חדשות בארץ

מדינה בהפרעת קשב: מיליון מרשמים לריטלין ניתנים מדי שנה

נתונים של קופות החולים הגדולות בישראל, כללית ומכבי מגלים: זינוק של עשרות אחוזים בצריכת ריטלין, התרופה להפרעות קשב וריכוז

  • כ"ט אב התשע"ז
אא

זינוק של עשרות אחוזים בצריכת ריטלין: נתונים שמתפרסמים בימים האחרונים לבקשת התנועה לחופש המידע חושפים כיצד בארבע השנים האחרונות חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר המרשמים לריטלין שהונפקו בקופות החולים.

ריטלין היא תרופה ממריצה של מערכת העצבים, המסייעת בטיפול באנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. כדי לקבל מרשם יש לעבור אבחון, ובהמשך לחדש את המרשם אצל רופא המשפחה. השימוש ההולך ומתרחב בגלולה מתנהל בצל ויכוח ציבורי בשאלת נחיצותה, בעיקר עבור ילדים. לתרופה יש גם תופעות לוואי, בהן ירידה בתיאבון, כאבי ראש, נדודי שינה, אי-שקט, רעד ועצבנות. המתנגדים לתרופה טוענים שנטילת תרופות ממריצות כמו ריטלין לאורך זמן רב עלולה להוביל לתלות ולהתמכרות לתרופה. התומכים בטיפול סבורים שזה הפתרון היעיל ביותר לבעיות קשב וריכוז.

הנתונים התקבלו מקופות החולים כללית ומכבי. לאומית ומאוחדת טרם העבירו את המידע. כללית ומכבי הן שתי קופות החולים הגדולות בארץ, כמחצית מתושבי ישראל מבוטחים בכללית ורבע נוספים מבוטחים במכבי.

על פי נתוני כללית, בארבע השנים האחרונות חלה עלייה של 30% במרשמים לריטלין. על פי נתוני מכבי, חלה עלייה של כ-23%. בקרב נשים העלייה חדה יותר מאשר בקרב הגברים, אך עדיין יותר גברים צורכים תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

על פי שירותי בריאות כללית, העלייה הגדולה ביותר נרשמה באזור גש דן (גבעתיים, ראש-העין, פתח-תקווה, אריאל ועוד) שם נרשמה עלייה של 46%. באזור הדרום (אשקלון, דימונה, באר-שבע, ועוד) עלייה של כ-42%.

על פי נתוני קופת חולים מכבי, הזינוק הגדול ביותר הוא במחוז מרכז (בני ברק, תל אביב, אלעד ועוד) עם עלייה של כ-28%, ולאחר מכן מחוז דרום, שם חלה עלייה של 26.5%.

החומר ממנו מורכב ריטלין הוא מתילפנידייט, חומר מעורר. הוא פועל בדרך לא ברורה על מערכת העצבים באופן פרדוקסלי. במקום לעורר, הוא גורם לריכוז וקשב חד יותר אצל הלוקים ב- ADHD. הריטלין נתגלה לפני כ-50 שנה. התרופה שימשה תחילה לטיפול בדיכאון, אז התברר כי היא ממתנת תופעות של הפרעות קשב ומגבירה את יכולת הריכוז, הישגים בלימודים, יכולת לתפקד בבית ואת ההערכה העצמית.

החומר מתילפנידייט שמרכיב את הריטלין משפיע על מערכת העצבים המרכזית. פעולתו דומה לקפאין, אך בעוצמה רבה יותר, שמתקרבת לזו של סמים ממריצים דוגמת אמפטמינים. מחקר שנערך בארה"ב, שעשה שימוש בהדמיות דיגיטליות של המוח, העלה שריטלין מגביר את רמתו של המעביר העצבי דופמין במוח. החוקרים מעריכים שהריטלין מגביר את שחרור הדופמין ובכך משפר את יכולת הריכוז והמיקוד.

תגיות:ריטליןהפרעות קשב וריכוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה