוץ.

כך בדיוק הבורא יתברך חושב על מי ששונא את בנו או ביתו, כאילו חלילה שונאים אותו, ופעמים רבות עבירות של בין אדם לחברו, חמורות יותר בעיניו יתברך יותר מעברות שבין אדם לחברו, ובמיוחד שאפילו יום הכיפורים אינו מכפר על עברות שבין אדם לחברו.

אדם שיש לו שונאים רבים, אינו יכול להגיע למעלת השמחה, כיון שבכל פעם שיזכירו לפניו את שמותם, תסתלק ממנו השמחה, וכן אם יראה אותם ברחוב, ירגיש צביטה בליבו, ובוודאי אם ישמע ששונאיו הצליחו יותר ממנו בעסקים, חמתו תרקיע שחקים.

ועוד שכל השונא את חברו, עובר על לאו מהתורה (ויקרא י"ט, י"ז) ״לא תשנא את אחיך בלבבך״, ובדרך כלל יגיע לידי לשון הרע ורכילות, והוצאת שם רע, ואפילו פגיעה ברכושו או חלילה בגופו, וכבר חתם דוד המלך את דינו של בעל לשון הרע (תהלים י"ב, ד') ״יכרת השם כל שפתי חלקות, לשון מדברת גדולות״.

ולעומתו, ליהודי שמדבר דברים טובים על חברו, ונמנע מלדבר דברי מרמה, הבטיח לדוד המלך (תהלים ל"ד, י"ג) ״מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב, נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה״, מי מאיתנו לא רוצה ביטוח נגד מחלת הסרטן, ואינו מעוניין לראות טוב?

אני יודע שישנם מהקוראים שחושבים שהדבר קשה מאוד שלא לדבר לשון הרע, חשבתי עליכם קוראים יקרים, גם אני חשבתי כך פעם, אבל ב״ה זיכני הבורא ללמוד וללמד כמעט בכל יום הלכה אחת בהלכות לשון הרע ובאהבת ישראל, והדברים עושים בי רושם נפלא.

כך גם אמליץ בפניכם לקבוע יחד עם בן הזוג לימוד של הלכה אחת מהלכות חשובות אלו, ומובטח לכם שרק דברים טובים יכנסו לביתכם.

דבר נוסף שעוזר מאוד לאהוב יהודים, הוא דברי התנא באבות (פ"א מ"ו) ״הוי דן את כל האדם לכף זכות״, כמה פעמים שמעתם שמישהו דיבר עליכם רעה, ובתוככם אמרתם, כמה הוא לא יודע מה באמת עובר עלי.

בעוונותינו, היצר הרע ממהר לשפוט בעבורנו בני אדם אחרים ולחרוץ את גורלם, עוד קודם שהכרנו אותם או שמענו את גרסתם, וכך מתפתחת שנאה בלב, ממש ללא סיבה אמיתית. ובספר ׳חפץ חיים׳ כתב שם, שכשאדם נותן לחברו כף זכות, הרי הוא מקיים מצות עשה מהתורה (ויקרא י"ט, ט"ו) ״בצדק תשפוט עמיתך״.

פעם פנה אלי החברותא ושאל ״אתה מכיר את רב פלוני״? בוודאי, עניתי, תלמיד חכם משכמו ומעלה! ״אני לא מבין מה כולם מהללים ומשבחים אותו, ראיתי אותו בעיני איך מגיע לתפילת שחרית ב״ישתבח״, מניח תפילין, מתפלל שמונה עשרה, חולץ את התפילין ויוצא״!

חיכיתי כמה רגעים כדי להירגע מדבריו, ועניתי לו, דע לך, שהרב הזה חולה במחלת מעיים קשה מאוד, עד שצריך להיכנס לבית הכיסא בכל עשר דקות, ולפי הדין הוא פטור לגמרי מתפילה בציבור, והוא במאמצים מרובים מגיע לבית הכנסת כדי לזכות בתפילה בציבור, אחרי שבוע ימים אושפז הרב הצדיק לצורך ניתוח מסובך.

איני מתיימר במילים קצרות אלו להפוך את הקורא לאוהב ישראל, וכל כוונתי לעורר, כדי שילך כל אחד וילמד בספרים הקדושים את גודל מעלת אהבת עם ישראל, והדרכים הנכונות להגיע לידי אהבה זו.

אסיים ברעיון שמאוד עוזר לי להגיע לאהבת כל יהודי, ״בנים אתם להשם אלוקיכם״, כולנו אוהבים להיזכר בעובדה שאנחנו בנים של הבורא יתברך, ואפילו יותר מבנים, שהרי בתוכנו מפעמת נשמה שהיא חלק ממנו יתברך, אבל כשזה מגיע לחבר שלנו, קשה לנו לזכור שגם הוא בנו של מלך מלכי המלכים, ואם חלילה נשנא אותו בליבנו, הרי ששנאתנו היא לבנו של הבורא, ואפילו לחלק ממנו יתברך - שזוהי נשמתו של החבר.

וכן אם חלילה נדבר לשון הרע עליו, הרי שאנחנו מדברים סרה בבנו של מלך מלכי המלכים, וכן בכל פגיעה שחלילה נפגע בו.

אולם אם נשמח את חברינו, ונדבר עליו דברים טובים, ונחפש ללמד עליו זכות בכל הזדמנות, בוודאי שנשמח בזה את אבינו שבשמים, שלא יישאר חייב, ויחזיר לנו בטובה וברכה.

 

דאגה

הדרך היחידה והבטוחה שאני מכיר להסיר דאגה מליבנו, זה ללמוד בכל יום בשבח מידת הביטחון, והדרך להגיע לביטחון. וכמו שכתב בשער הביטחון: ״אחת המעלות שמגיעות לבעל הביטחון היא שלוות נפש״.

אין פסיכולוג בעולם שיכול להרגיע באמת את האדם הדואג, הרי אם יאמר הדואג שהוא פוחד שמא יקבל מחלה פלונית, מה יכול הרופא לומר לו? הרי לכאורה יש טעם בדבר. וכך לגבי כל הפחדים, אין אדם בעולם שיכול להבטיח לדואג שלא יתממשו דאגותיו!

ואל תעלו על דעתכם שקריאה פעם אחת של פרקי ביטחון תספיק להסיר את הדאגה מליבכם, כי יצר הרע מתחדש בכל יום בתירוצים חדשים ושונים, והנפש צריכה את תרופת ההרגעה שלה, ושמה ביטחון בהשם.

לכן אני מפציר בכם, קוראים יקרים, קחו לכם כל ספר שמחזק אתכם במידת הביטחון ואהבת השם יתברך, ותקבעו זמן קבוע שתלמדו בו בכל יום!

ומעיד אני על עצמי, בכל פעם שאני מסיים את הלימוד המתוק, מרגיש אני שלוה פנימית, ויותר מזה, הביטחון מביא עמו ישועות מעל הטבע.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:לימוד זכותהרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה