חדשות בעולם

מה הוביל למפגן הכוח של הניאו-נאצים בארצות הברית?

הפגנות סוף השבוע בשרלוטסוויל, שכללו פיגוע דריסה מצד אחד המפגינים הגזענים, הם המשך ישיר של התחזקות ביטחונם העצמי של הנאצים האמריקאים

  • כ"א אב התשע"ז
(צילום מסך)(צילום מסך)
אא

טרור הדריסות הגיע אתמול לארצות הברית, אבל לא מצידם של מוסלמים: היה זה דווקא משתתף בהפגנת הנאצים האמריקאים שנהג את מכוניתו אל תוך קהל המוחים שהתקבצו להפגנת נגד, מוחים על גזענות.

הסערה שתקפה את העירה שרלוטסוויל בוירג'יניה בסוף השבוע עבר התחילה בעיתו של פסל: המוחים שהגיעו לקמפוס אוניברסיטת וירג'יניה הגיעו לכאורה כדי למחות על הסרת פסלו של הגנרל רוברט א. לי שניצח על צבאות הדרום במלחמת האזרחים האמריקאית, המלחמה שניצחון הצפון בה הביא לשחרור העבדים. אלא שהמגיעים להפגנה לא נמנו דווקא על חובבי היסטוריה נלהבים המתנגדים למחיקת סימבולים של הדרום מפני השטח בארה"ב: במקום זה, התקבצו לאיזור ניאו נאצים בגלוי, או בשמותיהם האמריקאים: 'אלט-רייט' ('ימין אלטרנטיבי') או: 'מאמינים בעליונות לבנה'.

שהשמות הללו לא יטעו אתכם. דגלים רבים שהתנופפו בעצרת נשאו עליהם צלבי קרס. ושלטים שהוצגו בעצרת כללו בין השאר את המסר הפופולארי: 'יהודים לא יחליפו אותנו!'. על חולצות של רבים מהמשתתפים, דיווחו עיתונאים, הופיעו ציטוטים של אדולף היטלר.

לצד הסימבוליזם הנאצי ששרר בהפגנה, השתמשו המפגינים גם באלמנטים השאולים מהקו-קלוקס-קלאן: הארגון הידוע לשמצה שהטיל את אימתו על הדרום במשך כמאה שנים. הארגון, שהתמקד בשנאת כל מי שאינו לבן ונוצרי פרוטסטנטי, נודע בברדסים מסתירי הפנים שלבשו אנשיו ובלפידים שנשאו. בהפגנה של סוף השבוע היו המפגינים גלויי-פנים, מתריסים מול התקשורת. אבל במחווה לקלאן, הם נשאו לפידים.

למי שתוהה ממתי יש נאצים באמריקה, האמת ההיסטורית היא שמאז ומתמיד היו כאלה. אבל מעשי שנאה וגזענות היו בדרך כלל נעשים בחשאי, ודעות כמו דעותיהם של מפגיני שרלוטסוויל לא הובעו בפומבי לעיתים קרובות בעשורים האחרונים.

מערכת הבחירות האחרונה בארצות הברית היא זו ששינתה את כללי המשחק. דונלד טראמפ נתמך לאורך כל הדרך על ידי האלמנטים הגזעניים ביותר שבימין, בעיקר בגלל הבטחתו לצמצם משמעותית את ההגירה – ששנואה על אותם 'ארים' המאמינים בעליונות הגזע הלבן. ברשתות החברתיות החלה פורחת תעשיית שנאה עצומה, כאשר עיתונאים יהודים מקבלים דרך קבע קריקטורות נאציות אנטישמיות ואיומי רצח. כשנבחר טראמפ, אותם ניאו נאצים האמינו שהם בדרך אל המיינסטרים. ההפגנה גלויית-הפנים בסוף השבוע, כולל אירוע הטרור שבוצע במהלכה, מוכיחה עד כמה גדל ביטחונם העצמי.

אירועי שרלוטסוויל משכו גינויים מקיר לקיר בארצות הברית, אבל חדי עין הבחינו במה שנעדר מגינויו של הנשאי טראמפ: טראמפ אמנם צייץ שיש 'להילחם יחד בכל שנאה', אבל נמנה מלציין במפורש באיזה סוג של שנאה מדובר, או לגנות את הגזענים הלבנים והנאצים האמריקאים בשמותיהם המפורשים.

תגיות:ארצות הבריתניאו נאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה