מעניין

חמש עובדות מדהימות על הזיכרון, שאולי לא הכרתם

אז מה אנחנו יודעים על הכלי רב העוצמה שנקרא זיכרון? לפניכם חמש עובדות נפלאות שאולי לא הכרתם, וודאי תשמחו להכיר

אא

1. זיכרונות הם כמו מיומנות שרכשנו. הם אף פעם לא הולכים לאיבוד

עם הזמן ותהפוכות החיים, אנחנו נוטים לחשוב שאיבדנו את הזיכרון כשזה נוגע לדברים מסוימים. אולם גם אם מדובר בשכחה רגעית או תקופתית, חשוב שנדע שזיכרונות לא הולכים לאיבוד אף פעם. הם אולי הופכים לפחות נגישים עבורנו, אבל הרי לא נוכל לשכוח מיומנות שכבר למדנו ורכשנו, לא כן? הזיכרון כמו נהיגה על רכב למשל, הוא רק דבר שצריך 'לרענן'. 

 

2. לעתים קרובות אנחנו נוטים לזכור דברים שלא באמת קרו לנו. אז האם המוח משקר?

את התשובה סיפקו חוקרים במאמר שפורסם אשתקד במגזין היוקרתי Scientific American, שבדק מה מתרחש במוחנו כאשר ישנה מחשבת סרק שצצה בו פתאום. המחקר מצא שהזיכרונות הללו מיוצרים על ידי המוח בעצמו, בהתבסס על רשימת מילים שהוצגה לפני עשרות משתתפים. ברשימה היו מילים שונות שמבטאות קור כדוגמת שלג, קרח, חורף וכדומה ומעניין לציין כי כל אחד מהמשתתפים ציין מילה נוספת משלו שקשורה לאותן מילים, זאת על אף שאותה מילה לא הופיעה ברשימה שהוצגה לפניו. 

 

3. האם נוכל להסתמך על הזיכרון שלנו כדבר 'מדויק'?

אם זה היה כך, הרי שלא היינו צריכים תרגילים לשיפור הזיכרון. אחד הממצאים שפורסמו במחקר שפרסמנו בסעיף הקודם היה שהזיכרון הוא יותר 'תמציתי' מאשר 'אמיתי' או בתרגום חופשי - אנחנו זוכרים בצורה לא מדויקת את מה שקרה לנו בעבר. הזיכרון האנושי לא בנוי לאחסן בתוכו אלפי קידודים לכל מילה, ולכן אנחנו נוטים לבנות מושגים יותר כוללניים ואותם אנחנו משמרים במוח. 

 

4. מבחינה כמותית - כמה זיכרונות המוח שלנו באמת מסוגל להכיל?

היות והמקום שבו מוגבל, המוח שלנו בוחר להתייחס לקורות אותנו בצורה זהירה ולהכניס למאגר הזיכרון את האירועים, לפי חשיבות כרונולוגית. מה זה אומר? מה שעברתם אתמול יהיה חשוב יותר ממה שעברתם בשנה שעברה, ולכן הוא זה שייכנס למאגר הזיכרון בזכות קדימה. את שאר האירועים שעברתם אתם שוכחים, כי זהו השכחה היא הדרך שבה המוח בוחר לנפות את הזיכרונות מהאירועים הקודמים. המידע הזה כבר לא רלוונטי לכם ולכן גם פחות נגיש עבורכם. 

 

5. האם יש דרך טבעית לשפר את הזיכרון?

על שלל התרגילים המיוחדים לשיפור זיכרון שתוכלו למצוא ברשת למכביר, ישנו גם טיפ טבעי שאולי לא שמעתם עליו - הרחת רוזמרין. במחקר שנעשה באוניברסיטת צפון אומבריה באנגליה, מצאו החוקרים כי הרחת רוזמרין עוזרת בשיפור יכולת הזיכרון של אירועי עבר ואף מסייעת למוח להישאר צעיר ובריא למשך שנים ארוכות. 

 

צפו בהרצאתו המחכימה של הרב ד"ר אייל אונגר, ולמדו כיצד לשפר את יכולת הזיכרון שלכם:

 

תגיות:זיכרוןעובדותמעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה